Hoppa till innehåll

Cg 3000


angne

Recommended Posts

Jag höll i en sådan i helgen och ljuv musik uppstod. Den kändes väldigt skön och ett visst begär infann sig. Det som får mig att tveka är att de har väldigt dåligt rykte. Så frågan är om jag ska leta upp en eller finns det något annat gevär med samma balans och känsla för en vettig peng?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar som det råder delade meningar om det vapnet. Snabbt som sjutton går den att hantera iaf. Är jag inte fel ute fanns en sådan på blocket nyss i 308w för 6-7000kr

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.......Så frågan är om jag ska leta upp en.....

 

Lite beroende på vem du är och så men generellt sett - nej....

 

.......finns det något annat gevär med samma balans och känsla för en vettig peng?

 

 

 Även här är svaret nej.....

 

 
/T - som gärna hadft en själv men aldrig rekommenderar den till någon annan
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har läst din artikel i vt och listat ut att den i så fall får åka några mil till klippan då och då.

Beror problemen främst på ägarna eller är konstruktionen för komplicerad och känslig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En olustig kombination av båda......

 

Rätt skött av någon som begriper sig på bössan så är den ett under av skjutbarhet - men fel skött av någon som tror att det är en 1640 så barkar det fort åt helevetet till.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en och håller med om att det är en rätt trevlig bössa men som kräver att man behandlar den snällt. Hade inte köpt en nu om jag vetat vad jag vet nu om dem oavsett hur fin slutstycksgång eller hur jäkla tätt den skjuter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 st i kal 6,5x55. En jakt och en sporter för tävling.

Rengjorda, näe inte det. Har torkat ur pipan och smort med lite vapenolja så slutstycket ska gå lättare vid behov, senast för ung 8 år sedan.

Men jag köpte ju dem 1982, så ännu är det några år tills man behöver rengöra ordentligt.

Har skjutit en bit över 14 000 med sportern och drygt 4 000 med jaktvarianten. Just inskjutna mao. Min kompis har en dito i .222 med ung likadan vapenvård (dvs nästan obefintlig)och närmare 20 000 skott, kanske lite över tom. Min kusin har en 6,5 jakt likadan som min och funkar klockrent efter ca 2500 skott, inköpt samtidigt som mina.

Slutstycksgången är riktigt bra.

Vad jag gillar också är att man kan plundra den när den är säkrad. Inga vådaskott i onödan.

 

Inga problem öht, bara mata på med skott i alla 4.

Alla 4 skjuter tätt som bara f... än så länge i alla fall, just inskjutna som de är som sagt. :)

 

I mina ögon ett toppenval. Har inget negativt alls att säga om dem.

Men jag känner bara till dessa 4, så underlaget är kanske inte så stort.

Men hos mig blir det helt klart högsta betyg.

 

Därför har båda stannat i min garderob sedan 1982.

Hade nåt krånglat hade jag haft andra vapen där nu.

 

Hade jag vetat vad jag vet nu och om jag hade behövt en bössa till hade det definitivt blivit en CG 3000 för mig. Utan alternativ  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bakre kolvbulten låste slutstycket på min så fast jag säkrade så small det när jag rörde slutstyckshandtaget när jag testat att trycka av den kan även frysa ihop med samma resultat. Det första löstes av en plastning och det andra av ett införskaffande av en äldre sako för jakt i minusgrader där temperaturen växlar. Så helt säker är den inte, min införskaffades 1984 och är inne på sin andra pipa som nu är helt slut även den. Hur många tusen skott den gått går nog inte att räkna ut men det är många.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns givetvis inga helt säkra bössor. De ska alltid behandlas som ladddade och osäkrade.

 

Men man ökar säkerheten rejält med att kunna plundra utan att behöva osäkra först.

 

Det vet jag av praktisk erfarenhet i vårt älgjaktlag där det inte bara är en det smällt hos när de osäkrat och skulle ta ut skotten för dagen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har hänt att min inte smällt när jag tryckt av då jag tänkt skjuta mot bäver. Har då säkrat bössan och tryckt ner tangenten på slutstycket varvid vapnet brunnit av. Två gånger på grund av frysning då tangenten som visar att slutstycksfjädern är spänd har frusit fast och en gång på grund av att skruven från bakre kolvbulten på grund av ålder och stockförändringar börjat gå så djupt att den spände fast tangenten. Så det finns säkrare konstruktioner. Dessutom sitter låsklackarna på slutstycket långt bak vilket inte främjar ett långt liv för de som laddar själva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte min cg3000 6,5 som första bössa för 3år sedan, har haft med den hela tiden, från +20 till -30 grader och har aldrig haft något problem med säkring eller att den klickat.. Den är egentligen perfekt för mig som jagar allt, precisionen går iinte att klaga på och slutstycke gången är underbar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev lite fel i texten ovanför. Jag menar att hylsorna tar mer stryk än nödvändigt inte handladdarn själv. Så går det när fingrarna skriver och hjärnan tänker utan att ha kontakt med varandra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väntar licens på min första Klass 1, en CG 3000 med McMillan stock, ska bli spännande att se hur jag trivs med den :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trillar jag över en så tror jag att jag chansar lite, för den var helt underbar.

 

Som sagt, jag skulle gärna ha en själv men rekommenderar den aldrig till andra......

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag skulle gärna ha en själv men rekommenderar den aldrig till andra......

/T

Det skulle inte vara vare sig den första eller sämsta affären i mitt liv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte en sig sauer 3000?

 

Nja, SIG-Sauer gör bara pistoler om vi ska vara en smula pettermetiga......

 

CG3000 = Sauer80 resp Sauer90 med en egen kolv bla......

 

SSG 3000 är en annan sak, det är en SIG konstruktion som säljs i USA under namnet SIG-Sauer.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast det var väl aldrig frågan...

 

Du frågar om det finns bättre affärer att göra för samma peng och svaret är ja....

 

Varför fråga om du redan bestämt dig?

 

Nåväl, köper du en hoppas jag du blir nöjd :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men ofta är det väl bättre att köpa de bössor som heter just sauer 80/90 än CG bössorna? Har för mig jag läst någonstans att CG bössorna var sämre byggda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men ofta är det väl bättre att köpa de bössor som heter just sauer 80/90 än CG bössorna? Har för mig jag läst någonstans att CG bössorna var sämre byggda.

 

Det vet jag inte om jag kan hålla med om att de är......

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...