BigJim Posted August 21, 2014 Posted August 21, 2014 Ska på ett större kalas där vi ska bidra till buffén med nått "kallskuret". Min spontana idé var att lämna in nått vilt på rökning, men upptäckte att rökeriet hade stängt denna vecka. Nåväl, tanken nu är att nyttja det jag har hemma; kött och en 57 cm Weber + lite rökved. Målet är att få till nått smakrikt som kan skäras i tunna skivor och ätas kallt. Köttet som finns är diverse styckningsdelar från framförallt älg och rå. Kanske ev nån bit vildsvin. Så är det nån som har nått bra förslag? mvh/Må Quote
qvarnhill Posted August 21, 2014 Posted August 21, 2014 Du har ingen möjlighet att ge dig iväg ut å skjuta ett par gäss? Varmrökta gåsbröst är väldans smarrigt och passar fint i lövtunna skivor! Inget hjärta som ligger i frysen, funkar ju också fint att röka och brukar ju utanför jägarkretsar skapa en del diskussion i alla fall. 1 Quote
streif Posted August 21, 2014 Posted August 21, 2014 Putsa fram en fin älgstek (gärna älgkalv) av tex innerlår, ryggbiff eller fransyska. Krydda med salt, peppar, rosmarin, timjan. Bryn i stek panna med lite pressad vitlök tills du uppnått en trevlig stekyta. In i ugnen på 100 grader tills köttet har en innertemperatur på 68-70 grader. Ta ut steken. Linda in den i smörpapper och låt den vila under en kökshandduk tills den är kall. Bäst är den efter ett dygn i kylskåp. Så brukar jag göra och det blir bra. Annars går en klassisk tjälknöl alltid hem. Finns mängder av recept på nätet. (tjälknöl med svartvinbär är en höjdare) 2 Quote
Älgflugornas Herre Posted August 22, 2014 Posted August 22, 2014 Tjälknulen tänkte jag också på. Går att göra riktigt rolig med en smakrik pilsner i lagen. Gravat kött var också en bra idé. Innanlår eller filé blir ju finfin carpaccio, om dina vänner vågar äta köttet rått... 1 Quote
BigJim Posted August 22, 2014 Author Posted August 22, 2014 Ok, tack. Lite att fundera på. Helst vill jag ju använda min fina Weber (som Bohman lurade på mig.. ). Gässen flyger tätt just nu på marken. Kan ju vara en anledning att knäppa ett par.. Detta kan även testas lite innan om det faller min bättre hälft i smaken. Ska de hänga innan och är det bara ungfågel som är intressant? Sen ska det tydligen vara lite italienskt stuk på maten. Låt säga att man helsteker (på något sätt) en köttbit. Hur får man den Italienska smaken in i det hela. Spontant tomat, basilika, vitlök, citron osv.. Quote
Skånepåg Posted August 22, 2014 Posted August 22, 2014 Röka gås grå bra även med gamla sega kanadicker.. Så det måste inte vara ungfågel. Jag brukar låta dom hänga en 30-40 daggrader oavsett, man vet ju aldrig vad man ska använda bitarna till. Tjälknöl går utmärkt att göra på gåsbröst också, blir fantastiskt gott. Quote
qvarnhill Posted August 22, 2014 Posted August 22, 2014 Tar rätt på brösten om våren då jag skyddsjagar gås, bara gamla stötar då som dessutom trimmat musklerna rejält med en längre flygtur och det funkar bara fint,möra och välsmakande bitar blir det. Får du en rejäl batch så rök många, ypperligt goda att verkligen finstrimla och blanda med hårt vispad grädde och fint nyriven pepparrot inrullat i mjukt tunnbröd, typ snittar. Quote
Mauser Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Lite sent ute, men julskinka är det dags för nu =) Annars är det mycket smak i rökt rådjurskött eller en fårfiol. Quote
Upptag71 Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Är inne på Bohmans linje, grava! Har aldrig testat själv , men ska grava en saltrulle av älg till jul,,med enbär och gin har jag tänkt. Quote
qvarnhill Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Är inne på Bohmans linje, grava! Har aldrig testat själv , men ska grava en saltrulle av älg till jul,,med enbär och gin har jag tänkt. Undrar just ja, rullen... Brukar ju må bra av ganska långa tillagningstider. Någon som tipsat dig om just rullen eller är det en vild chansning? Quote
vildmark Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Älgflugornas herre har sagt det jag tänkte. Tre grymma förslag. 1 Quote
henke67 Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Jag gravade en älgfilé för något år sedan. Om den serveras som carpacho (Eller hur det stavas) så blir det rent sexuell njutning. Jag skulle inte navända rullen. Men nog vore det trevligt att testa hur det blir att "Webra" fram en tjälknöl! Quote
mbbohman Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Jag har utskuren rådjurssadel i frysen nu som ska gravas. Tänkte "sätta" det på söndag kväll så är det lagom klart till julafton. Ena sidan kommer bli naturell och den andra kommer delas i två och smaksättas med gin samt whisky. Ska bli ruskigt spännande. 1 Quote
Upptag71 Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Undrar just ja, rullen... Brukar ju må bra av ganska långa tillagningstider. Någon som tipsat dig om just rullen eller är det en vild chansning? Vild chansning, brukar röka den annars. Har en från ett stort hondjur, så tänkte dela den i 2 eller 3 delar, testa att grava och röka resten. Quote
qvarnhill Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Vild chansning, brukar röka den annars. Har en från ett stort hondjur, så tänkte dela den i 2 eller 3 delar, testa att grava och röka resten. Ser fram emot rapport om hur det gick! Quote
Recommended Posts