19Henke94 Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Hej! Skall byta kikarsikte på min 22 hornet, har en Schmidt 1,5-6x42 på nu men förstoringen räcker helt enkelt inte till. Vad tror ni om en : vortex viper hs 4-16x44 ? Vapnet används till predator jakt och skall förhoppnings vis kunna skicka någon tjäder/orre till de sällan jaktmarkerna. Det som oroar mig är ljus insläppet, det mörkaste jag skulle använda kikaren till är räv vak på snö och då rör det sig om avstånd under 70 meter. Har även kikat på en leupold vx-r4. 4-12x40 men den är lite dyrare. Kraven är: minst 12x förstoring , Max 44 objektiv och ett ok ljusinsläpp, Max 6000kr Tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baner Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Kolla på delta titanium ao 4-16x42, väldigt prisvärt sikte. Har den på min 22lr/17hmr nu och fungerar till allt man behöver den till. Optiken är faktiskt helt okej, bra nog för att skjuta ripa på 150m+. Lite tubkänsla på lägsta men mindre än vad det är på Zeiss conquest tuberna. Även jämnfört den med min Zeiss Conquest 3-9x40 MC i skymning, ligger bara snäppet bakom Zeissen. Finns med riktmedel Duplex och Mildot. Betalade runt 2000:- för min beggad. /Baner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Jag har en s&b 4-12x42 utan belysning, den är ej till salu men du kan titta efter en likadan då den ryms i budgeten. Eller min gjorde det rättare sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marko Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 Hej! Skall byta kikarsikte på min 22 hornet, har en Schmidt 1,5-6x42 på nu men förstoringen räcker helt enkelt inte till. Vad tror ni om en : vortex viper hs 4-16x44 ? Vapnet används till predator jakt och skall förhoppnings vis kunna skicka någon tjäder/orre till de sällan jaktmarkerna. Det som oroar mig är ljus insläppet, det mörkaste jag skulle använda kikaren till är räv vak på snö och då rör det sig om avstånd under 70 meter. Har även kikat på en leupold vx-r4. 4-12x40 men den är lite dyrare. Kraven är: minst 12x förstoring , Max 44 objektiv och ett ok ljusinsläpp, Max 6000kr Tacksam för svar! Haft vortex viper hs 4-16x50 och leupold Vxr 4-12x40. Vortexen dagtid absolut, men till vak o sena jakter nej. Riktmedlet är för tunt o optiken är ej bra till vak. Vxr:n var bättre optiskt överlag, men gå upp till 50 objektiv om det ska vara nåt o ha till vak, för 40 blir för litet. Bägge dessa är inte bra till vak, men där är leupolden var bättre. Lite grövre riktmedel + belysning. Din Schmidt slår bägge som vak sikte,,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
19Henke94 Posted August 21, 2014 Author Share Posted August 21, 2014 Jag har en s&b 4-12x42 utan belysning, den är ej till salu men du kan titta efter en likadan då den ryms i budgeten. Eller min gjorde det rättare sagt. Har letat lite efter en sån men verkar inte vara så lätt att få tag i :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
19Henke94 Posted August 21, 2014 Author Share Posted August 21, 2014 Haft vortex viper hs 4-16x50 och leupold Vxr 4-12x40. Vortexen dagtid absolut, men till vak o sena jakter nej. Riktmedlet är för tunt o optiken är ej bra till vak. Vxr:n var bättre optiskt överlag, men gå upp till 50 objektiv om det ska vara nåt o ha till vak, för 40 blir för litet. Bägge dessa är inte bra till vak, men där är leupolden var bättre. Lite grövre riktmedel + belysning. Din Schmidt slår bägge som vak sikte,,,, Ok , kan inte ha en 50 glugg på den bössan pga öppna riktmedel, men går väl kolla runt lite efter begagnade kikare, tackar så mycket för svaret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axel.S-W Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Har letat lite efter en sån men verkar inte vara så lätt att få tag i :/ Mitt tips är att kolla runt på http://www.egun.de/ och andra tyska sidor. Generellt är tyskarna smartare än bonnjägare i Sverige, och köper ingen skit. De tar också vara på saker de köpt, och rengör inte linserna med stålull. Lycka till. http://www.blocket.se/gavleborg/Smith___Bender_4_12x42_55428285.htm?ca=21&w=3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted August 3, 2016 Share Posted August 3, 2016 Tar en 50/56 i de öppna rm? Behöver du ha dem kvar? Mitt tips är en helia c 3-12x56 Men det måste ju få plats Jag hade en vortex och den var skit i skymning annars bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markus anderss Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Jag har ett schmidt bender 4-12x42 som du kan köpa om du vill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
19Henke94 Posted August 5, 2016 Author Share Posted August 5, 2016 46 minutes ago Markus anderss sa: Jag har ett schmidt bender 4-12x42 som du kan köpa om du vill Nu har jag redan köpt en kikare till den bössan, men det är ju alltid trevligt att testa något nytt. vad har du tänkt för pris? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Gunners Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 XXL kampanjar just nu (-3000kr) Ziess Conquest HD5 3-12, 50, för 5000kr. Vet inte om det är en dålig batch eller varför man tokkampanjar, nån som vet? Är ju annars lite lätt köpläge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGH Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 Jag har en Zeiss HD5 3-15x50 - utan skytterattarna - på min 6,5x55. Fungerar utmärkt för att nöta på bana och även för jakt. För det reapriset ett utmärkt sikte tycker jag. Jag skulle inte tveka att köpa samma sikte igen. Något som är lite udda och tydligt visar på att siktet är ämnat för den amerikanska marknaden är diametern på en tum. Med 50mm objektiv (totalt runt 56mm längst fram på objektivet) kan det bli riktigt fult på bössan, om man nu är väldigt känslig för sådant. De gånger jag har varit ute på jakt har jag aldrig upplevt mig begränsad av ljusinsläppet, tvärtom har den vad gäller sådant fungerat bättre än jag förväntat mig (vintervak, t.ex.). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts