Jump to content

E´ jag dum i huvudet !?

josc72

Recommended Posts

Jag har hylsor från Winchester, Norma och Lapua till min 284 win. Lapua och Norma är 6,5-284 som jag omkalibrerat. Lapua kärvar lite om jag bara provar hylsan i patronläget. Norma kärvar pyttelite och Winchester inte alls. Jag har lyckats mäta mig till att jag måste trycka tillbaka hylsbröstet lite. Enda möjligheten var (lite okonventionellt kanske) att slipa av hylshållaren en aning. Nu går tomma hylsor som en dröm i patronläget. MEEEEEN, om jag sätter i en kula (Lapua Scenar L, 7 mm, 150 gr) och provar igen så kärvar skiten ihop utav bara helvete!!! Hur kan det vara möjligt?

Nä, den e samma på alla...

Du får förmodligen en "bulle" med tjockare gods i hylshalsen precis efter vinkeln mot hylsbröstet i och med att du kalibrerar upp hylsan.

den märks inte förrän kulan kommer på plats.

Köp en brotsch för invändig/hål brotschning och använd den  efter du kalibrerat hylsorna så borde problemet vara löst.

i värsta fall får du svarva hylsorna utvändigt också.

Du har rätt. Jag hittade förtjockningen... Tack! Problem bara att hitta en brotsch i Sverige. Vapex har inte hemma. Men över allt i usa har de. Jag vill ju ladda och skjuta nuuuu.

Om du är "halvnoga" eller har möjlighet att "punkttmäta" cirklar kan du köpa en std brosch på järnaffären, dom brukar vara justerbara.

man märker nästan när man tagit färdigt "valken" och börjar ta gods i hylshalsen.

Tyvärr är dessa inte optimala då dom är svagt koniska, men då kommer du igång, alt. köp fler Winchester hylsor.

tror även hornady har 284 hylsor 

Hmm. Har redan köpt 100 Norma och 100 Lapua. Ska prova lite innan jag köper fler. Ringer nog Vapex i dag och väntar.... Tack för dina tips.

Då till nästa fråga: Om jag köper en sådan där brotsch. Skall den då vara i kal 284 eller aningens mindre. Eftersom jag har problemet efter kalibreringen så borde jag väll inte brotscha upp hylsan till 284 om kulan skall sitta ok? Hittat en som är 7,14 mm vilket hylshalsen verkar vara efter att jag tryckt den genom kalibreringsverktyget (7,14-7,15 mm). Ge mig råd ni som kan!

Du behöver inga råd. du skriver svaret själv!

(lite trixigare än så är det tyvärr men nästan)

du har tre olika fabrikat varav två behöver åtgärdas om jag läst rätt.

går det att mäta invändig dia någon mm eller 2 ner i hylshalsen efter kalibrering på mätsäkert sätt? (inget skjutmått utan cirkiometer? eller tolk).

om det går kommer du säker att märka skillnad mellan fabrikaten pga godstjocklek och hur mycket kalibreringsverktyget kalibrerar MEN som du skriver borde 7,21-0,07= runt 7,14-15 funka. låter ok i mina öron

om allt annat är ungefär "standard"

Jag går inte in djupare utan att vara på plats/ha grejorna framför mej men det går att räkna tills krutet blir fuktigt.

ETT varningens finger bara, när du kalibrerat hylsan. syns det någon "bulle" utvändigt? gör det de kan det hända att du måste svarva även där MEN det borde räcka invändigt INNAN du sätter i kulan.

Jag skall dela med mej av ett råd som kan ses tråkigt men är man så gammal som jag så hoppas jag att det finns visst förnuft i det (ta det med viss ironi och sans)

Använd Winchester hylsorna och sälj/arkivera/glöm dom andra, du har ju en hylsa som är gjord för rätt kaliber som om jag förstår det fungerar felfritt?!

Sen skall det tilläggas att jag också höll på med udda och omöjliga kalibrar och det var SKITKUL! Men man tröttnar sakta när det är mer jobb än skjuta.

Ju krångligare och mer jobb det är med en kaliber desto större är lyckan när första skottet smäller, det skall ingen säga annat.

Jag skaffade bl.a. 6,5x284 innan den var standardiserad av Norma så jag har gjort som du fast tvärtom :woot:  

Greja iordning det där och ha skoj, går det så går det annars så gick det inte

• 2 weeks later...

Grejer beställda för att svarva utvändigt, brotscha invändigt och en ny press. Min fru, som naturligtvis blir delägare kommer att bli överlycklig!!!

• Like 2

Min fru är också delägare... fast hon vet inte om det bara.

Lycka till och meddela gärna resultatet

• 3 years later...

Nu är detta länge sedan men jag skjuter med min Winchester 70 i 284 win och är så jäkla nöjd. Gjorde som Sandsjim så, köpte en brotsh, svarade bort ringen invändigt i hylshalsen och nu går alla hylsor som en dröm. Drar ur även Normahylsorna första gången efter omkalibrering och det funnar så jäkla bra. Min 284 win är en dröm! Tack för hjälpen.

1506787162657444588508.jpg

• Like 1

På 2014-04-23 at 12:19 sandsjim sa:

Min fru är också delägare... fast hon vet inte om det bara.

Lycka till och meddela gärna resultatet

Tack!