EmilSand Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Jag har med en 4 månaders labbetik, jag känner igen vissa bitar dock inte alla, jag var väldigt restriktiv med koppel i början, oftast hade jag bara koppel på de första 200m pga närhet till en väg, sen fick hon strosa bäst hon ville, berömde och berömmer fortf all spontan kontakt, inkallning är hon präglad på med visselpipa vid mat, och således är hon väldigt mån om att dyka upp när man visslar! Jag får ständigt påminna mig själv om att hon är 4 månader, jag kan inte sätta orimliga krav, ibland får hon för sig att bakspåra sig själv och sätta iväg, det enda jag gör då är just ingenting, jag stannar, alternativt går åt andra håller, när hon väl lyfter och kollar vart jag är och inte ser mig så kommer hon i 200knyck, då får hon beröm dels strax innan hon kommit fram och när hon väl satt sig framför mig. Vad det gäller träning så håller vi mest på att nöta kontakt, inkallning, sitt, sökövningar samt stanna och vääääldigt mycket passivitet. Ligg har jag helt rationaliserat bort, när hon sitter bredvid mig och tycker det blir för jäkla tradigt efter en stund så lägger hon sig ner självmant. Inkallning började vi med att sambon satt med henne, sen kallade jag in henne med visselpipa, belöning i form av beröm och en bit torrfoder, sen utöka avstånd efter någon vecka, sen till att prova då hon sprang fritt osv. Kontakt vid koppelgående, visa att du har en godis/boll eller vad som nu triggar din vovve, gå med hunden och håll föremålet precis utom räckhåll, uppmuntra och förstärk så att hunden behåller intresset, detta hade jag noll koll på fram tills i måndes då jag fick tipset av en tränare på kennelträffen, provade på hunden som oftast går med nosen i backen och har en tendens till att dra, det blev som natt och dag, hon stoppade ner nosen 4ggr på de 1,5km hon hade koppel totalt, vilket korrigerades med ett finger på skallen. Sitt är sitt. Sök; där fick jag även tips, i början så strödde jag ut några bitar torrfoder och gav hunden kommandot sök, problemet jag upptäckte var att hunden ville inte sluta söka efter några ggr, fick då tipset att gnugga 1 bit över ett områden och sen bara lägga just den biten, då lär sig hunden att bara den letar i det området som luktar intressant så hittar den tillslut något! Stanna; jag har precis börjat med stanna, har hunden i koppel, säger åt henne att sitta, sen stanna, förstärk med handen, backar bak ett halvt steg samt säger stanna, sen fram igen innan hon lyfter på baken, beröm. Repetera. Passivitet, ta med hunden överallt men låt den inte få stå i centrum, stannar du på promenaden och snackar med grannen tex, låt hunden sitta still bredvid dig, eller stå med hunden i koppel i 10min på morgonen utan att göra något, bara stå. Jag är absolut ingen expert, det här är min första jakthund/apportör, men det här är vad jag snappat upp och vad som funkar för min hund! 1 Quote
Recommended Posts