Majja Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Hej! Gjorde en laddstege på en okänd 50grains fmj kula idag. Den liknar normas gamla helmantel med trubbig spets. Tre skott av varje Norma 200 20 gr och 20,6 gr båda sköt katastrofalt Vv n120 19 19,5 sköt också helt åt helv men 20 grain hände något... Då blev träffbilden ca 40mm dom andra ca 100+mm. Törs jag öka lite till tror ni? Sista bilden är den bästa serien. Den första är en ut av dom dåliga Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grusmange Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Du behöver en 224 pipa med 1-8" i 223, den där är slut.... /Maggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majja Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 Ja du Maggan verkar så. Men vad tror du törs jag öka två steg upp till 21 grain? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grusmange Posted September 9, 2014 Share Posted September 9, 2014 Öka i 0.3 steg. När du måste öppna slutstycket med ett vedträ, så är det dags att backa... /M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majja Posted September 9, 2014 Author Share Posted September 9, 2014 Ha ha tar med mig plastklubban nästa sväng [emoji16] Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majja Posted September 10, 2014 Author Share Posted September 10, 2014 Nu är en ny stege tillverkad Vv n120 20,3 och 20,6[emoji15] Norma 200 21 och 21,5[emoji15] Är jag inte innloggad här ikväll så ligger jag på rislandet med ett sakoslutstycke i pannan[emoji6] Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grusmange Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 0.3 steg ska det ju va, Liten hylsa med liten volym. 0.5 steg är för större patroner. Laddar alltid 6 skott av varje steg. 0.3 upp varje. Skjuter sedan stegen 2ggr om, med 3-skott. Gämför sedan dom båda stegarna. Då har man undvikit turslumpserier. Brukar även "värma upp" med ett magg andra skott innan laddstegsskjutningen börjar... Så nu vet du det, om du nu inte redan är död... /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majja Posted September 10, 2014 Author Share Posted September 10, 2014 Fan då har det gått många dyra kulor om det är oryx. Men det är det inte. Snart bär det iväg ska bara tömma ut lite gammal uppäten mat först Återkommer.....kanske Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grusmange Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Det är ju det jag alltid brukar säga, Handladdning är en ekonomisk katastrof... Särskilt om man är noga, och så där analt analytisk.... /M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundh Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Det är med ekonomisk katastrof är något jag länge misstänkt. Därför har jag kämpat emot av alla krafter när handladdningens onda demoner börjar dra i mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majja Posted September 10, 2014 Author Share Posted September 10, 2014 Jag lever iaf men resultaten är katastrofala nu har jag ca 500 kulor till salu Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaktkille Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Vad har du för märke på bössan då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaktkille Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Jag själv har en sako vixen och med den laddar jag norma 201 krut till 50grains kulor med 22grain krut å de går kanon bra, spelar ingen roll vad d är för kulor så går de kanonbra mn 200krut är ju snabbare å de har jag inte provat mn prova du med, byt till norma 201 krut å ladda i 22 grain så ska du se att du får iordning på laddningen:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaktkille Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Jag själv har en sako vixen och med den laddar jag norma 201 krut till 50grains kulor med 22grain krut å de går kanon bra, spelar ingen roll vad d är för kulor så går de kanonbra mn 200krut är ju snabbare å de har jag inte provat mn prova du med, byt till norma 201 krut å ladda i 22 grain så ska du se att du får iordning på laddningen:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majja Posted October 9, 2014 Author Share Posted October 9, 2014 Tack för info[emoji1] ska testa återkommer med resultat Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Om jag var i dina kläder så hade jag kollat om pipan ligger an någonstans eller om magasinsbrunnen spänner mot lådan eller om slutstyckshandtaget tar i träet på baksidan. Sådär dåligt ska inte en Sako skjuta oavsett hur du laddat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Det där är ju värre än Norrlandsvädret " spridda skurar över de norra delarna av landet" Kolla även kikaren fast en sak i taget. En 222rem i en gammal sako ska bara skjuta bra och gör den inte det så beror det för det mesta på att stocken åldrats eller att träet mättats med olja så att det mjuknat. Skjuta slut på den är nästan omöjligt om man inte är tävlingsskytt då den ska klara minst 8000skott innan den ska visa några sådana tendenser. Har den bott hos en normal finnspetsjägare så kanske den gått max 50 skott per år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Prova att ladda Hornady V-max med antingen norma 200 eller vihtavouri n110. Skjuter inte den kulan hål i hål så då är det garanterat fel någon annanstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majja Posted October 10, 2014 Author Share Posted October 10, 2014 Den skjuter bra med 50gr v-max och hornady sp 50grain. Allt annat som jag testat skjuter den piss med. Ska tillägga att pipan är fri och den är bäddad både rekylklack och lådstjärt Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majja Posted October 10, 2014 Author Share Posted October 10, 2014 Vad har du för märke på bössan då?Sako vixenSent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Är det 1:12 eller 1:14 i stigning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank69 Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Räffelstigningen avgör vilken hastighet du får bra precision i. Ett alternativ är att höra med tillverkaren vilken hastighet de rekommenderar, eller köpa en fabriksammo som funkar bra. Sen skjuter du den i en kronograf för att avläsa exakt hastighet. Den försöker du då matcha med dina handladdade... sen är kulornas vikt och utformning nästa steg att analysera. Om det är på 100m avstånd som du får 40mm grupper så är det tillräckligt bra för jakt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Har liknande träffbilder i min 223rem med 55grainskulor om jag laddar dem över 900m/s. Prova att ladda minladdningar och testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majja Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Är det 1:12 eller 1:14 i stigning?Har inte kollat men gissar starkt 1:14Men upp till 50grains kulor ska ju funka då Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majja Posted October 11, 2014 Author Share Posted October 11, 2014 Har liknande träffbilder i min 223rem med 55grainskulor om jag laddar dem över 900m/s. Prova att ladda minladdningar och testa.Tack för tipset ska prova....Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts