Jump to content

Halv automat ATA ARMS Neo 12 Synthetic Eller "klassisk" hagelbock?

Drewsen
 Share

Recommended Posts

Hej,

Behöver tips och råd för ett första hagelvapen. Bock eller Halv-Automatisk, fått tips om en halv-automat se nedan:

Neo 12 Synthetic (ATA ARMS) fick rekommendation av min lokala Jaktbutik. Kommer främst jaga rådjur med bössan, självklart fågel men inte merparten, och även gris om det är en halvautomat. Annars har jag min 30.06 till grisjakten.

Jag fick då höra att nackdelen är att det går knappt att ladda tyst med detta vapen, vilket självklart kan vara en nackdel speciellt på bockjakten etc. Å andra sidan kan jag jaga med Slug på gris med detta.

Tankar, tips och råd uppskattas!

Tack på förhand.

Vet ingenting om detta vapen, men två saker kan sägas:

Man kan smyga igen en halvautomat.

Hagel är olagligt vid bockjakt (16/8-30/9).

Som Sidelock säger så laddar man en automat lika tyst som en repeterstudsare om man vill.

Om fabrikatet kan bara sägas att det är ytterligare en Turkautomat på marknaden och dom är så många nu att det inte går att skilja fabrikaten eller eventuella kvalitetsskillnader åt.

Om dessa nya namn som ständigt poppar upp och försvinner så skulle jag åtminstone ställa mig frågan om tillgången på reservdelar framöver.

/Mike

Sidelock, absolut tänkte inte jaga bock med hagel, tänkte mer på rådjursjakten senare på året. Okej, det verkade som att man måste "Smälla" igen mekanismen för att patronen skall sätta sig i rätt läge när jag tittade på den idag, men det kanske är en tränings del att få igen mekanismen tyst.

Vad tycker ni om halv-automat i allmänhet kontra bock?

Då skulle jag klassa det som en mög-auto om man måste slå igen. ;)

Både jag och Mike är automat-anhängare, vi har båda en automat, en drilling och resten studsare i skåpet. :P

Även jag har automat men aldrig vid rådjursjakt. Vill kunna bryta bössan, lättare att bära så. Min automat är rekylopererande och det kräver att slutstycket låser i lådan dvs det behövs lite kraft o är svårt att göra tyst.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jagar med hund och har kört automat i många år nu. Funkar mycket bra.

S..

Köp min auto. Den går o smyga igen ;) skämt o sido. Bock eller auto väljer du själv vad du tycker känns bäst. Jag har använt sbs till allt. Likaså bock och likaså halvauto. Nu kör jag drilling till allt när min halvauto är såld. Allt funkar ( förutom slugg i 2 pipiga pga lagarna ). Så kän efter ordentligt o ta de du vill ha. Du kan alltid byta sen.

Du bara petar upp slutstyckshuvudet i rotationsriktningen så låser det som det ska även om du smyger i snigelfart. Men håller med dig annars, jag tar drillingen till det mesta som inte flyger.

Ja jag kom på att jag känner fler som gör det.. så visst fungerar det utan tvekan. Jag föredrar dock bocken då  :biggrin:

Sen detta med gris och slug.. är det inte en sån här strålande idé som alla testar men i princip alla lägger av rätt snart? Halvdålig effekt m slug och knepig säkerhet.. man gör samma grejer med en vanlig studsare fast bättre typ? Men.. har man fått denna tanke så ska man nog testa annars ligger det och gnager och vem vill sitta på ålderdomshemmet och ångra en sån sak?  :biggrin:

Du bara petar upp slutstyckshuvudet i rotationsriktningen så låser det som det ska även om du smyger i snigelfart.

OK! Där ser man.. smart!

Då jag inte har någon bock idag så verkar det onekligen som att det är bättre att börja med en bock och isåfall köpa till en auto?

Avgjort smart!! 

Generellt sett, japp det finns undantag, så är brytvapen mest gångbart och flexibelt och lättast att skjuta med är då en bra bock. När du blir varm i kläderna kommer du att inse att i vissa situationer är halvautomaten avgjort bäst och då skaffar du en..

• Like 1

Tack Hipshot, det känns som att jag har bestämt mig för att hitta en bra Bock och börja där i garderoben. Stort tack!

• Like 2