Jump to content

Spårträning

mats_bengt

Recommended Posts

Har testat en del med det sättet som beskrevs i Svensk Jakt att lägga spår. Man tar lite hårstrå från lämpligt vilt och blandar med vatten, sen tog jag även i lite blod. Lät det stå ca ett dygn, sedan sila och hälla det i en tryckspruta.

Fördelen med detta är att man lätt kan lägga spåret en 4-5 meter från där man går, rätt roligt att kolla på Garminen där ser man tydligt att det blir dubbla spår ett efter spårläggaren och ett efter hunden.

Verkar även som det tänder till hundar som tröttnat på de traditionella spåren med att släpa en klöv osv. Såg det på min Springer/Wachtel som varit med ett tag, hon tände till på ett helt annat sätt och spårade riktigt bra.

• Like 1

Har bara provat detta en gång för ett par år sedan med Funny. Hon tyckte inte alls att det spåret var något intressant. Tror inte ens hon kom till spårslutet och hon brukar gå klockrent annnars.

• Like 1

Lite lustigt, testade så sent som i onsdags på en Grålle som är fyra år och som det skjutets en del älg för och han gick klockrent 600 meter.

Provade även på en unghund och det funkade också riktigt bra, däremot testade vi första gången med bara hårstrå och inget blod och då hade gråhunden det svårare men min Springer/Wachtel gick riktigt bra.

Så testar med lite blod nästa gång om du inte hade det innan, tror jag hade knappt en deciliter på 5 liter vatten.

Körde nog utan blod. Men sen var det nog så att hon hade en period då lagda spår inte va så kul, kan nog varit i samma veva.