Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag har sedan tidigare en tikka t3 (.308 win) med en trijicon 3-9x40 monterat på det. Snart ska jag hämta en brno 452 lux 22lr som är tänkt att användas framförallt som övningsbössa. Skyttet ska dels övas med sikte dels med bara öppna riktmedel.

Till 22an lutar det starkt åt att jag skaffar en trijicon 1-4x24 som jag sedan har tänkt montera på tikkan till drevjakt eller en framtida bössa med grövre kaliber. Dessutom är det fullt möjligt att jag snart också köper en 2.5-10x56 då jag, vid de få jakttillfällen som jag får,  sitter och vakar gris på kvällen/natten.

Jag har aldrig monterat ett sikte själv och det skulle dessutom vara ganska osmidigt, kan jag tänka mig, att behöva skruva loss ringarna varje gång jag ska byta sikte mellan vapnen. Därför har jag funderat på att skaffa quick release ringar både till 22an och tikkan.

Skulle vara jättetacksam om någon kunde redogöra för för- och nackdelar med quickrelease ringar samt vilka som passar bäst för brnon och tikkan. Är jag kanske helt fel ute och bör skaffa fasta ringar? Har läst lite på nätet och sett att vissa har haft problem med QR som gör att träffläget ändras hipp som happ  :wallbash:

Tack för att ni tagit er tid att läsa mitt långa inlägg och hjälper en nybörjare att välja rätt utrustning till sin jakt  :yes:

Posted

Har själv ingen erfarenhet av just QR fästen, men som med all annan montering måste det gälla att montera helt spänningsfritt för att det ska funka.

Är man bara noga vid monteringen borde det funka bra.

Posted

Förlåt om jag missuppfattar, men har du i tanke att använda samma kikare till olika bössor? Det går inte. För det första kommer ringarna sitta skruvade på tuben med ett unikt mellanrum för just den vapenmodellen. Alltså kommer du inte ens lyckas flytta kikaren från ett vapen till ett annat. Och för det andra måste du skjuta in kikaren, om du nu skulle lyckas montera den på två vapen utan att flytta ringarna.

Posted

Har själv ingen erfarenhet av just QR fästen, men som med all annan montering måste det gälla att montera helt spänningsfritt för att det ska funka.

Är man bara noga vid monteringen borde det funka bra.

Sako_Finnbear

Det är just det jag är orolig för att jag inte lyckas med att göra.

Förlåt om jag missuppfattar, men har du i tanke att använda samma kikare till olika bössor? Det går inte. För det första kommer ringarna sitta skruvade på tuben med ett unikt mellanrum för just den vapenmodellen. Alltså kommer du inte ens lyckas flytta kikaren från ett vapen till ett annat. Och för det andra måste du skjuta in kikaren, om du nu skulle lyckas montera den på två vapen utan att flytta ringarna.

Axel.S-W

Skjuta in tänkte jag göra oavsett. Skulle inte våga sätta mig på pass utan att ha testat att skotten sitter där de ska :)

Angående mellanrummet så förstår jag vad du menar och då undrar jag om det inte finns baser som passa bössorna, dvs en bas till tikka och en till brno, och som man ändå kan sätta sammma ringar på. Såg att till exempel Leopold QR ringar har en konstruktion men vid en första anblick verkar vara avsedd för detta. Eller har jag fel?

Posted

Alltså, du kan inte ha en kikare som är inskjuten till två bössor, så ett snabbfäste blir inte så snabbt, då du måste skjuta in kikaren varje gång du flyttar över den. 

Jo, QR-ringar passar QR-baser, men de två ringarna som är fästa på tuben, anpassade efter baserna fästa på den ena bössan, kommer inte vara anpassade efter baserna på den andra. Särskilt då lådlängden skiljer stort på en 22:a och en .308:a.

Förlåt om jag formulerar mig illa. Känner mig lite "off".

Kort och gott: Med snabbfästen kan du ha flertalet kikare till en bössa, men inte en kikare till flera bössor.

Posted

Eftersom du har en T3 med frästa spår i lådan tycker jag absolut att du ska utnyttja dessa. Det finns förutom Sako/Tikka Optilocs egna snabbfästen snabbfästen från Warne som passar, jag använder dem och de funkar väldigt bra. Lämna in till en bra smed för montering om du är osäker själv.