Hoppa till innehåll

Apporterande stövare?


cocktail

Recommended Posts

Hej! Bor i Finland och

Min jaktsäsong börjar 1 augusti med kråka, 10 augusti med duva, 20augusti änder och gäss 10 september skogsfågel, med andra ord jagar jag fågel flera gånger i veckan ungefär tills klockan ändras till vintertid..

Efter det brukar det bli klappjakt på hare och stövarjakt med vänners hundar.

Siktar på ny hund till nästa år, och det självklara valet vore en apportör av något slag, men jag är stövardomare och aktiv i stövarklubb (utan hund) och mån om stövarens framtid. Resonerade medekanta att en stövare som kan apportera vore ultimat! Nästan alla stövargubbar vet om eller har hört om stövare som används i andjakten men ingen har en själv!

Någon här som använder sin stövare till apport och isåfall med vilket resultat?

Kan tänka mig att största problemet kan vara passiviteten i gömslet, att gripa apport borde gå hyfsat att lära in.

Nu förväntar jag mig ingen första klass apportör på godsjakt utan utnyttja hunden i vardagsjakt med ett par änder/duvor per kväll.

Lite funderingar såhär på kvällskvisten..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en bok av jan åkerman. Han gav sig den på att skapa den svenska allroundhunden...och lärde upp en gråhund till apportör...!;), så varför inte.. ?!

Hoppas att få ta del av dina med/motgångar här, och stort lycka till!

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bekant andvänder sin Hamilton när han går ner till pölen och jagar änder.

Den apporterera. Så visst går de

 

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går ju att lära brukshundar att apportera så det är klart det går men det känns nästan onödigt svårt. Sedan säger du att du är mån om stövarens framtid. Ska man inte jaga "rasenligt" med den då? Jag frågar alltså av nyfikenhet och inte för att vara näsvis. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut ska det jagas även jagas rasenligt, det hindrar förhoppningsvis inte att hunden även kan sitta med på pass likväl som att släppas på löpa..

Kan tänka mig att fler skaffar stövare om dom ser att theres more to it än att ha en hundgårdshund som ska jaga hare på helgen, stövarna är ju oftast genuint snälla och kanske tilltalar fler om man ser att dom går att ha pli på..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen fara,uttryckte mig lite flummigt.. Vore det inte för stövararbetet vore en labbe högst på listan.

Din grannes hamilton, sitter den lugnt eller yr han på runt i vassen i väntan på skott?

Var skrev åkerman om gråhunden? Blir en adlibrisbeställning snart..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror boken heter "jägare så långt himmlen är blå"

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunden sitter kopplad. Han Släpper den när de ligger någon fågel.

Går inte så fort men den hämtar.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart går det att få även en stövare att apportera. Allt handlar om dressyr. Jag hade nu i våras en border terrier på apportkursen (lydnadsapportering) jag höll och den klarade av målet att kunna hålla, bära, gripa, närsök samt apportera i kopplets längd.

Dock vill jag väl säga att det var ju inte med lust och glädje likt en mer "etablerad" apportör så som i retrieverraserna, spanielraserna, kontinentala fågelhundar mm.

 

Jag tror att det är lite på vinst eller förlust om det kommer fungera i praktisk jakt där jag tror att du och din envishet sätter gränsen för utfallet. För jag ser att det är en sak att lära hunden något som fungerar på döda ting på en lydnadsplan/kontrollerad miljö och en helt annat om du står där vid träsket, sjön, snåret eller dylikt och skall skicka hunden på ett långt linjetag eller dirigering. 

 

Mvh,

 

// P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

nu föll världen upp och ner,en stövare ser mat,lever damp andas jakt...jämföra dom med en fet äcklig labbe är fan inte av denna jord!!!!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu föll världen upp och ner,en stövare ser mat,lever damp andas jakt...jämföra dom med en fet äcklig labbe är fan inte av denna jord!!!!!

 

du får helt enkelt sluta titta på utställningslabbarna och börja kika på dom med jaktlinjer istället, otroligt stor skillnad i kroppsform :) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ta vilken labbe du vill mot en stövare så ser man dom är feta och trötta...stövare är distansbygd,en labbe för att flyta...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har nog inte sett en Labrador av jaktlinjer verkar det ju som.... Sen håller jag ju med om att stövare till apportör är nog inte en särskilt bra ide.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ta vilken labbe du vill mot en stövare så ser man dom är feta och trötta...stövare är distansbygd,en labbe för att flyta...

Förra sommarn var det nån här på jaktsidan som hade en kull labbar. De var mer byggda som en pointer än en fläskstövare. Jäkligt granna jyckar faktiskt, även om inte mycket slår en schiller eller hamilton i mitt tycke

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jasså det var det... Det var inte så att det sved till lite när du insåg att en jaktlabrador och en stövare har ungefär samma kroppsbyggnad fast jaktlabben har lite mer explosivare kroppsbyggnad för snabba starter och stövaren mer långdistans precis som du skrev.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite komiskt att det är just en tjock stövare labben ska likna.

När mina grabbar har rejält med gaser efter att ha käkat fallfrukt så kanske de i motljus och på långt håll ser ut som en smålandsstövare för ett otränat öga.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...