Jump to content

recepthjälp tack

Recommended Posts

Posted

tänkt imponera lite på tjejen och hennes lilla grabb och min matlagningsskills suger getpung så behöver lite hjälp med recept och råd gärna om lämplig dryck också (inget vin att dricka tyvärr tjejen är gravid)

är en liten 3 rätters meny har jag tänkt 

frågetecken på olika ställen betyder att jag har noll koll

en basic kantarellsoppa med tillbehör

regnbågsfilé ugnsbakad i folie här behövs mest hjälp

sen antingen älgkalvsfilé eller en älgstek  med klyftpotatis en god svampsås på kantareller samt lite olika sorters torkad svamp

dessert blir lite glass med chokladsås och maräng

obs jag suger verkligen på recept/matlagning obs

planen är att köra detta receptet för svampsoppan då den verkar krämig och lagom hög svårighetsgrad

http://www.recept.nu/bengt_sjostrom/soppor_och_grytor/agg_och_mejeri/kantarellsoppa/

några förslag eller ändringar ?

fisken ska som sagt bli foliebakad i ugn

planen är enkel 

först salta och peppra fisken pressa på en halv citron skiva andra halvan av citronen och lägga på fisken (?)

lägga på lite dillkvistar och kanske nån mer växt??

stänga till folien och in i ugnen i ? min på ??? grader

serveras med kokt potatis samt en kall sås och citron

köttet är enkelt först peppra & salta  bryn det först en het stekpanna i några få minuter sen in i ugnen i cirka 10 min (65 grader) sen ut och vilas

men nu börjar det svåra ska serveras med klyftpotatis och svampsås

antar att den torkade svampen ska först blötläggas en stund innan den går i stekpanna för att fräsas på (svettas) tillsammans med finhackad lök i med lite mjöl  i med en 3:a grädde samt lite mjölk och låt det sedan sjuda en stund kanske ha i lite soya ? 

Posted

öh jag får detta till fyrarätters

soppa

fisk

kött

glass

Posted

glass är inte mat :-P

Posted

Jag kan inte hjälpa dig då jag inte är så bra på matlagning heller. Det jag reagerar på är 10 min i ugnen och sen vila.. Du vill ha köttet rått och fesljummet? Eller är det portionsbitar?

Utöver det hoppas jag de är hungriga! Mycket mat... ;) Berätta sen hur det gick!

Lycka till! :)

Posted

just fan hehehe får nog lägga på en stund till ska upp i 65 grader tar nog mer än tio min för det

jag beställer mitt kött på restaurang medium rare men närmare rare än medium

Posted

Vad fan, hade skrivit ett snorlångt svar och råkade klicka fel så det försvann  :down:

Tar det igen då..

1) enklaste sättet att göra en soppa med torkad svamp är att göra soppbasen på en bottenredning först och sedan smula ner svampen och låta det puttra en stund. serveras med fördel tillsammans med knaperstekt bacon som man bryter upp och lägger som en liten hög i mitten av tallriken efter att man hällt upp soppan.

2) fisken är enkel. Lägg ut folien, häll på olja, salta, peppra och använd de grova delarna av dillen under. Lägg på fisken med skinnet ned, salta, peppra och lägg gärna citronklyftor längs sida så att de ugnsbakas tillsammans med fisken. Förslut noga och tjoff in i ugnen tills fisken är ca 55°c invändigt på tjockaste delen. Ta ut ur ugnen och låt vila några minuter innan servering.

3) Köttet gnids in med salt och peppar innan det bryns i stekpannan. Sen ner i en form, klicka i smör och tjoff in i ugnen tills det är runt 58°c i mitten. Ta ut ur ugnen och låt vila några minuter innan servering.

4) skala och klyfta potatisen och ner 3-4 minuter med dem i kokande saltat vatten. Häll sen av vattnet och stjälp ner klyftorna i en oljad ugnsform, krydda med allround/grillkrydda eller salt och 5 sorters peppar, klicka ner smör här och var och tjoff in i ugnen i 20-30 minuter (beroende på potatissort, klyftstorlek osv), men de ska vara mjuka i itten när de är klara.

5) Svampsås görs enligt samma princip som soppan, men med mindre mjöl i redningen för att få rätt sås-konsistens och med fördel så låter man svampen vara mer "hel" i en sås.

För utförligare förklaring om något så är det bara att fråga 

• Like 2
Posted

Skaffa en termometer med larm som säger till när du kommit upp i rätt gradantal. Finns för någon hundring på Clas Ohlsson o det gör det mycket lättare än att räkna minuter hit o dit då de flesta ugnar värmer olika.

Ett annat tips är att måtta upp alla ingredienser innan du börjar matlagningen för att slippa måtta medans du är i full gång med matlagningen o ska hålla koll på recept o rätt mått då.

För mig brukar det även bli mindre slabbigt på arbetsbänken när jag inte ska hitta mått o ingredienser när det är förberett i små skålar eller dylikt.

Ett sista tips är att koncentrera dig på matlagningen o lägg ifrån dig mobilen o ha datorn i ett annat rum, skriv ner recepten på papper. Så du inte fastnar i någon spännande tråd på JS eller några roliga klipp på FB o maten glöms bort [emoji12]

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

Vad fan, hade skrivit ett snorlångt svar och råkade klicka fel så det försvann  :down:

Tar det igen då..

1) enklaste sättet att göra en soppa med torkad svamp är att göra soppbasen på en bottenredning först och sedan smula ner svampen och låta det puttra en stund. serveras med fördel tillsammans med knaperstekt bacon som man bryter upp och lägger som en liten hög i mitten av tallriken efter att man hällt upp soppan.

2) fisken är enkel. Lägg ut folien, häll på olja, salta, peppra och använd de grova delarna av dillen under. Lägg på fisken med skinnet ned, salta, peppra och lägg gärna citronklyftor längs sida så att de ugnsbakas tillsammans med fisken. Förslut noga och tjoff in i ugnen tills fisken är ca 55°c invändigt på tjockaste delen. Ta ut ur ugnen och låt vila några minuter innan servering.

3) Köttet gnids in med salt och peppar innan det bryns i stekpannan. Sen ner i en form, klicka i smör och tjoff in i ugnen tills det är runt 58°c i mitten. Ta ut ur ugnen och låt vila några minuter innan servering.

4) skala och klyfta potatisen och ner 3-4 minuter med dem i kokande saltat vatten. Häll sen av vattnet och stjälp ner klyftorna i en oljad ugnsform, krydda med allround/grillkrydda eller salt och 5 sorters peppar, klicka ner smör här och var och tjoff in i ugnen i 20-30 minuter (beroende på potatissort, klyftstorlek osv), men de ska vara mjuka i itten när de är klara.

5) Svampsås görs enligt samma princip som soppan, men med mindre mjöl i redningen för att få rätt sås-konsistens och med fördel så låter man svampen vara mer "hel" i en sås.

För utförligare förklaring om något så är det bara att fråga

Och det var Jämtas tre tjoffs-rätter. ;)

• Like 2
Posted

Och det var Jämtas tre tjoffs-rätter. ;)

vad är en tjoffsrätt?

Jag gör lika så då är jag väl tjoffs jag med :thumbsup:

Posted

Måtta? :ohmy:

Gör jag aldrig någonsin faktiskt, jag höftar och smakar av några gånger istället för att få det som jag tycker är bäst kryddat :yes: Så ber man mig om recept så får man i regel en lista på ingredienser bara :whistling:

Fast TS ska nog köra på att måtta iaf då det finns beskrivet i startinlägget att matlagning inte är mördarmusens starkaste sida [emoji12]

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted

en personlig touch är alltid rätt!

Posted

Kan man äta mat så kan man laga mat!

Smaka av under tiden bara och tänk på att det är svårare att ta bort än att lägga till!

Tycker att förslagen du har fått är ganska bra så jag lägger mig inte i men jag hade inte valt fyra rätter om du är en ovan kock, att få saker färdigt utan att det skall bli lång vänte tid är svårt även om man är någorlunda van. Så dra ner det till soppan den kan du göra i förväg och värma på.

Med glass och tillbehör så behöver du bara ta upp glassen lite innan servering av förrätten.

Då har du bara en varmrätt som du behöver ta hänsyn till. Soppan på bordet när köttet vilar!

//Danielj

• Like 2
Posted

vad är en tjoffsrätt?

Jag gör lika så då är jag väl tjoffs jag med :thumbsup:

Läste du inte vad hon skrev? Det var "tjoffs" in.. Tycker hon beskrev det helt underbart med "tjoffs". :) Hon skriver ungefär som jag pratar... ;)

Posted

Jag blev ju hungrig....

Posted

Förkoka inga klyftor och stjälp dem ingenstans, ställ dem upp en och en på en plåt, med skal på. 

Personligen skulle jag välja bort potatisklyftor med skal på och den där lite småsega ytan som lätt blir om man inte förkokar dem lite.

Vill man få dem bäst så förkokar man, kryddar och ger dem stekyta i en stekpanna med smör och sen in i ugnen.

• Like 1
Posted

Älg kör jag till 55 grader sen får den vila i folien Medans man gör såsen på spadet.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Posted

Nu är man ju lite nyfiken på hur det gick.... ;)

Posted

planerna är skjutna lite på framtiden då hon jobbar mycket nu i oktober och fisken har strukits från menyn

är en liten omställning att fundera på lämplig efterrätt bara glass och chokladsås är lite taffligt och min lilla plan att köra glass med färska bär orsakade hårda blickar och mumlande svar om att hon ÄR gravid och ska undvika färska/frusna bär som köps på typ ica 

jämta funkar det lika bra med förvällda kantareller i soppan ??

ja du shamani  tjejen får nått konstigt i blicken jag bara nämner att jag ska fixa maten speciellt den här måltiden och när jag säger att jag är kass i köket så hånskrattar hon bara

Posted

Panacotta brukar vara ett säkert kort till efterrätt, är gott, nästan omöjligt att misslyckas med och förberedas dagen före.

Toppa den med en hemkokt hallonkompott så löser du problemet med bären med.

Posted

är en liten omställning att fundera på lämplig efterrätt bara glass och chokladsås är lite taffligt och min lilla plan att köra glass med färska bär orsakade hårda blickar och mumlande svar om att hon ÄR gravid och ska undvika färska/frusna bär som köps på typ ica 

Superenkel variant som är guld värd.

Byt ut chokladsås mot varma hjortron/mylta. Ta en bra vaniljglass, häll hjortronen över och njut. 

Posted

Jag är ingen mästerkock, men tycker du ska satsa på att få hela menyn från skogen via egen hand!

Det imponerar överlägset bäst på tjejer som är något att försöka imponera på :)

Soppan byter du till trattisar dem finns det bra av nu och är enligt mig mycket godare i soppa!

Grädde,grönsaksbuljong,schalottenlök,ädelost,salt,svartpeppar är det jag använder och reder med brun majsena

Sedan köttet beror på vad du fått ur skogen men välj den finaste du har!

Sedan efterrätt säger jag som ovan SIA vanilj med varm mylta våldsamt enkelt och gott.

Kvällen avslutas på björnfällen framför kaminen byggt och huggit veden till :wink:

Posted

hmm det är så enkelt att göra egen glass som slår allt!

3dl grädde(40%)

3dl socker(jag kör nästan utan, endas 2msk vanillinsocker)

3 ägg

vispa ägg och socker i en skål, här kan du smaksätta med din smak,(cacao,lite kaffe, vanilj,blåbär,jordgubbar)

vispa grädden i en annan skål.

vänd ner ägg/socker blandningen försiktigt i den lite hårt vispade grädde.

häll över i lämplig bunke  o in i frysen(jag kör med 1l matlådor med lock)

Om du har lämplig smak på glassen så serveras den med varm hjortronsylt.

Fantastiskt god glass utan massa smakförstärkare mm!

Posted

jämta funkar det lika bra med förvällda kantareller i soppan ??

Jadå, men du får kanske ha lite mer salt och peppar för att få smak, men det är som sagt bara att krydda lite lagom åt gången och smaka av ofta tills du är nöjd med smaken  :yes: