Jump to content

recepthjälp tack

killer_mouse

Recommended Posts

Eller så gör du en broccolisoppa med knaperstekt bacon i som förrätt så blir det inte svamp på svamp

140824-soppa_zps9714027f.jpg

Ljuvligt gott  :thumbsup:

jo det hade varit en idé men just broccoli ligger rätt långt ner på listan av grönsaker som äts av oss 3  

Tips på mycket god hemgjord glass (som inte blir stenhård).

1 burk sötad kondenserad mjölk (blir apdåligt med osötad!)

3 dl grädde (40%) testa inte ens med lägre fetthalt!

1 msk frystorkat kaffe (jag mal det lite i mortel först)

2-3 msk god kaffelikör (skadar inte fostret med den mängden och den gör att glassen inte blir stenhård utan mjuk och len)

Vispa allt utom alkoholen tills du får toppar som inte faller ner på långsam hastighet md elvisp (det tar en del tid, men är väl värt det) och rör till sist ner alkoholen. Övervispa inte. Häll ilämplig burk. Det blir 8-9 dl ljuvlig glass.

Mums!

tror inte jag ska försöka mej på med hemmagjord glass med min kassa matlagningsfärdigheter risken för kaos utan dess like är allt för stor eftersom jag är en velekuk när jag väl lagar mat och gärna kör 3-4 olika saker samtidigt har ju hänt att jag har rullat köttbullar och skalat potatis om vartannat slutade med pannkaka

tror inte jag ska försöka mej på med hemmagjord glass med min kassa matlagningsfärdigheter risken för kaos utan dess like är allt för stor eftersom jag är en velekuk när jag väl lagar mat och gärna kör 3-4 olika saker samtidigt har ju hänt att jag har rullat köttbullar och skalat potatis om vartannat slutade med pannkaka

Men du... pannkaka är ju gott... ;)

Vaniljpannacotta med hallonsås är the shit och idiotsäker. Du kan göra den dagen innan så slipper du ett moment när middagen går av stapeln. Tricket för en grymm pannacotta är lite mer socker och lite mindre gelatin än vad de flesta recept säger.

1/2 liter grädde

0,75 dl strösocker

Kärnorna från en vanlijstång ( dela på längden och skrapa ur)

2 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i kalllt vatten

Sjud ( koka pyttelite) grädde, socker, vaniljkärnor och vanlijskidan i 5 min. Ta bort vaniljskidan, lägg i gelatinbladen, rör om, lät svalna lite och häll upp i snygglas eller skålar. Ställ i kylen i 3 timmar.

Hallonsås

Frysta hallon, en svätt pressad citron, en skvätt vatteni en kastrull. Koka upp (så att gravida frun kan äta). Häll i sil och tryck igenom med slickepott. Kärnorna ska bli kvar i silen. Späd ev med vatten till bra konsistens, sockra till lagon syrligt. Häll ett 1/2cm lager på pannacottan före servering.

Låter som något jag ska prova... :) Om man inte anser att ekonomin tillåter inköp av vaniljstång vad rekommenderar du då? Jag har äkta vaniljpulver (fröna i stången), men jag tycker det knastrar som grus... :( Vaniljsocker är inte så kul, men det är i alla fall ett alternativ.. Mängd på de olika alternativen?

hehehe tjejen fick en liten försmak idag  "dödad" lövbiff med köpegratäng och sallad hon vart riktigt nöjd och jag vart riktigt missnöjd

som vanligt så överstekte jag köttbiten hade färdigköpt gratäng där jag tillsatte extra ost bara men jag e iaf riktigt nöjd med fiskars japanska kockkniv skar tomaten riktigt tunt samma med gurkan så vass är den

Låter som något jag ska prova... :) Om man inte anser att ekonomin tillåter inköp av vaniljstång vad rekommenderar du då? Jag har äkta vaniljpulver (fröna i stången), men jag tycker det knastrar som grus... :( Vaniljsocker är inte så kul, men det är i alla fall ett alternativ.. Mängd på de olika alternativen?

Vaniljpulver funkar kalas men man blir ju lite fundersam på vilken sort du har om det knastrar som grus.

En vända med morteln kanske fixar det?

Pannacotta med gelesocker multi så är det plättlätt. Koka grädde, socker och smakämnen. Slå i skålar. Låt stelna. Blir inte lättare än så.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Kan vara att vaniljpulvret behöver mortlas eller blötas upp.

Gelesocker låter intressant, det är en produkt som jag helt missat. Skulle gärna slippa gelatinet om konsistensen blir lika bra.

Mitt vaniljpulver är köpt från Krydderikokus, Adelöv. Ska prova att dra det en runda i morteln nästa gång. Kan kanske koka med pulvret från början?

Vanlijstång är inte så blodigt 20-25 spänn kommer du undan med. Skulle tro att råvarorna landar på max 10 kr/dl färdig pannacotta.

Testade att göra panacotta med gelesockret idag. Följde receptet, men jisses vad sött det blev!! Ska prova med mindre socker nästa gång. Hoppas att det stelnar även med mindre socker...

• 2 months later...

Återkopplingen då

Blev en halvlyckad tillställning där såsen gjorde det bästa intrycket pajen blev inge bra köttet kunde ha varit bättre kryddat och tillagat och efterrätten blev jag vräkt ifrån

Återkopplingen då

Blev en halvlyckad tillställning där såsen gjorde det bästa intrycket pajen blev inge bra köttet kunde ha varit bättre kryddat och tillagat och efterrätten blev jag vräkt ifrån

så det blev ingen bra fortsättning?