Hoppa till innehåll

Rävåtel funderingar / Locka räv


Emelie Eriksson

Recommended Posts

Jag är ny i åteljakt och har några funderingar som jag gärna vill ha svar på utav dom som har mer erfarenhet än mig.

Jag gjorde för några veckor sen en egen rävåtel hemma hos mig som jag senare hade tänkt att sitta och vaka vid under natten.

Jag har lagt ut matrester, hundfoder, älgben och lite mera gott. Jag hade tidigt en räv på besök vilket gav mig hopp om att få se någon när vi började gå ut och vaka.

Maten har försvunnit varje natt och jag har sett räven engång. Efter ett tag så försvann det spår och allt blev lite som lämnat kvar. Den mat som försvann misstänker jag att fåglarna har tagit och inte räven.

Ja har också lagt ut en massa slaktrester av en ko som jag var helt hundra på skulle locka fram dem men icke sa nicke. Räven har sen lång tid vart borta och har nu fått reda på att den är hos mina grannar och stör. Typ 200 meter ifrån mig. Dom har problem med räven då dom har 2 katter och att den förstör in till stallet.  Dom har försökt att skrämma bort den men utan resultat. Den kommer bara tillbaka.

Då kommer mina funderingar...

Hur kan ja göra för att få bort räven ifrån dom och kanske få den till min åtel eller något liknande? Skulle det gå att locka på räven med lockpipor för att lättare få den till mig då dom inte vill ha den där?

Har ni några tips så är jag intresserad av att få det. Eftersom varken jag eller någon annan i min familj har sysslat med småvilts jakt eller åteljakt i överhuvudtaget förut. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det vore såklart det bästa men vet inte hur populärt det skulle bli för hästarna ifall det avlossas ett skott så nära inpå. Men ja har funderat på det det har jag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg åteln nära en naturlig rävväxel där det även är öppet så att du kan se räven när den kommer på natten. Lägg gärna fisk/skaldjur och sånt som luktar mycket och sprid ut hundfodret så att dom får leta efter dem i snön så att dom stannar längre på åteln istället för att dom tar en större grej och springer iväg för att äta på något annat ställe. Sätt upp en surströmming burk i ett träd eller stolpe och skjut hål på den så drar nog stanken in på lite längre håll med hjälp av vinden. :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

locka den! Det är skoj som tusan!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Troligen har den blivit skrämd från din åtel!

Om du vill ha in den till åteln igen så krävs det nog lite tid och tålamod.

Om du vill ha tillbaka den till ursprungsåteln så kan ett doftande dragspår locka den närmare men låt räven få maten lite längre ifrån vid första tillfället, sedan kan du lägga rester i en linje till din åtel så de undan för undan kommer närmare i sin egen takt.

Kolla lite extra vad som kan ha skrämt iväg räven från din åtel, det kan ju vara något som är lätt åtgärdat som en sensorstyrd utebelysning som behöver stängas av   det kan vara avsaknad av skydd fram till åteln eller liknande!?!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är mycket möjligt att den har blivit skrämd. Men vet dock inte vad den skulle ha blivit skrämd av.

Jag får prova det och kolla vad det skulle vara för något som skrämmer den på åteln. Om den har för dåligt skydd eller liknande som håller den borta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vräk ut slaktrens. Det är mitt bästa tips, 300 kg luktar mer än 20 kg. Jag slänger under hösten ut minst 100 kg i veckan, då lär dom sej vart maten finns. Sen när det blir snö och kallt är det bara att skjuta.

Avfall från vilt drar betydligt bättre än från boskap, det är dessutom lagligt, ifall någon klagar på din gigantiska hög ;)

Tålamod och illaluktande produkter är således allt som behövs för att lyckas!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ny i åteljakt och har några funderingar som jag gärna vill ha svar på utav dom som har mer erfarenhet än mig.

Jag gjorde för några veckor sen en egen rävåtel hemma hos mig som jag senare hade tänkt att sitta och vaka vid under natten.

Jag har lagt ut matrester, hundfoder, älgben och lite mera gott. Jag hade tidigt en räv på besök vilket gav mig hopp om att få se någon när vi började gå ut och vaka.

Maten har försvunnit varje natt och jag har sett räven engång. Efter ett tag så försvann det spår och allt blev lite som lämnat kvar. Den mat som försvann misstänker jag att fåglarna har tagit och inte räven.

Ja har också lagt ut en massa slaktrester av en ko som jag var helt hundra på skulle locka fram dem men icke sa nicke. Räven har sen lång tid vart borta och har nu fått reda på att den är hos mina grannar och stör. Typ 200 meter ifrån mig. Dom har problem med räven då dom har 2 katter och att den förstör in till stallet.  Dom har försökt att skrämma bort den men utan resultat. Den kommer bara tillbaka.

Hejsan!!!

Ja jag förstår din irritation över varför de inte funkar för dej över åteln, om de är så att du har nyss gjort i ordning åteln i vinter så är räven inte van att gå till en konstgjord åtel där de finns en massa "gratis mat" men hade du till exempel börjat i somras/höstas så hade de gått mycket bättre då räven är mindre rädd på sommar/hösten mot vad den är på vintern.

Jag har vakat på räv i ca 15 år och har lärt mej genom åren att man måste vara generös med mat på åteln, släng ut en näve hundmat/kattmat varje kväll om de är plusgrader eller lite köttrester om de är minusgrader. Till slut så kommer räven, då räven ser att de är fåglar på din åtel ofta och mycket så blir räven intresserad och vill kolla upp saken å de är då du ska ta den:)

Men skjut inte fåglarna på åteln, kan förstå att de kan kännas jobbigt att hålla inne skotten då de är ett helt gäng med kråkor, skator, nötskrikor mm på åtel för en del rävar är ute på dagarna oxå och letar mat och hör den att de skjuts på åteln så bestämmer en sej för att gå till tex grannen och söka mat.

Om du slänger ut kött, hacka det i små bitar i stället, är mycket bättre för de är lätt åtkommligt och han kommer oftare, är de i stora bitar så kommer den med längre mellanrum då de tar på krafterna att gnaga för att få i sej sin mat men visst så kan räven ta med sej en bit ibland oxå och mumsa på dem.

Lycka till, de är bara till fråga om de är något, jag kan säga att jag lever för rävjakten/åteljakten/räven ja allt, jag tillbringar ca 3-5 nätter i veckan under vinterhalvåret i vakstugan, å visst blir de utdelning då oxå:)

ge räven mat regelbundet helst varje dag, en åtel som ska fungera bra så ska de alltid finnas mat där hela året då lär sej rävungarna de oxå och kommer hela tiden dit då de vet att de finns gratis mat serverad åt dem

Skit jakt på dej;)

Då kommer mina funderingar...

Hur kan ja göra för att få bort räven ifrån dom och kanske få den till min åtel eller något liknande? Skulle det gå att locka på räven med lockpipor för att lättare få den till mig då dom inte vill ha den där?

Har ni några tips så är jag intresserad av att få det. Eftersom varken jag eller någon annan i min familj har sysslat med småvilts jakt eller åteljakt i överhuvudtaget förut. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ja sa försöka att tänka på det JK! :) Får ta och fixa mer föda när jag kommer hem till helgen å se vad som händer.:) Tack så mycket! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...