Jump to content

Skandulvs forskning

vildmark

Recommended Posts

Skandulv har forskat kring älgkadaver, rester av vargens bytesdjur. De skall tydligen vara viktiga för rävars och mårdars överlevnad vintertid då det finns ont om mat.. Rävar är i mina ögon överlevnadskonstnärer och jag har aldrig vart med om en mager och utsvulten räv, ju kallare och jäkligare vinter desto mer mat finner den..pga alla betesdjur som dukar under. Tillgång på sork,möss,slaktrester,åtel,trafikdödat,mänskliga sopor ,mm finns det också gott om.

Likaså för mården..skogsfågel bland annat nötskrikor finns i tusentals och småfåglar...och samma här sork,möss. Att de dessutom äter bär,frukt..

Att vargens bytesdjur är viktiga känns bara som propaganda för varg, varken mård eller räv har några problem med överlevnad.. Möjligen kan rovfåglar ha hjälp av kadavret för överlevnad...

Vad tycker ni?

Antar att du också läst denna artikel?

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/10/ny-forskning-vargdodade-algar-viktiga-for-rav-och-mard/

Vad den säger är ju att räv och mård har högst besöksfrekvens vid kadavren under våren och att det KAN ge större överlevnad för kullarna inte att rävarnas överlevnad står och faller med att varg lämnar kadaver efter sig.

Nyttan för räven och mården ligger alltså i extra föda under en känslig period, vuxna djur svälter knappast under den perioden som du påpekat så är dom inte direkt dåliga på att finna föda visst tror jag att asätare öht gynnas av vargförekomst. 

Det står inget om att kadavren även utgör en källa för vargmat iom att räv, lo och ev även mård ingår i vargens kosthåll!?

Nu måste en artikel/undersökning av förklarliga skäl vara begränsad i sin omfattning, det är tolkningen av den som inte kan tillåtas vara ensidig eller begränsad, då är det inte längre adekvat akademisk nivå på hanteringen. /Christian

Samma sak som med utfodring. Det är få om några arter som kommer att dö ut om vi slutar utfodra, men överlevnaden för unga och svaga individer kommer gå ned. Dessutom får man förmodligen effekter på reproduktionen. Och de individer som svälter lider självklart.

Forskningen ger ökad förståelse för viltekologin, vilket är bra, men jag ser den inte som något argument för eller mot varg. Lika litet som vi motiverar älgjakt med att korp och räv gynnas.

Nja är rätt övertygad om att dovhjorten inte kommer att finnas kvar på många platser, alternativt att skogsskadorna blir sådana att den inte får vara kvar om man tvingas att upphöra med viss stödutfordring. 

Men de är ju å andra sidan inte en skyddsvärd art. /Christian

Jag läste artikeln i svensk jakt..missade dock att det stod april-maj.. I april-maj finns väl mängder med fågelägg,groddjur mm att äta..

Få Christian, inte inga. Delar helt din bedömning om att det kommer gå dåligt för dov inom stora delar av dagens utbredningsområde.

Jag skulle vilja säga att en art som behöver "fallvillt" och kadaver för att överleva är Fjällräven.

Den spillran vi har kvar i Sverige idag är i stor grad påverkad av den stödutfodring som finns. Men jag har lite svårt att se att det är avsaknad av Varg som är problemet. Snarare är problemet att renen domesticerats och renarna skyddas bättre och bättre av sina skötare i kombination med rödrävens frammarsch varmare klimat osv.

En teori jag varken kan bekräfta eller falsifiera är att även skyddandet av Korpen har en negativ effekt på fjällrävens möjlighet att ta för sig av fallna renar.

// Henrik

• Like 1

Korpen har väl en negativ effekt på det mesta, att den skulle vara skyddsvärd är lika idiotiskt som att säga att vargen är utrotningshotad. När jag flyttade till byn för 34 år sedan såg och hörde man nån enstaka korp långt från människor i skogen, nu dräller det av otyget över hela skogen och till och med ses dagligen inne i byn.Hur många harungar och fågelungar tar ett korppar/år? Skulle vara intressant att höra.

• Like 2