Jump to content

Labrador - en jakthund?

Recommended Posts

Posted

Jag stöter rätt ofta på diskussioner om labradoren (och övriga retrievers) är en jakthund eller inte. Jag anser ju att den är det eftersom den används till jakt medan många andra som har andra raser menar att de inte är det eftersom de endast arbetar efter skott.

Vad anser ni? Är retrievers jakthundar eller inte? Motivera gärna.

Posted

De är jakthundar!

Skickat från telefonen.

• Like 1
Posted

Skulle vilja påstå att de i sådana fall är mer än bara jakthundar. De flesta jakthundar utför moment som ligger inom ramen för deras jaktlust, tex driva rådjur etc. En retriever förväntas simma ut i iskallt vatten och hämta en död and. Däremellan ligger de oftast passiva och väntar snällt. Dessutom kan de användas till just sådana moment som väcker deras jaktlust såsom eftersök. Om jag inte minns fel så kan de väl också användas som kortdrivare.

• Like 2
Posted

Skulle vilja påstå att de i sådana fall är mer än bara jakthundar. De flesta jakthundar utför moment som ligger inom ramen för deras jaktlust, tex driva rådjur etc. En retriever förväntas simma ut i iskallt vatten och hämta en död and. Däremellan ligger de oftast passiva och väntar snällt. Dessutom kan de användas till just sådana moment som väcker deras jaktlust såsom eftersök. Om jag inte minns fel så kan de väl också användas som kortdrivare.

Jag håller med. Sedan är väl passivitet också en typ av arbete. Så det är väl fel att säga att de inte jobbar innan skott.

Posted

Sickna dumheter.. För att kläcka en sån grej så måste man vara pinsamt okunnig.

Posted

Rätt okunnig på rasen men nog har den väl havererats rätt hårt av utställnings och sällskapsligan? 

Av dem labbar jag känner till så är det knappast mer än 10% som används till jakt. Det är tråkigt att se rena jaktraser bli populära sällskapshundar aveln är svår att bygga upp men lätt att rasera  :sad:  

Posted

Det är helt lugnt Lars, rasen är splittrad. Sällskapshundarna är självmarkerande, de ser inte ut som jakthundar längre :biggrin: Jakthundarna ser helt annorlunda ut..

Posted

Jag har haft en labbe som var typ helt ointresserad av annat än mat o soffor så ja splittrad är den ju.

Dock föredrar jag de jaktlabbar som ser ut som labbar och inte knasiga blandraser :)

Posted

Rätt okunnig på rasen men nog har den väl havererats rätt hårt av utställnings och sällskapsligan? 

Av dem labbar jag känner till så är det knappast mer än 10% som används till jakt. Det är tråkigt att se rena jaktraser bli populära sällskapshundar aveln är svår att bygga upp men lätt att rasera  :sad:

Det är absolut så att rasen är splittrad och det är tragiskt i sig. Men det var inte riktigt det jag var ute efter utan mer att man påstår att en retriever som används på jakt som apportör inte skulle vara en "jakthund" eftersom den arbetar först efter skottet. Är det bara jag som stött på detta?

Posted

Ja.. inte hört talas om det tidigare. Men det kan bero på att jag har min "hund"tillhörighet bland jaktfolk som nästan bara jagar med retrivers. När jag höll på mer med klövvilt så körde jag med min jaktlabbe, hade ett antal rätt roliga ståndskall på gris med honom :cool:

Posted

Jag har haft en labbe som var typ helt ointresserad av annat än mat o soffor så ja splittrad är den ju.

Dock föredrar jag de jaktlabbar som ser ut som labbar och inte knasiga blandraser :)

Såå.. du har exteriöra preferenser framför funktion.. spännande :sick:

Posted

Der var nog det dummaste jag hört.. Det betyder ju i så fall att min FT spaniel inte är jakthund för han sitter med mig i kråkgömslet? Eller att polarens vorsteh inte är jakthund när han ligger och gosar med honom i gåsgömslet?

Dessutom, har sett många labbar som arbetsr i snårskogen i bästa spaniel stil eller som trycker klövvilt som om dom aldrig har gjort annat.

Men visst, driver hare i sex timmar, det gör dom inte. Ej heller står o skäller på en stackars älg i dagavis. Men det är ju nog för att undvika det som man har köpt en retriever JAKT hund.

• Like 1
Posted

Såå.. du har exteriöra preferenser framför funktion.. spännande :sick:

Nej men fick jag välja så skulle den definitivt få följa standarden.

Posted

Känner att jag nog bör förklara mig bättre.

Den labben jag hade som barn var en cylinderformad historia som var helt övermysig om än mest fet.

Skulle jag idag köpa en jaktlabbe hade jag endast gått på funktion men får man ÖNSKA så vill jag gärna att den ser ut som en jaktlabbe ska göra. 

• Like 1
Posted

Jag har personligen aldrig hört något, men jag kanske inte lyssnade heller.
Konstigt att tänka så.

För mig är labben en jakthund.

Posted

Är det inte så att om en hund används för jakt (fyller nån funktion) så är det en jakthund? Har själv ibland stött på dumheten att en "riktig" jakthund ska vara en drivande jycke, gärna ouppfostrad och allmänt ociviliserad också. Att retrievers blivit populära som sällskapshundar beror väl på att de egenskaper man avlat på (följsamhet, apportering, willing to please) passar både sällskapshunden och jakthunden. Sen kan jag tycka att det finns något ledsamt över retrievers som aldrig får använda sin förmåga och växa med den. Som vissa stackare som är hänvisade till enformiga koppelpromenader. Själv har jag haft jaktlabbe men har nu (igen) Flat och där finns än ingen uppdelning i jakt- resp utställningslinjer.

• Like 1
Posted

De jag hört det ifrån är ju ofta såna som har typ jaktspaniels eller settrar som de aldrig jagar med utan kör typ agility.

Posted

För mig är de jakthundar. "Labben" är ju en retriver dvs en apportör. Sedan att det finns två typer av just "labben", "jaktlabben :wub: " som är mer högrest och smidig i kroppen och så lilla " kubiken :wub: " som är mer satt i kroppsbyggnaden. Båda är som sagt apportörer i första hand, sedan finns det individer som föredrar att jaga tex vildsvin. :yes: Men jakthundar är de ju! Skor, tidningar eller grannens kanin, det verkar inte spela någon roll. Bara man får bära. :D

Posted

Själv har jag haft jaktlabbe men har nu (igen) Flat och där finns än ingen uppdelning i jakt- resp utställningslinjer.

Nej de är väl konsekvent utställning som gäller :-))

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 2
Posted

Känner att jag nog bör förklara mig bättre.

Den labben jag hade som barn var en cylinderformad historia som var helt övermysig om än mest fet.

Skulle jag idag köpa en jaktlabbe hade jag endast gått på funktion men får man ÖNSKA så vill jag gärna att den ser ut som en jaktlabbe ska göra.

?? Söker du funktion så blir det en jaktvariant :-)

Haft både och, ett antal, och det är sån skillnad!

Posted

Självklart är de jakthundar och dessutom mycket trevliga såna. Hälsa dina meningsmotståndare att jakten desutom inte tar slut vid skottet. Jakten är slut när viltet är hämtat/hittat och omhändertaget vilket retrivers bidrar till i högsta grad.

Posted

?? Söker du funktion så blir det en jaktvariant :-)

Haft både och, ett antal, och det är sån skillnad!

Ja självklart, jag menar bara att det faktiskt finns jaktlabbar som ser ut som labbar och de finns de som ser ut som byrackor.

Posted

Fins/fans en underhållande tråd om detta i Birddog.nu, men jag lyckas inte hitta den. Frågan debatteras med emfas, där "motståndarna" hävdar att den är en apportör, dvs en eftersökshund, eller som några hävdar, "bara en likbärare". Fascinerade hur människor engagerar sig.

Jag tycker det är en jakthund, för mig är det jakt tills bytet är bärgat!

Posted

Hur en hund ser ut och vad dom arbetar med kvittar så länge den fyller sin funktion här i livet.

Förakta inte den för utställning avlade spanieln som glider runt som trivselhund på ett gruppboende, 5-vägskorsningen som är enda orsaken till att den gamla ensamma pensionären kommer ihåg att äta middag mm mm bara för att dom inte löper ute i skogen efter älg.

Om ras- och jaktfachism tycker jag inte.

/Markus