Jump to content

Hur montera kikarsikte på kombi?

Anders Johannesson

Recommended Posts

Jag undrar om det finns några alternativ när det gäller montering av kikarsikte på en Antonio Zoli kombi? Eller är det skenmontage typ http://www.jakt.se/kikare-kikarsikten/tillbehor-kikarsikten/skena-antonio-zoli.html som gäller?

Har betydande kunskapsbrist i området men borde det inte finnas ringar för montage direkt på skenan som sitter på pipan?

Visst finns det sådana. Jag har haft Burris stålringar (1"), och MAK stålringar (30 mm) på en Valmet-kombi. MAK-ringarna är mycket välgjorta och ger ett ultralågt elegant montage :smile:

Burris-ringarna har jag köpt från Jakt.se och MAK från Torsbohandels.

post-8252-0-12383300-1399839110_thumb.jp

Nu kanske jag slår in öppna dörrar men ett litet tipps.

Skenan möjliggör ett kortare ögonavstånd. Kontrollera att du inte monterar siktet för långt fram och därigenom får onödigt stor "tub effekt" eller tvingas förändra hur du lägger an bössan. Vestjakt här ovan har t.ex. knappast valt sitt montage pga att han anser det estetiskt vackrare än Kralls montage...

Sant har inte valt något då det satt på vid köp :)

• Like 1

Skulle helst se att det fanns ringar men det handlar mest om snålhet. De skenmontage jag hittat kostar mer än vad bössan gjorde... Tänkte att man skulle kunna komma några hundringar billigare undan med ringar men jag hittar inga till Antonio Zoli...

Nu kanske jag slår in öppna dörrar men ett litet tipps.

Skenan möjliggör ett kortare ögonavstånd. Kontrollera att du inte monterar siktet för långt fram och därigenom får onödigt stor "tub effekt" eller tvingas förändra hur du lägger an bössan. Vestjakt här ovan har t.ex. knappast valt sitt montage pga att han anser det estetiskt vackrare än Kralls montage...

Mitt är perfekt i ögonavstånd för mig...turligt nog (VX-6 har generöst ögonavstånd på 10 cm)...eftersom som ni ser inte går att justera värst mycket alls fram och tillbaka :|

...men jag hittar inga till Antonio Zoli...

Vadå!? Har du inte vanlig 11 mm kilbas på AZ'n!? :-/

Ärligt talat... Jag vet inte... Det ser ut såhär (bifogar bilder), mätt med tumstock så kanske inte helt exakt, men ca 14mm uppe och 11-12mm nere. Har det något namn? Har läst om laxar och duvstjärtar men jag vet inte riktigt vad man ska likna mitt vid... Hursomhelst så önskar jag att det fanns ringar som kunde funka direkt på vill inte ha skenmontage pga höjden. Så förslag mottages mycket tacksamt.

post-15278-0-31454000-1400359465_thumb.j

post-15278-0-24146000-1400359483_thumb.j

• 5 years later...