Jump to content

Första hagelbössan...

Sassa

Recommended Posts

5 hours ago MrT. sa:

Dra åt h*lv*t*, vilket jobb att skaffa sig en beg. hagelbrakare ! Och jag som tänkte spåna på just en sådan !! Nä, det får nog i förekommande fall bli till att köpa nytt, annars kommer jag aldrig till skott (!).

Tillhör du dem som köper en beggad bil genom att lite håglöst sparka på däcken - så ja, då tarvar det en smula engagemang. Om du däremot har innehållet i huvudet till att tänka med så är det ganska snabbt gjort väl man fått lite vana. Numera besiktigar jag en hagelpang på runt 45-50 sekunder.

5 hours ago MrT. sa:

Pmt, jag vet att du svarat på denna frågan många gånger, men jag orkar inte leta. Kan du kortfattat sammanfatta vad/vilken bössa (Miroku ?) jag bör ställa in siktet på, om ändamålet är jakt/lerduvekrossande och en bössa som är lämplig för stålhagel ?

Om det är en Miroku du ska ha - så vilken som ärligt talat. Ta en som du gillar...... Samma sak med Beretta eller Browning.....

Och nej, jag ger mig inte på att lista Mirokus produktion ner i minsta detalj över tid, i synnerhet inte  som du ändå inte begriper vad jag skulle försöka formulera. No offence, men det är lite som Stenmark sa - in't lönt om du in't begrip.......

5 hours ago MrT. sa:

Eller kanske skall jag börja med att införskaffa En litet bok om hagelvapen, och sedan kommer jag aldrig att köpa en hagelbrakare p gr av svårartad beslutsångest ??

Boken kan du köpa i alla fall - det är bara 5 sidor om begagnat köp i den, av över 350. Resten handlar om att du ska förstå vad du köpt för bössa. Om inte får jag en spänn eller två i plånboken - och det ska inte föraktas.

Sedan finns det en lightversion på konceptet: 

/T

• Like 1

3 hours ago pmt sa:

Tillhör du dem som köper en beggad bil genom att lite håglöst sparka på däcken

Har aldrig köpt en begagnad bil ;).

3 hours ago pmt sa:

Numera besiktigar jag en hagelpang på runt 45-50 sekunde

Men sedan så har du kunskaper i ämnet som jag aldrig kommer att få, med all vilja i världen.

3 hours ago pmt sa:

Om det är en Miroku du ska ha.

Har läst en del gott om detta fabrikat. Förhållandet bössa-pris är svårslaget om jag förstått saken rätt. Det borde även återspegla sig på beg.marknaden.

3 hours ago pmt sa:

Ta en som du gillar...... Samma sak med Beretta eller Browning.....

Got that.

3 hours ago pmt sa:

Och nej, jag ger mig inte på att lista Mirokus produktion ner i minsta detalj över tid

En orimlig begäran, naturligtvis, men piplängd o dyl. kanske kan vara till hjälp ?

3 hours ago pmt sa:

i synnerhet inte  som du ändå inte begriper vad jag skulle försöka formulera.

Helt ok.

3 hours ago pmt sa:

No offence, men det är lite som Stenmark sa - in't lönt om du in't begrip.......

Helt ok.

3 hours ago pmt sa:

Boken kan du köpa i alla fall

Kanske kommer så småningom. Tänket plöja igenom Allt om Jaktvapen först och se om jag blir något klokare av den.

3 hours ago pmt sa:

Resten handlar om att du ska förstå vad du köpt för bössa.

Kanske kan vara värt att veta innan jag köper en bössa, så jag vet vad det är jag köper :wacko:.

3 hours ago pmt sa:

Om inte får jag en spänn eller två i plånboken - och det ska inte föraktas.

Det kan det väl vara värt, med tanke på all hjälp man får av dig här på forumet.

3 hours ago pmt sa:

Sedan finns det en lightversion på konceptet: 

Läste det. Och att hitta en hagelbrakare som passar en enskild individ låter sig inte enkelt göras, nä. För att inte nämna (icke) behovet av choker och detta med trångborrning :wacko:. Som sagt, jag får plöja igenom Allt om Jaktvapen och se om jag blir något klokare.

Vore jag dig skulle jag ta kontakt eller åka ner till Susegården, de säljer dessutom Miroku. De hjälper dig att hitta en bössa som passar, de är väldigt duktiga instruktörer.

Just now Upptag71 sa:

Vore jag dig skulle jag ta kontakt eller åka ner till Susegården, de säljer dessutom Miroku. De hjälper dig att hitta en bössa som passar, de är väldigt duktiga instruktörer.

Tack för det tipset ! Var ligger Susegården ? Är det långt från Göteborg ??

Just now Upptag71 sa:

Det ligger mellan Falkenberg och Halmstad, inte långt från E6.http://www.susegarden.se/

Tackar för detta ! Det får bli en sväng ner med hojen någon gång till sommaren, när jag är ledig från jobbet. Har dom begagnade bössor också ?

Tack för tipset !!

4 hours ago Upptag71 sa:

Ja, de har nog en del begagnat också.

Tack för det.  Får väl se om det inte kan bli en sväng ner med hojen till sommaren, som sagt. 

9 hours ago MrT. sa:

En orimlig begäran, naturligtvis, men piplängd o dyl. kanske kan vara till hjälp 

Visst - om jag får se hur du skjuter så kan jag ge ett svar på det. Men det skulle kräva att du först lär dig skjuta..... Vilket bara bevisar cirkelbeviset i frågan vad för hagelbössa du ska ha.

Skaffa nått, skjut en massa, lär dig skjuta. Efter det vet du vad du ska ha...... Jag vet det garanterat inte i alla fall.

/T

2 hours ago pmt sa:

Skaffa nått, skjut en massa, lär dig skjuta. Efter det vet du vad du ska ha......

Så får det bli !

Tack än en gång, Pmt.

16 hours ago pmt sa:

Tillhör du dem som köper en beggad bil genom att lite håglöst sparka på däcken - så ja, då tarvar det en smula engagemang. Om du däremot har innehållet i huvudet till att tänka med så är det ganska snabbt gjort väl man fått lite vana. Numera besiktigar jag en hagelpang på runt 45-50 sekunder.

/T

PMT du skriver att du besiktigar en bössa på ca 50 sekunder, men kan du vara snäll och upplysa mig/oss om mer i detalj vad du granskar? om vi exempelvis har en Zoli bock som är kända för sin enormt ojämna kvalité, vad är det som gör att det antingen kan vara en köpvärd zoli eller rena skräpet?

Kikar man på begagnatköpsguiden på shotguns.se exempelvis så tycker inte jag att det riktigt framgår vad som är ett bra eller dåligt köp, utan den handlar snarare om att kunna identifiera fel och brister som redan finns på ett vapen. hur gör man för att bedöma ett vapens kvalitet även om dessa brister ännu inte har uppkommit?

/A

5 hours ago Alex123 sa:

PMT du skriver att du besiktigar en bössa på ca 50 sekunder, men kan du vara snäll och upplysa mig/oss om mer i detalj vad du granskar?

Det som står i beskrivningen.....

Det är bara det att jag kan "parallellisera" testen. Om en nybörjare gör det så slutar det med att man hittar ett fel - men man vet inte riktigt var eftersom man testade tre saker samtidigt.......

5 hours ago Alex123 sa:

Kikar man på begagnatköpsguiden på shotguns.se exempelvis så tycker inte jag att det riktigt framgår vad som är ett bra eller dåligt köp, utan den handlar snarare om att kunna identifiera fel och brister som redan finns på ett vapen. hur gör man för att bedöma ett vapens kvalitet även om dessa brister ännu inte har uppkommit?

Testet avgör inte ett bra eller dåligt köp - det talar om för dig hur just den bössan du har i handen är just nu i dag. Och om den är begagnad - något om hur och hur mycket den använts.

Bra eller dåligt köp beror på vad du ska ha den till. Vet du med dig att den kommer att vara med på jaktlagets två rävjakter och harjakten annandags jul då Svens bror kommer med stövaren och därutöver kommer att skjuta max en ask skott om året på jaktlagets skjutning på årsmötet - tja, då kan du köpa en Zoli eller vad som helst annat som inte är slutskjutet. Pangen lär hålla ganska lång tid för dig eftersom du lär skjuta under 30 skott om året..... De absolut flesta hagelbössor i Sverige skjuter långt mindre än det årligen.

Normalt sett är allt under 1500 skott om året "lite" och allt över 5000 skott om året "mycket" när vi pratar hagelvapen. Det spannet gör att en nomalt hanterad och normalt skött Beretta eller Miroku bör hålla från mellan 20 till 50 år och uppemot det tredubbla givet nått slagtsift för risiga tändhattar och kanske en slagfjäder.

Livslängden på en Beretta/Browning/Miroku bör ligga i intervallet mellan 100 000 till 250 000 skott lite beroende på heta pilar man kör om de sköts och hanteras perfekt. En lågpristurk eller en lågprisitalienare kan vara lika slut efter 2000 skott om man klantar sig lite.

Det enda sättet du kan veta hur en given individ från Zoli känns om 100 000 skott är att skjuta 100 000 skott. Den kan ta slut efter 1500 skott, den kan hålla 75 000 skott. Det vet man aldrig innan även om en sotlampa kan ge en hel del indikationer, men det är däremot ganska svårt att tolka resultatet av sotning så det är inget för novisen. Testet jag beskrivit är en smula förenklat - för att det ska kunna utföras av en 10-åring....Jo, jag har testat det på ungarna hemma så jag vet att det funkar även om du inte kan ett smack om hagelvapen.

Sedan är det ytterst få fel som är definitiva showstoppers, det absolut mesta går att rätta till - men reparationer måste man ta höjd för i inköpet, ergo så måste man veta hur pangen man tittar på mår. Så testet är mest till för att man ska veta skicket på vad man köper, och att man får ett knippe bra argument för att pruta...... Men om det är den pangen du ska ha eller som du behöver finns det inget som helst test i världen som kan svara dig på.

Som nån klok farbror sagt - mycket ammunition kostar mycket pengar, då måste bössan få kosta den med. Livslängskostnaden per skott räknat för en Miroku eller en Perazzi är förmodligen ett av världens absolut lägsta även då en Perazzi brukar vara stabilt mycket dyrare och snäppet slitstarkare......

/T