Anders Johannesson Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Jag undrar om det finns några alternativ när det gäller montering av kikarsikte på en Antonio Zoli kombi? Eller är det skenmontage typ http://www.jakt.se/kikare-kikarsikten/tillbehor-kikarsikten/skena-antonio-zoli.html som gäller? Har betydande kunskapsbrist i området men borde det inte finnas ringar för montage direkt på skenan som sitter på pipan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Visst finns det sådana. Jag har haft Burris stålringar (1"), och MAK stålringar (30 mm) på en Valmet-kombi. MAK-ringarna är mycket välgjorta och ger ett ultralågt elegant montage Burris-ringarna har jag köpt från Jakt.se och MAK från Torsbohandels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestjakt Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Så här har min Antonio Zoli kombi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Nu kanske jag slår in öppna dörrar men ett litet tipps. Skenan möjliggör ett kortare ögonavstånd. Kontrollera att du inte monterar siktet för långt fram och därigenom får onödigt stor "tub effekt" eller tvingas förändra hur du lägger an bössan. Vestjakt här ovan har t.ex. knappast valt sitt montage pga att han anser det estetiskt vackrare än Kralls montage... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestjakt Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Sant har inte valt något då det satt på vid köp 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Johannesson Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Skulle helst se att det fanns ringar men det handlar mest om snålhet. De skenmontage jag hittat kostar mer än vad bössan gjorde... Tänkte att man skulle kunna komma några hundringar billigare undan med ringar men jag hittar inga till Antonio Zoli... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Nu kanske jag slår in öppna dörrar men ett litet tipps. Skenan möjliggör ett kortare ögonavstånd. Kontrollera att du inte monterar siktet för långt fram och därigenom får onödigt stor "tub effekt" eller tvingas förändra hur du lägger an bössan. Vestjakt här ovan har t.ex. knappast valt sitt montage pga att han anser det estetiskt vackrare än Kralls montage... Mitt är perfekt i ögonavstånd för mig...turligt nog (VX-6 har generöst ögonavstånd på 10 cm)...eftersom som ni ser inte går att justera värst mycket alls fram och tillbaka :| Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 ...men jag hittar inga till Antonio Zoli... Vadå!? Har du inte vanlig 11 mm kilbas på AZ'n!? :-/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Johannesson Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Ärligt talat... Jag vet inte... Det ser ut såhär (bifogar bilder), mätt med tumstock så kanske inte helt exakt, men ca 14mm uppe och 11-12mm nere. Har det något namn? Har läst om laxar och duvstjärtar men jag vet inte riktigt vad man ska likna mitt vid... Hursomhelst så önskar jag att det fanns ringar som kunde funka direkt på vill inte ha skenmontage pga höjden. Så förslag mottages mycket tacksamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedMeadow Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Hej Anders, fick du tag på några ringar? Jag är i samma sits med likadan bössa men hittar absolut ingenting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Jag har vid några tillfällen fått liknande att fungra med Ruger ringar och lite filande.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts