Jump to content

Recommended Posts

Posted

Okej, har nu antagit mig å tilllaga en middag te en tjej jag vill imponera lite på. Planen är två rätters och de mesta är klart förutom hur jag ska tilllaga dovhjortsfilen.. Nån som har lite tips å råd? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

ytterfilé: om man tillagar den som plankstek med spritsad mos och olika grönsaker med så passar det de flesta och det blir alltid jättegott. hemmagjord bearnaise och vitlökssmör. alternativt att du gör lite knaprigt viltlöksbröd. man kan istället för sås har rotfruktpuré, svartrot eller jordärtskocka, mixat med lite grädde och några droppar tryffelolja.

dessert eller förrätt? vad hade du tänkt dig?  :smile:

kalle 

Posted

Låter bra. Vad ska man krydda med? Efterrätt hade jag tänkt mig en vitchokladmosse. :)

Posted

Ja jisses det var seriöst Tänkt,, :ohmy:  ingen blodpudding här inte,

Posted

Helt rätt tänkt, med blodpudding blir det inget ligga. ;-)

levererat av Televerket

• Like 1
Posted

Okej, har nu antagit mig å tilllaga en middag te en tjej jag vill imponera lite på. Planen är två rätters och de mesta är klart förutom hur jag ska tilllaga dovhjortsfilen.. Nån som har lite tips å råd? :)

Vet du om hon gillar viltkött eller har testat det förut? annars kan den smaken "överraska" lite, både negativt och positivt. Ett tips är att lägga köttet i mjölk för att dra ur viltsmaken. Rosmarin/timjan är bra kryddor till viltkött tycker jag. Även vitlök. 

Posted

Vet du om hon gillar viltkött eller har testat det förut? annars kan den smaken "överraska" lite, både negativt och positivt. Ett tips är att lägga köttet i mjölk för att dra ur viltsmaken. Rosmarin/timjan är bra kryddor till viltkött tycker jag. Även vitlök.

Nej nej nej, raka rör så hon vet vad som komma skall om det är seriöst. Mjölk dricks i glas.
  • Like 1
Posted

Ho sa att ho inte testat de innan men ville de :) å blodpudding va ho tyvärr inte så förtjust i ;)

Posted

Ja, vad skall man säga? Just nu lockar inte längre grillad korv med räksallad och jag har inget gott i frysen!!

Lycka till med dejten!

Posted

Annars vore nog blodpudding på älgblod en riktig hit.....

Om man vill slippa ligga.

• Like 1
Posted

De såg jag till å lösa sista veckan på dovjakten ;) sköt tre dov på under en minut så får säga att mitt första jakt år har varit givande totalt 4 dov en av dom var en helskovel, ett rådjur å en hare :)

Posted

Haha de blir nog ingen sådan blodpudding i närheten av henne i så fall ;)

Posted

Jag har ingen aning om hur skilled du är i köket men du ville impa vad jag förstod. Chokladmousse låter som en bra plan, den hoppas jag att du redan fixat klar nu på förmiddagen så du har tid att pilla på detaljer.

Jag tycker att du ska satsa på någon form av förrätt också, det kan du lätt också göra klart nu under dagen. En skitlätt grej med hög imponeringsfaktor är ceviche. En variant som egentligen inte är en riktig ceviche, är att göra den på räkor med typ mango (köp frusen) avocado, lite finhackad chili och limesaft. Bara att lägga lite snyggt i ett glas och ställa i kylen så har du halva inne redan till huvudrätten.

Hjortfilén bryner du i smör, krydda med salt och svartpeppar och kör färdigt i ugn så att du får den perfekt, i min värld innertemp på 57 kanske men det är en smaksak, du kan kanske kolla lite om hon gillar rött, rosa eller genomkört kött. Har du inte en digital stektermometer så är det läge att investera. Detta är det enda som är lite svårt att tajma men ligg på framkant i tid, det gör inget utan är snarare till din fördel om köttet får vila ordentligt innan du börjar skära upp det. Det räcker att det är ljummet, vira in i folie om det drar ut på tiden bara.

Lägg lite extra krut på tillbehören, som kille är man nöjd med potatis och sås men tjejer brukar vilja äta grönt. Gör en riktigt lyxig sallad, alltså inte isberg, gurka och tomat utan någon finare salladsmix eller kika efter ex cosmopolitan som du river i grova bitar bara, toppa med lite valnötskärnor och granatäpple så ser det fancy ut. 

Lycka till!

• Like 2
Posted

Jag har ingen aning om hur skilled du är i köket men du ville impa vad jag förstod. Chokladmousse låter som en bra plan, den hoppas jag att du redan fixat klar nu på förmiddagen så du har tid att pilla på detaljer.

Jag tycker att du ska satsa på någon form av förrätt också, det kan du lätt också göra klart nu under dagen. En skitlätt grej med hög imponeringsfaktor är ceviche. En variant som egentligen inte är en riktig ceviche, är att göra den på räkor med typ mango (köp frusen) avocado, lite finhackad chili och limesaft. Bara att lägga lite snyggt i ett glas och ställa i kylen så har du halva inne redan till huvudrätten.

Hjortfilén bryner du i smör, krydda med salt och svartpeppar och kör färdigt i ugn så att du får den perfekt, i min värld innertemp på 57 kanske men det är en smaksak, du kan kanske kolla lite om hon gillar rött, rosa eller genomkört kött. Har du inte en digital stektermometer så är det läge att investera. Detta är det enda som är lite svårt att tajma men ligg på framkant i tid, det gör inget utan är snarare till din fördel om köttet får vila ordentligt innan du börjar skära upp det. Det räcker att det är ljummet, vira in i folie om det drar ut på tiden bara.

Lägg lite extra krut på tillbehören, som kille är man nöjd med potatis och sås men tjejer brukar vilja äta grönt. Gör en riktigt lyxig sallad, alltså inte isberg, gurka och tomat utan någon finare salladsmix eller kika efter ex cosmopolitan som du river i grova bitar bara, toppa med lite valnötskärnor och granatäpple så ser det fancy ut. 

Lycka till!

Fan vad jag INTE vill äta korv idag!!!

• Like 1
Posted

Låter bra. Vad ska man krydda med? Efterrätt hade jag tänkt mig en vitchokladmosse. :)

ja kryddor är peppar, smaksatt flingsalt med svampsmak, balsamvinäger är gott, persilja kan man ha, chili tar fram smak.om man tar citron behöver det oftast kompenseras med lite honung. detta är bara lite exempel att fundera på. chokladmousse är jättegott som efterrätt, det passar så bra till att följa viltkött.

/Kalle

Posted

Annars vore nog blodpudding på älgblod en riktig hit.....

Om man vill slippa ligga.

Äch Lite Rödvin o

Ho sa att ho inte testat de innan men ville de :) å blodpudding va ho tyvärr inte så förtjust i ;)

:yucky:

Posted

Hur ska du leva upp till det sen? När kommer spannen fram med rotmos och det kokta älgahuvudet brevid?? :biggrin:

Vad är din personliga favorit/favoriter??? Vad är det du gillar mest och kan tillaga med förbundna ögon? Man impar, i min mening med att vara så rak och ärlig som möjligt. Så här är jag och det här äter jag!!! :thumbsup:

• Like 1
Posted

Hur ska du leva upp till det sen? När kommer spannen fram med rotmos och det kokta älgahuvudet brevid?? :biggrin:

Vad är din personliga favorit/favoriter??? Vad är det du gillar mest och kan tillaga med förbundna ögon? Man impar, i min mening med att vara så rak och ärlig som möjligt. Så här är jag och det här äter jag!!! :thumbsup:

Isåfall, det finns ingen filé som är lika mör som KORV!!! [emoji1][emoji2]

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk

• Like 1
Posted

Hur ska du leva upp till det sen? När kommer spannen fram med rotmos och det kokta älgahuvudet brevid?? :biggrin:

Precis så jag tänkte när jag skrev blodpudding :yes:

• Like 1
Posted

Precis så jag tänkte när jag skrev blodpudding :yes:

Med stekt fläsk och lingon!! Mums :wub:

Posted

Ps!! Ytterligare ett råd! Håll rent och snyggt på spis och arbetsytor. Det impar INTE om det ser ut som om man slängt in  

en handgranat och stängt dörren. :yes:

• Like 1
Posted

Haha jag e väll ganska duktig på å laga mat men som nybliven jägare och enda i släkten så har jag inte så stor erfarenhet va de gäller vilt å efter som som sa att de va de hon ville äta så behövde jag lite råd ;) kan även säga att jag e lite pedantisk när de kommer te renlighet i kök så de e nog inga problem ;)

Posted

Haha jag e väll ganska duktig på å laga mat men som nybliven jägare och enda i släkten så har jag inte så stor erfarenhet va de gäller vilt å efter som som sa att de va de hon ville äta så behövde jag lite råd ;) kan även säga att jag e lite pedantisk när de kommer te renlighet i kök så de e nog inga problem ;)

Det känns som om "fisken" redan är fångad. :thumbsup:

Posted

Fiskar e möe lättare å fånga :o

Posted

Fiskar e möe lättare å fånga :o

Nja, det hänger ju på betet. :wink: Gör något du kan och klarar av. Det är ju tanken bakom det som räknas. :yes: Bara det att du väljer att laga mat hemma och inte går ut på restaurang ger + i potten. :thumbsup: