Jole Posted August 2, 2014 Posted August 2, 2014 Hej, jag har i veckan fått mitt nya gevär och skulle idag till att påbörja att rikta in kikarsiktet. Butiken jag köpte vapnet i monterade Leupold QR ringar och kikarsiktet (Meopta) eftersom jag inte kan det. Väl vid inskjutningen så blir det problem med att korrigera kikarsiktet till vänster då inställningen är maxad dit redan. Höjden går bra att få till men det diffar 7 cm till höger på träffbilden. Någon som har ett tips på vart problemet kan finnas? Mpnteringen ser bra och rak ut men kan det vara den i alla fall? Tack på förhand! Johan Quote
Raggarö Posted August 2, 2014 Posted August 2, 2014 Baserna sitter inte rakt pga att skruvhålen i lådan inte linjerar, sitter inte baserna rakt så får det kompenseras på siktet, tyvärr ett vanligt fenomen...... Det behövs inte mycket snett så blir det fort centimetrar på tavlan, ta bort siktet och använd en lång linjal/vattenpass/laser lagt över baserna för att konstatera snedheten, det brukar synas direkt. Sätt tillbaka siktet och säg åt montören att göra om göra rätt, jag kallar detta slarv.......bönhaseri. Raggarö Quote
jaktkille Posted August 2, 2014 Posted August 2, 2014 Baserna sitter inte rakt pga att skruvhålen i lådan inte linjerar, sitter inte baserna rakt så får det kompenseras på siktet, tyvärr ett vanligt fenomen...... Det behövs inte mycket snett så blir det fort centimetrar på tavlan, ta bort siktet och använd en lång linjal/vattenpass/laser lagt över baserna för att konstatera snedheten, det brukar synas direkt. Sätt tillbaka siktet och säg åt montören att göra om göra rätt, jag kallar detta slarv.......bönhaseri. Raggarö ja så är det nog, hadde sånna problem på min sako wixen då en slarvig vapensmed gjorde ett arbete om baserna på vapnet då jag ville ha weaver skena å inte sakos orginal ringar då de var så dyra och å svåra att hitta begagnede men jag blev så leds att den gick fel så jag tog bort baserna och köpte dyra sako ringar å satte dit å de ångrar jag inte nu iaf, den går kanon fint å skjuter som en dröm, en bra dröm då så klart Quote
Jole Posted August 3, 2014 Author Posted August 3, 2014 Tack! Ringer dom imorgon när dom öppnar! Quote
Axel.S-W Posted August 15, 2014 Posted August 15, 2014 Då du köpte vapnet ur samma butik: säkerställ att felet faktiskt är att hålen i lådan ej är linjerade, så du kan konfrontera montören med detta. Annars kanske denne försöker slingra sig ur ev. snedborrning och föreslår alla möjliga och knepiga lösningar som du ej förstår dig på. Vilket vapen är det frågan om, förresten? Köpte du det nytt? Quote
Recommended Posts