Jump to content

X-bolt hoppar 25cm/100m bara sådär?

Pallle

Recommended Posts

Köpte sprillans ny X-bolt för några veckor sedan. Har skjutit ca 150 skott med break-in efter konstens alla regler och den håller gott och väl en enkrona på hundra meter.

På den sitter en kikare av modell Burris Laserscope. Jaktammon är 165gr Hornady BTSP med N 203B krut, Norma hylsor. Är van och übernoga med handladdningen, tricklar så krutet stämmer på tiondelen. 825m/s ligger ammon på.

Sköt in bössan igår med jaktammo på 100m så den låg ca 3 cm högt (ca 20 skott), tänkte precis packa ihop men bestämde mig för att klämma 5 plugg till och det vart bara tre hål i tavlan (A4-papper).

Släpade ut en stor 300m gevärstavla i hopp om att ingen hade trollat bort två kulor för mig och sköt ett par skott på denna.

Till min stora förvåning så hade träffpunkten plötsligt flyttat 25cm åt kl 7??? Har aldrig varit med om något liknande...

Gjorde total piprens med kopparlösare och olja innan jag parkerade bössan förra gången.

Är det kikaren som fått fnatt och något som skramlat rätt/sönder eller vad?

Just nu verkar det bli 222'an som får tjänstgöra på årets bockjakt...

kolla ringarna på kikaren och fästena.

nått har gått sönder.

annars är det kikaren.

nu är jag långt ifrån proffs men om 150 skott tar bra och sen plötsligt går den 25 cm fel , då har nått hänt!

Ja det får bli att riva av kikaren i morgon och bända lite i klackarna och kolla så som sitter ordentligt.
Denna kikaren sitter på Weaver, och har som en Weaverskena på undersidan. Bara två små byglar som pressar ihop denna skena med klackarna. Inga traditionella ringar.

Det löjliga är att jag skruvade upp kikaren och sköt in den på nytt efteråt och då sköt den lika vackert igen som innan :wallbash:

Nä måste ut och prova 20 plugg till i morgon innan jag sätter mig och river av kikaren.

Edit: Kunde naturligtvis inte hålla mig utan kikaren åka av samt allt kollades över en extra gång. Men klackarna satt som dom skulle men däremot var främre kolvbulten lite lös. Gick att dra ett halvt varv...

Känns dock som ett långskott att detta skulle orsaka en träffpunktsförflyttning bara sådär..

Blir ett gäng plugg på banan i morgon.

för att emillera andra felkällor så skulle jag köpt en ask jaktmatch, inte för jag tror felet sitter i handladdningen men bara för att ta bort så många felkällor som möjligt!

kan ju säga att jag har haft en piccanityskena på en blaser i 375h/H och denna piccanityskena tålde inte 375 så den reste/böjde sig!

för du ändrade väl inget med stödet, så pipan kan ligga an i vissa lägen?

Lycka till!

Tjo i natten :smile:

Sköt liggande med stöd under förstocken (hand mellan stöd/förstock) på samma sätt hela tiden. Ville ha det så likt "jaktställningar" som möjligt fast med maximal stabilitet. Då tänker jag på gevärets kontakt med mig, handen under förstocken.. Resten är ju samma oavsett ställning.

Har ett hundratal plugg Jaktmatch, tar med dom i morgon.

Tack för tipset :thumbsup:

Med lite oflyt kan det vara ett par hylsor av helt annan batch som smygit sig med. Vet att Podium slår MKT högre än Jaktmatchen. Går ca 25cm upp kl 12 jämfört med Norma JM, dock tycker jag normahylsorna har skjutit väldigt jämt innan även om man blandat årgångar och batcher, eller ja i alla fall fullt tillräckligt för jaktändamål.

Skulle jag inte få rätsida på det så har jag en annan kikare jag vet är 100 att prova med som också har Weaverfäste, en vanlig gammal hederlig 4x40 utan elektroniskt lull-lull :woot:

Fortfarande knas efter det så blir det en runda till smeden i Hanaskog.

Du kan få ordentlig träffbildsförskjutning om du ändrar skjutställning, tex från liggande till stående, vet de som påstår upp mot 20 cm eller mer...........Har bla med hur kroppen tar upp rekylen att göra, så det är inte enbart stödet under framstocken som påverkar.

25cm på 100 är mycket!

Tror inte på skjutställning eller olika hylsor inte ens lösa stockskruvar ska gör så mycket. Jag skulle misstänka kikaren testa att skjuta ett en kvadrat med typ 20klick

• Like 1

Lyckades i häromdagen med att få kikaren i mellan två knepp då jag hjälpte en att skjuta in. Delta tror jag den hette?

Resultatet vart som du beskriver det.

......... Resten är ju samma oavsett ställning.

.......

Absolut definitivt icke!

Det är våldsam skillnad mellan liggande och alla andra skjutställningar, och den kan mycket väl hoppa 25cm i ligg om man "hänger hårt i kolven". Vilket många gör.

/T

Har inte hunnt ut till banan och prova igen, förhoppningsvis hinner jag idag. Visst, att träffpunkten flyttar mellan olika skjutställningar köper jag, men inte 25 cm :sad:

Känns J--gt surt om det skulle vara fab-fel på kikaren bara. Hmm, funderar på om det inte var i denna lådan jag började på en ny krutburk....

Har inte hunnt ut till banan och prova igen, förhoppningsvis hinner jag idag. Visst, att träffpunkten flyttar mellan olika skjutställningar köper jag, men inte 25 cm :sad:

Känns J--gt surt om det skulle vara fab-fel på kikaren bara. Hmm, funderar på om det inte var i denna lådan jag började på en ny krutburk....

Jopp, så mycket KAN det ändra sig. Har du syntetkolven på X-bolten är den ju kanske inte den stabilaste heller, kände på en sådan och den är ju hyggligt mjuk, åtminståne som jag uppfattade det.

Håller med om x-boltens kolv, inbjuder inte till en vettig rekylupptagning för mig iaf...

Som jag tolkade inlägget sköts dock 5 skott från samma ställning, där tre satt, och därefter träffbildsförskjutning.

Jag gissar på något fel i sikte/siktesmontage, och rekomenderar som någon skrev att kolla siktet genom att skjuta en fyrkant.

mvh/Urban

• 2 weeks later...

Hmm..

Felet var att jag utgick ifrån att Normas krut är så jämt och kontrollerat i tillverkningen så att 203B är 203B. Men där kunde jag känna mig blåst :yes:

De första skotten jag sköt var laddade med krut som hade ett par år på nacken, en tidigare batch. När jag vips tågade in i skotten med det nya 203B-krutet så var det tillräcklig stor skillnad för att påverka träffbilden stort.

La undan "övergångsskotten" och tog nästa låda där alla är med krut från samma burk och vips så funkade allt som det skulle :thumbsup:

Nu står hon redo för morgondagens premiär, skitjakt på er och god natt :biggrin:

• Like 2