Hoppa till innehåll

Hur vanligt är det med tjuvjakt?


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Anledningen att vi misstänker tjuvjakt på ren är att antalet strörenar som uppehåller sig i området minskar på ett så markant sätt just senare del av juli och augusti. Och jag tror inte björnen fokuserar på ren just då...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag minns inte om det var förra vintern -12-13 el. om det var -11-12 som någon same tror jag hade hittat skjutna renar inåt i länet.

Det förekommer här uppe men i vilken utsträckning vet jag inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det en fördom att det är vanligare i norr? :o

Tror det är lite vanligare här uppe, just pga befolkningstätheten. Ofta när man tex jagar skogsfågel på statens mark så är man ensam registrerad jägare på nån kvadratmil. Har inte träffat på en enda annan jägare den här säsongen på kanske 25 jaktdagar. Hörde ett skott engång dock, men var ju älgjakt samtidigt så :)

Så stora marker så risken att en tjuvjägare åker dit är nästintill lika med noll.

Sen har folk kanske ett par hundra meter att gå från stugorna så är dom inne på bra jaktmarker.

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gott, ser att det successivt kommer in fler exempel och tankar. Har ni något konkret får ni gärna klicka i undersökningen på min blogg också, den ligger ute ett par dagar till.

Ännu så länge verkar många inte polisanmäla sådant här om man utgår ifrån svarsläget just nu.

 

Denna delades på FB i morses:

1656031_249470491886160_1345894550_n.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja fy fan det där är riktigt otrevligt, som jag förstod det har skottet gått rakt in mot gården med.

 

Fast det känns som ett väldigt underligt ställe att visats på om man planerar att tjuvjaga, vägen det troligtvis har skjutits ifrån är ganska vältrafikerad även nattetid och det ligger en upplyst busshållsplats där.

Fast man reagerar ju iof aldrig på om det är nån som har svängt in på busshållsplatsen, de kan ju lika gärna vara en pissepaus.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kerberos/Stalkern- jag tror att det är dags att inse att det är inte frågan om proffs på det sättet att det är personer med NV/IR eller termo sikten med dämpare på vapnen, som tysta och ohörda rör sig i marker, för att verka och sedan försvinna.

 

Det är måhända mängdbrottslingar, tom sådana som är rätt drivna i sin verksamhet men det är lika ofta som inte legala vapen och metoderna är standardmässigt sådana att bilen/skåpbilen är det viktigaste redskapet, den viktigaste förutsättningen närheten till vägen av viltet och så vidare.

Jag sökte rätt intensivt på domar angående jaktbrott i helgen, för att stilla egen nyfikenhet men även för att ha något vettigt att skriva.

Två arketyper av tjuvjägare framträder,

en den lokala mannen som bor på landet, han jagar allt i sin omgivning med fokus på ex vildsvin, dov eller ren, han jagar för att äta djuret och ibland men mer sällan för att sälja köttet,

två, den kringresande mannen, som beväpnad kör runt i sitt fordon, spanar, planerar och skjuter vilt på fält och gärden, där syftet är rent kommersiellt, sälja köttet och tjäna pengar.

Utöver ovanstående finns de så klart en hel massa andra typer men dessa är de två som förekommer främst enligt den definition på tjuvjakt som angetts. Det vanligaste jaktbrottet i Sverige är dock fällande av fel vilt eller på fel mark/CHristian

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant input Chris. Alltid bra med lite hårddata.

Jag antar att de stora rovdjuren är få i statistiken även om det är de som lyfts fram i media?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kerberos/Stalkern- jag tror att det är dags att inse att det är inte frågan om proffs på det sättet att det är personer med NV/IR eller termo sikten med dämpare på vapnen, som tysta och ohörda rör sig i marker, för att verka och sedan försvinna.

 

Det är måhända mängdbrottslingar, tom sådana som är rätt drivna i sin verksamhet men det är lika ofta som inte legala vapen och metoderna är standardmässigt sådana att bilen/skåpbilen är det viktigaste redskapet, den viktigaste förutsättningen närheten till vägen av viltet och så vidare.

Jag sökte rätt intensivt på domar angående jaktbrott i helgen, för att stilla egen nyfikenhet men även för att ha något vettigt att skriva.

Två arketyper av tjuvjägare framträder,

en den lokala mannen som bor på landet, han jagar allt i sin omgivning med fokus på ex vildsvin, dov eller ren, han jagar för att äta djuret och ibland men mer sällan för att sälja köttet,

två, den kringresande mannen, som beväpnad kör runt i sitt fordon, spanar, planerar och skjuter vilt på fält och gärden, där syftet är rent kommersiellt, sälja köttet och tjäna pengar.

Utöver ovanstående finns de så klart en hel massa andra typer men dessa är de två som förekommer främst enligt den definition på tjuvjakt som angetts. Det vanligaste jaktbrottet i Sverige är dock fällande av fel vilt eller på fel mark/CHristian

 

Det var väl ungefär det som var mina tankar men som jag inte skrev, att någon med bössan i bilen har fått syn på ett gäng med gris stannat och skjutit.

Men även där så känns det som om risken för upptäckt skulle vara för stor på den platsen, även om grisen hade fallit på plats så skulle den ju ändå släpas till bilen över taggtråd och diken.

Fast det finns ju även scenariot att det bara skulle resultera i en död gris och inget annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På årsmötet för kretsen igår så var tjuvjakten ett hett samtalsämne!

 

Under Bockjakten så sköts 2 Rågetter av okänd person så att de hittades skadade vid ett tillfälle och dött vid ett annat.

Misstankarna gick till en person som bor i en sommarstuga på platsen men inget gick att bevisa.

 

Under älg jakten sköts en Älgtjur (Vomskott) på morgonen av "någon" som inte brydde sig längre än så.

En hundförare i vårat jaktlag fann ett spår av en skadad älg och gjorde ett gott jobb med att finna och avliva den.

 

Senare under veckan så fann man räntan av en äldre Älgko i diket på andra sidan ön där den fästs ihop med grannön.

 

Alla händelser har blivit polis sak men ingen har blivit uppklarad..

 

Västragötaland /Tjörn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Illa. Djävligt illa, men tack för att du delar med dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kerberos/Stalkern- jag tror att det är dags att inse att det är inte frågan om proffs på det sättet att det är personer med NV/IR eller termo sikten med dämpare på vapnen, som tysta och ohörda rör sig i marker, för att verka och sedan försvinna.

 

Det är måhända mängdbrottslingar, tom sådana som är rätt drivna i sin verksamhet men det är lika ofta som inte legala vapen och metoderna är standardmässigt sådana att bilen/skåpbilen är det viktigaste redskapet, den viktigaste förutsättningen närheten till vägen av viltet och så vidare.

Jag sökte rätt intensivt på domar angående jaktbrott i helgen, för att stilla egen nyfikenhet men även för att ha något vettigt att skriva.

Två arketyper av tjuvjägare framträder,

en den lokala mannen som bor på landet, han jagar allt i sin omgivning med fokus på ex vildsvin, dov eller ren, han jagar för att äta djuret och ibland men mer sällan för att sälja köttet,

två, den kringresande mannen, som beväpnad kör runt i sitt fordon, spanar, planerar och skjuter vilt på fält och gärden, där syftet är rent kommersiellt, sälja köttet och tjäna pengar.

Utöver ovanstående finns de så klart en hel massa andra typer men dessa är de två som förekommer främst enligt den definition på tjuvjakt som angetts. Det vanligaste jaktbrottet i Sverige är dock fällande av fel vilt eller på fel mark/CHristian

 

Absolut jag håller med dig. Min mening va inte att generalisera "tjuvjägare" till en viss typ. I detta fall som jag skrev om är det senare exemplet du tar upp. Nån som åkte runt och skjutit för att sälja kött. Den misstänkte som hade jägarexamen hittade man finkalibrigt vapen, grön laser, ljusförstärkare, ljuddämpare hos. Men det va inte på grund av innehållet denna blev misstänkt utan andra spår. Obs! endast misstänkt än så länge.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Illa. Djävligt illa, men tack för att du delar med dig.

Jo inte riktigt roligt med så koncentrerat på den lilla ytan.

 

förhoppningsvis så lyckades polisen få La chupacabra med sin fetisch för Getter i bocksäsongen att dra sin fula nos in i sommarstugan i varje fall. :dry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

svar på frågorna.

1 Inget sett i år men för två år sen

 

2 Spåren var: blodiga släpspår i snön från legor intill vägen. stor blodpöl på väg samt släpspår. Fysiskt vittne ser skjutning som sker från bil 23.15 februari. Alltså tre olika tillfällen. Samt hittad död hind med kulhål i halsen (sommaren innan)

attachicon.gifhalsskott.JPG

 

3 Götene

 

4 Ja det är polisanmält

 

Jag lånade bilden till bloggen, den passade mycket bra. Hoppas det var OK. Om inte så hojta till så tar jag väck den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har även jag lånat bilden från jaktgrannen (den hinden hittades hos honom) men det är helt ok att sprida bilden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...