Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har googlat lite, men inte hittat något absolut svar. Om någon av er kan hjälpa mig är jag mycket tacksam. :)

Det är så att mina föräldrar har en sommarstuga i Karlskrona, med en massa kaniner som gräver upp gräsmattan. Jag tänkte att man kanske kunde göra en 2-in-1, d v s att både göra sig av med dem och få lite viltkött. 3-in-1 om det skulle vara jag som fixar det och får en ny hobby.

Hursomhelst, får man skjuta dem? 

Som jag förstått det har man något som kallas jakträtt för kaniner där, då vi äger tomten, och får avlossa skott så länge det inte är detaljplanerat område, vilket jag inte tror det är, men hur tar an reda på det säkert? Och är det något mer som krävs, förutom en jägare med jägarexamen? 

Det är är en bit till de närmaste husen i vissa riktningar, men rent spontant känns det inte jättesäkert, fast å andra sidan skjuter man väl liksom nedåt, fast å tredje sidan så kan jag verkligen inget om jakt alls. 

Posted

Kolla med kommunen, de kan säga om det ligger inom stadspalneringen eller inte. Utanför - har ägaren jakträtt, det har hen iofs även inom stadsplanerat område - men där är den upphävd av lokal ordningsföreskrift har jag för mig. Är det stadsplanelagt är det bara kommunjägaren som får skjuta.

Sedan om kan jaga där med säkerhet för omkringavarande osv är ju en annan fråga - bara för att man får jaga där i egenskap av ägandeskap är en sak, men man får inte framkalla fara för annan.

/T

Posted

Du kan höra med kommunen om det är detaljplanerat. :thumbsup: Är det inte detaljplanerat så är det bara att ta jägarexamen, köpa bössa, vänta ett halvår på licens, lära dig skjuta med bössan och sedan får du hoppas att de inte redan har flyttat. ;)

Lycka till!

Posted

Tack för svar!

:biggrin:

Kommunen, är det tekniska förvaltningen eller vad? Man kan väl inte slå upp "karlskrona kommun" i gula sidorna liksom (eller det kanske man kan???). 

Och hade jag rätt i att det är allt som krävs? Att äga tomten och att det inte är detaljplanerat. 

Jag känner eventuellt en jägare, han kanske kan fixa det... Hade varit kul att göra det själv dock. :) 

Posted

Det kan faktiskt vara en snabbare och väl så intressant väg in i jaktens underbara värld att vänta lite med själva skjutandet. Börja med fångst istället. Jag kan inget om kaniner. Men rent allmänt så är väl djur som lever i gryt ofta tacksammare än andra. Kolla naturvårdsverkets förteckning över godkännda fällor.

Posted

Tänk på att du måste löst statligt jaktkort även om du fångar kaniner i fälla.