hk123 Posted August 2, 2014 Posted August 2, 2014 Hej tänkte höra om det var någon här på forumet som vet av några planerade valpkullar under våren 2015? Funderar på att skaffa mig en finsk spets eller norrbottens spets, vilken av raserna föredrar ni? Vill att det ska vara en bra familjehund samtidigt som det ska finnas mycket jakt i den. Är det någon skillnad mellan raserna eller är det bara en uppfostringsfråga? Tacksam för svar Mvh Quote
Mirva Posted August 2, 2014 Posted August 2, 2014 Vill du ha mycket jakt, tveklöst finsk spets, norrbottenspetsen är för ojämn jaktligt ännu. Norrbottenspetsen är väl kanske en bättre familjehund eftersom den som regel inte är lika livlig som sin finska kompis. De allra flesta finska spetsar är mycket bra familjehundar, mycket måna om sin flock och tillgivna den. Som med alla hundar gäller ju att uppfostran är A och O för att få en trevlig hund. 2 Quote
Lundh Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Håller med Mirva, har haft nobs. Blir det en skällare till så blir en finne, för jaktens skull. Men det är klart det finns kanoner av nobs också, kan vara lite svårare att hitta bara. Quote
Lundh Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Hej tänkte höra om det var någon här på forumet som vet av några planerade valpkullar under våren 2015?Funderar på att skaffa mig en finsk spets eller norrbottens spets, vilken av raserna föredrar ni? Vill att det ska vara en bra familjehund samtidigt som det ska finnas mycket jakt i den. Oavsett vilken ras du väljer vill jag så är det en jäkligt spännande o rolig jaktform Quote
hk123 Posted August 3, 2014 Author Posted August 3, 2014 Okej. Vad tror ni om hane eller tik? Har varit inne på att skaffa en hanhund men börjar tveka lite. Vad tror ni? Ingen som visste någon som har planer på valpar? Quote
Mirva Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Tiken har ju nackdelen att den löper, inte alltid på för oss rätt tid, har både tikar och hanhund och ser ingen större skillnad mellan könen vare sig jaktligt eller i familjen. Jag har två dagar gamla finskspetsvalpar hemma, efter meriterade föräldrar. Quote
Lars Posted August 3, 2014 Posted August 3, 2014 Nobs,finne,tik eller hane är inte det avgörande valet för att få en duglig jakthund. Viktigast är att välja efter riktigt bra föräldrar tycker jag. Kors i taket att jag inte favoriserar finne som jag själv har Quote
hk123 Posted August 4, 2014 Author Posted August 4, 2014 Okej. Mirva har du planer på någon senare valpkull? typ i början av 2015? Quote
Mirva Posted August 4, 2014 Posted August 4, 2014 Kommer kanske att para en tik i november, vet inte vilken hane det blir ännu. 1 Quote
hk123 Posted August 5, 2014 Author Posted August 5, 2014 Okej vad skoj. En valp från den parningen skulle kunna vara aktuellt. Jag får väll hålla koll här på forumet för mer info. Skriv gärna en rad när du vet mer. Quote
Californiaswed Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Kommer kanske att para en tik i november, vet inte vilken hane det blir ännu. Hur har det gått med parningen? Blir det någon valpar? Quote
Majja Posted December 3, 2014 Posted December 3, 2014 Hej tänkte höra om det var någon här på forumet som vet av några planerade valpkullar under våren 2015? Funderar på att skaffa mig en finsk spets eller norrbottens spets, vilken av raserna föredrar ni? Vill att det ska vara en bra familjehund samtidigt som det ska finnas mycket jakt i den. Är det någon skillnad mellan raserna eller är det bara en uppfostringsfråga? Jag valde det bästa ur båda [emoji6] Tacksam för svar Mvh Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Foffe Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Vet att viterlidens kennal har planer på att para, men han säljer hellst bara till folk i norrland. Gärna yngre jägare som vill meritera sina hund, det är finnspets. Kommer bra hundar därifrån. http://www.infolux.se/viterliden/ Quote
hk123 Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 Hej! Tack för alla tips. Jag har dock redan hittat mig en hund. Valet föll på Finnspets och det blev betydligt tidigare en vad som var planerat. Fortsätt gärna använda tråden. Det finns säker många fler som är sugen på en valp. 1 Quote
hk123 Posted December 4, 2014 Author Posted December 4, 2014 Annars hade viterlidens kennal varit mycket intressant. Hej! Tack för alla tips. Jag har dock redan hittat mig en hund. Valet föll på Finnspets och det blev betydligt tidigare en vad som var planerat. Fortsätt gärna använda tråden. Det finns säker många fler som är sugen på en valp. Quote
Mabo Posted December 4, 2014 Posted December 4, 2014 Följer tråden med spänning. Har själv bestämt mig för en finnspets, men jag vet inte riktigt när. Dröjer säkert något år, men det är ju bra att ha lite koll på uppfödare. Quote
Sjöberg Posted February 6, 2015 Posted February 6, 2015 Hej ! Jag är på jakt efter en Norrbottenspets , har haft en finne förut men är nu intresserad av en Nobs . Jag har pratat med avelsråden men dom känner inte till några parningar/kullar efter någon nobs just nu( 2015-02-06 ) . Då undrar jag om det är någon här på forumet söm känner till ngt om ngn parning med meriterade föräldrar ? // Sjöberg Quote
ason Posted February 6, 2015 Posted February 6, 2015 Kenneth holmlund i Holmsund har kull på gång Quote
Sjöberg Posted February 6, 2015 Posted February 6, 2015 Tack ! Jag kontaktar honom så får vi se ... Quote
Anna Andersson Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Hej, är det någon som vet någon kull av norrbottenspetsar? Jag och min man letar för fullt, då vi bestämt oss för en sådan hund. Svärföräldrarna har en finnspets Quote
Maria Madonna Narse Posted December 20, 2015 Posted December 20, 2015 Hej, vi är på jakt efter finsk spets. Finns det någon som har valpkullar? Maila mig gärna till maria_narse@live.se Quote
Lars Posted December 20, 2015 Posted December 20, 2015 Tyvärr ligger klubbens hemsida nere men valpannonser får man ut där ändå tradskallare.se Quote
Recommended Posts