Hoppa till innehåll

DEN STORA TRÅDEN OM SKOGSFÅGELJAKT


Foffe

Recommended Posts

Hunden är pipig o gnällig just nu, hon har på känn vad som är på g. Blir lite skumt att jaga hemma i Kusmark på premiärdagen men det ska nog funka. Åker iväg på onsdag för några dagars jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis hemkommen efter några timmars vandrande (utan hund) i skogen. Stötte upp en orrkull. Såg skymten av en tupp men fick ingen skottchans innan de var borta. Det är då själva fan att de alltid ska sitta i den mest snåriga skogen. Men det var en fin morgon, lite regn och sen sol, och alltid kul med fågelkontakt även om det inte blev något. En dusch nu, och sen till jobbet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var vi hemma igen efter några sköna timmar i skogen. Mirva sover gott just nu. Stötte upp en kull med tjäder och Mirva jobbade med en agresiv fågel, men hon lyckades inte reda ut det hela. men det var härligt att få släppa hunden igen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagade bågar timmar i Filipstadstrakten idag. Inte en fjäder! Inga myllgropar, spillning eller annat som skulle föra tankarna till att skogsfågel existerade. Jagar med spaniel och brukar ha någon kontakt vid vare tillfälle. Hoppas det var slumpen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte skrivit nått om resan vi gjorde men en sak är då säkert det var mycket mycket dåligt med föryngring, bara gammfågel, som inte ville sätta sig utan flög långt. Men Svärfarsan lyckades skjuta för unghunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjejen snodde bössan igen... Hennes första tjäder :)

 

Läs mer på http://filip.jagarliv.com/ om ni orkar  :thumbsup:

 

Haha! :smile: Skyll på det du. :thumbsup: Du vågade inte göra något annat än att låta henne få skjuta o hon lyckades ju riktigt bra. :biggrin:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har jag gjort mitt första försök att jaga skogsfågel. Löste dagskort på Sveaskogs mark i Malingsbo. Gick ju inte sådär våldsamt bra... Indianjaga ensam första gången på en mark jag aldrig varit tidigare, oddsen var väl på fåglarnas sida. Såg en orre som gick upp 5-10 meter framför mig. Men då hade jag traskat runt i 5 timmar och hjärnan var för slö. Så det blev inte en ett skott.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har jag gjort mitt första försök att jaga skogsfågel. Löste dagskort på Sveaskogs mark i Malingsbo. Gick ju inte sådär våldsamt bra... Indianjaga ensam första gången på en mark jag aldrig varit tidigare, oddsen var väl på fåglarnas sida. Såg en orre som gick upp 5-10 meter framför mig. Men då hade jag traskat runt i 5 timmar och hjärnan var för slö. Så det blev inte en ett skott.

Skönt att höra att det finns fler som mig, dock har jag varit ute kanske tio gånger och bara två av dem utan hund men alltjämt utan att avfyra ett enda skott.. Tids nog, tids nog.

telefonskrivet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att det finns fler som mig, dock har jag varit ute kanske tio gånger och bara två av dem utan hund men alltjämt utan att avfyra ett enda skott.. Tids nog, tids nog.

telefonskrivet

 

Det kommer så va inte orolig Alex. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag trampar fågel så upplever jag att järpen är tacksammast och orren svårast. Tjädern kan man vid lyckliga tillfällen skrämma ut över en myr och få skottchans där. Alternativt den tråkigare men framgångsrikare varianten att gå längs grusvägar tidig morgon och sen kväll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varit på tre svängar nu, två i skogen efter tjäder. Utan hund. Men inte sett en fågel. Idag såg jag iaf en fjäder från en höna och några färska riplegor... jagar i kirunatrakterna. Någon annan här uppe som har hittat fåglarna? Är ju ovanligt varmt bl.a. Frös alla föryngringar ihjäl under den iskalla midsommaren?? Har f.ö bara jagat på eftermiddagar, 13:30 och framåt efter jobbet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite lustigt att man skall ha med hund när man jagar 5kg gäss som dimper ner på kortklippta stora fält, medans det inte behövs hund när man jagar löpstarka skogsfåglar ?!

Eller är det jag som är lässvag ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är underligt, ifjol när jag var mellan hundar s.a.s så fick jag springa efter en orrtupp som jag lite olyckligt klippte i ett vingfäste vid ett skott rakt framifrån med kula. Jävlar vad jag fick springa för att få tag i den där i riset! :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...