Jump to content

Trångborrning Antonio Zoli? Hjälp?

Anders Johannesson

Recommended Posts

Nån som har koll på hur man tolkar tecknen på en Antonio Zoli hagelbock? På ena pipan finns 2 stjärnor på den andra 4 stjärnor. Antar att dessa ska indikera trångborrningen...

Tja,jag har en stjärna på min AZ kombi och den är 17,38 full mao.

Skulle din vara 3/4 och cyl då,verkar skumt iofs. PMT vet säkert.

/Lars.

Tja Lars! Jo jag har tolkat det som du när jag läst lite på olika ställen men skulle gärna ha det bekräftat. Tror även jag att vi har mannen med facit här på forumet.

En trist sak är att posten/postnord har slarvat bort halva bössan... Har pipset men inte resten. Enligt spårningen på nätet så telefonaviserades sändningen 15:42 och skall levereras enligt ök. Men det var iallafall inte mig de ringde och kom överens med. Hyggligt frustrerad!

1 brukar var full, 5 brukar vara cylinder så 3/4 och 1/4.

/T

Så till denna eviga fråga angående stålhagel i dessa vapen. Nu menar jag alltså 24g till lerduvor på i de flesta diskussioner står ner till 1/2 är ok men har även sett 3/4 som gräns. Om det nu inte skulle fungera förstör man pipan direkt eller är det en fråga om utnötning (den där bulan som kan bli)? Dålig träffbild kan jag leva med.

Så till denna eviga fråga angående stålhagel i dessa vapen. Nu menar jag alltså 24g till lerduvor på i de flesta diskussioner står ner till 1/2 är ok men har även sett 3/4 som gräns. Om det nu inte skulle fungera förstör man pipan direkt eller är det en fråga om utnötning (den där bulan som kan bli)?

Enkelt sett är det så här:

Normalpatroner kan skjutas i alla pipor med moderna patronlägen och giltigt nitroprov. Från cylinder till full.

Högeffektspatroner får bara skjutas i pipor med magnumpatronlägen eller lilja och med max 0,5mm strypning (normalt 1/2 choke).

Men det som sker är att stål "tar choke" mycket bättre än bly och det blir därför väldigt tätt eller "sprut". Testa med vattenslangen på gräsmattan, tryck ihop och strålen minskar till en viss punkt då strålen övergår i "sprut". Det är samma sak med hagel.......

Så har man 1/4 och 3/4 så blir det ofta runt 1/2-3/4 och full-"okontrollerbart sprut". Det blir inte så användbart, och kan med 3/4-full måste man i princip testa olika patroner för att se vad de egentligen presterar.

Den andra aspekten är starttrycket - om man ska skjuta stål så är stålet hårdare och strävare än bly, om patronläget är trångt (gammalt) får man väldigt höga starttryck (snärtig rekyl) och bössan slås glapp ganska mycket fortare. Det är samma fenomen som gör att högeffektspatronen måste ha ganska öppna choker för att minsta trycket i hagelkroppen när hagelkroppen ska genom choken.

Så övningshagel för banan kan ni skjuta så mycket ni vill med - så länge ni har raka patronlägen och giltigt nitroprov - men det är inte givet att ni träffar ens om ni gör rätt......

..... Dålig träffbild kan jag leva med.

Om en choke "sprutar" så är det inte "lite sämre" - det är komplett värdelöst. I synnerhet på leduvor där man verkligen behöver jämna träffbilder.

/T

Stort tack för utförlig information. Blir till att testa lite och se om det funkar på lerduvorna annars får jag väl nöja mig med ett skott på varje alternativt öppna upp ena pipan lite hos nån vapensmed.