Hoppa till innehåll

Hur tolkar man drevprovssiffrorna?


spionnadh

Recommended Posts

Jag planerar att köpa en drivande hund. Velar mellan tax, drever och fauve..

Eftersom jag vill ha så stor chans som möjligt att få en bra valp så tittar jag just nu på potentiella föräldradjur och deras provresultat. 

Men jag får inte riktigt kläm på vad som är bra... Förstår att en etta är bra och totalpoäng som drar mot 50 är bra. 

Resten då? Ibland går det att addera siffrorna så att summan blir totalpoängen. Så långt är det ju bra! Men sen hittar jag emellanåt både två och tresiffriga resultat. Vad är det? 

Klipper in resultat från ett drevprov anno 2008 här nedan. Hur ska jag tolka siffrorna? Vad är bra och vad ska jag leta efter, om jag vill ha en hund som driver i en timme, med bra skall och söker ut ett par hundra meter.


Ordinarie drevprov
Rå :   1
Sök :    4
Upptag :    4
Drev :    4
Sätt :    65
Tappt :    4
Skall :    65
Nyans :    65
Samarbete :    15
Lydnad :    126
Jaktduglighet :    35
Poäng :   047

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vi har ju diskuterat detta lite innan och ska du ha en Drever som bara driver en timme! Ska du nog titta på höga poäng i lydnad och samarbete.

 

Sen är det sista siffran du ska gå på, lägger du ihop dom så blir det just 47 ep i ditt exempel, vad dom andra är vet jag faktiskt inte! 

 

Står en hel del som kan vara till hjälp i drevprovsreglerna som du hittar här http://www.sbak.nu/drevprreg.pdf. Obs att det kommer nya för Drever och Basset till hösten men Tax behåller dagens!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack! Nu är ju den där timmen bara en riktpunkt. Hellre lite för mycket än lite för lite för lite :)

Jag har funderat på om det blivit fel i inläsningen när det blir så höga siffror, men det känns orimligt eftersom jag sett så många resultat som har siffror mellan 50-120...

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kollat länken nu mats_bengt. 

Kan det vara så att lydnad: 126 innebär att hunden (tax) har fått en sexa i lydnadspoäng och att ettan och tvåan är koder?

Det skulle isåfall innebära:

Kod 1 = Kan inkallas under drev

Kod 2 = Kan inkallas under sök

 

Låter väl rimligt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du kollar på http://www.fauveklubben.se/ så finns alla drevprov fauvarna gjort sedan 1994 där.

På en excelfil kan du se alla moment och där finns en kolumn märkt K vid varje delmoment, om du sätter muspekaren på K så kommer alla koder upp.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ger ju inte ett drevprovsresultat eller en titel något svar på hur hunden är som avelsdjur! En Jch ger ju inte bra jaktliga avkommor bara för att den har presterat höga EP. (I så fall hade det var väldigt enkelt att välja valp) Har rasen avelslistor, så kan man ju lättare utläsa vad tikar och hanhundar gett för typ av avkommor. Men känner man inte till rasen närmare, så ska man nog ta mkt av vad uppfödare och avelsråd rekommenderar med ett stor nya salt. Bäst är att bestämma sig för en vapkull och sedan ringa runt till tidigare valpköpare och förhöra sig om vilken typ att jakthundar dessa föräldradjur verkligen har gett!!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ger ju inte ett drevprovsresultat eller en titel något svar på hur hunden är som avelsdjur! En Jch ger ju inte bra jaktliga avkommor bara för att den har presterat höga EP. (I så fall hade det var väldigt enkelt att välja valp) Har rasen avelslistor, så kan man ju lättare utläsa vad tikar och hanhundar gett för typ av avkommor. Men känner man inte till rasen närmare, så ska man nog ta mkt av vad uppfödare och avelsråd rekommenderar med ett stor nya salt. Bäst är att bestämma sig för en vapkull och sedan ringa runt till tidigare valpköpare och förhöra sig om vilken typ att jakthundar dessa föräldradjur verkligen har gett!!!

Ja, fast kommer man inte en bra bit på vägen om man kollar meriter på föräldradjuren, deras föräldrar, syskon och avkommor?

För att sen stickprovskontrollera genom att kontakta ägare...

Jag tror absolut på att hitta en uppfödare som känns bra och sen höra sig för om dennes hundar.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Meningen med den nya typen av drevprov är ju att dessa skall kunna användas som svar på om hunden är lämplig som avelsdjur. De sju kriterierna som bedöms är samtliga sådana som har betydelse för aveln. Först ut med dessa nya regler är ADB.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Olika typer av jaktprov och exteriöra utställningar har väl alltid varit ämnade att urskilja dom individer som är mest avelsvärda inom en ras? MEN det säger ändå ingeting om hunden/hundarna ger bra jaktliga avkommor, eller inte!!! Det kan man ju egentligen bara bedöma utifrån en heltäckande avelslista, eller i andra hand ifrån personliga samtal från tidigare valpköpare! (Jag tror helt klart på en kombination av dessa båda om jag skulle skaffa valp ifrån en ras som jag inte känner till fullt ut sedan tidigare)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den högra siffran är poäng för delmomentet dom andra är kodningen kan mycket väl vara flera koder som passar in på enskilda momentet. Borde gå att hitta på taxklubbens hemsida tycker jag. :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den högra siffran är poäng för delmomentet dom andra är kodningen kan mycket väl vara flera koder som passar in på enskilda momentet. Borde gå att hitta på taxklubbens hemsida tycker jag. :yes:

Ja, kodbetydelserna fanns i den länken som postades tidigare i tråden.

Har inte kollat jättenoga på taxklubbens hemsida. Lokalföreningen Kronoberg hade ingen lista iaf..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...