Ken1 Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Har en blandis mellan Tax o Drever som flippar helt när hon luktar på dött vilt! Idag släpade jag en kanin på gräsmattan, spårningen va inte den bästa men vad begära när kaninen är frusen. När hon kommer fram till viltet och luktar på det så börjar hon dreggla och springa runt i cirklar helt okontrolerat vinglar och far i ca 1min. Samma sak har hänt när hon luktat på rådjur. Det händer dock bara hemma inte i skogen. Det liknar ett minimalt Ep anfall. Kanske Dr K har någon teori? Quote
rkt Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Ok, när jag läste ditt inlägg blev jag först lite full i skratt men nu inser jag att det kanske inte är så roligt om det verkligen är som du säger... Ett mindre EP anfall. Hur är hunden under jakt och vid fällt djur? Beter hon sig likadant efter 1h drev? Hls Rickard Quote
Ken1 Posted April 25, 2014 Author Posted April 25, 2014 Förstår full i skratt,men detta är något konstigt. 1h har hon aldrig jagat med fullt drev och tror nog inte hon kommer att göra det heller. Vid fällt djur är det luggning som gäller för att övergå till ner grävning. Hon har helt klart inte alla hästar i stallet men sådan husse osv. Nej det är något fel som är trasigt, typ som att en fas lägger av i proppskåpet. Quote
rkt Posted April 25, 2014 Posted April 25, 2014 Självklart omöjligt att säga vad det är.... Kan ju vara så enkelt att det är så hon är! Det är tänt men ingen är hemma så att säga. Du kanske får acceptera henne som hon är, en bängbula helt enkelt. Men om hon inte tar någon skada eller skadar någon annan så skulle jag låta henne hålla på . Hur gammal är hon? Hls Rickard Quote
Ken1 Posted April 26, 2014 Author Posted April 26, 2014 Hon är 5år men 8månader i huvud och kropp 1 Quote
Ken1 Posted April 27, 2014 Author Posted April 27, 2014 Ja hon är ju snäll när hon sover och tokig när hon är vaken så det är nog bara att acceptera. Quote
rkt Posted April 30, 2014 Posted April 30, 2014 Det är inte en tjt som klätt ut sig till drax? Hls Rickard Quote
Ken1 Posted May 1, 2014 Author Posted May 1, 2014 Det är inte en tjt som klätt ut sig till drax? Hls Rickard Snarare huggkubbe o djävul Quote
Dr Krall Posted May 1, 2014 Posted May 1, 2014 Hundar generellt är ju beteendemässigt vargar som fastnat i juvenilt stadium. Dvs en hund är jämfört med en varg mer 'valpig' livet igenom. Vissa hundindivider kanske fastnar i väääldigt juvenilt stadium... ;-) Quote
Kias Husse Posted May 2, 2014 Posted May 2, 2014 Har en stövare som blir bokstavligt talat "hög" när hon luktar på en hare! Tänk en nikotinist som inte fått sitt nikotin på ett dygn eller 2 och sen får sitt nikotin. Stövaren har exakt samma ansiktsuttryck. Man ser i ögonen att hon riktigt seglar in i en annan värld. Quote
Ken1 Posted May 6, 2014 Author Posted May 6, 2014 Nu är det nog verifierat. Hon fick idag spåra en ny skjuten kanin,allt gick bra i början men efter ca 30sek stelnade hon började snurra runt runt sprang sen diagonalt över halva tomten för att sen rasa ihop i ett krampanfall som höll i sig några minuter. Kan nog inte vara något annat än EP. Nu är hon som vanligt igen men fy fan vad rädd jag blev! Quote
Kias Husse Posted May 6, 2014 Posted May 6, 2014 Nu är det nog verifierat. Hon fick idag spåra en ny skjuten kanin,allt gick bra i början men efter ca 30sek stelnade hon började snurra runt runt sprang sen diagonalt över halva tomten för att sen rasa ihop i ett krampanfall som höll i sig några minuter. Kan nog inte vara något annat än EP. Nu är hon som vanligt igen men fy fan vad rädd jag blev! EP utlöst av upphetsning/viltdoft?? Knepigt. Normalt så utlöses ep anfall under vila och stillhet. Ibland under aktivitet. Men situationsutlöst ep.... Isf är det första gången jag hör talas om det. Jag skulle ta henne till vet för provtagning osv, för att se om det finns obalanser i salter/mineraler/vätska. Problem med hjärtat som orsakar höjning/fall av blodtryck vid upphetsning osv. Borrelia eller annan inflammation som kan sätta sig i hjärnan. Quote
Ken1 Posted May 6, 2014 Author Posted May 6, 2014 Till Vet ska hon. Inga frågor på det. Vi hade en hund med ep för länge sen, jämför anfallen där av tron på ep. Hur som så är hon pensionerad från och med idag och jag står utan hund till hösten. Surt. Hoppas bara vi kan få svar på vad det kan vara. Quote
Recommended Posts