Hoppa till innehåll

Hur långt räcker vattentäthet 12000 mm?


INHWAN-Wannabe

Recommended Posts

Surfar runt på jaktkläder. Hittade jacka och byxor med hyfsad prislapp, jacka T&P Outback Hunter och byxa Outback II. Någon som äger något av följande som skulle vilja fälla en kommentar? Det står vattentäthet 12 000 mm. Räcker detta för att sätta sig ner på våt mark, vara ute i regn en jaktdag? Tycker mina Gore tex plagg är lite prassliga och blir lätt fuktig inifrån om jag rör mig i dem. Tankar tips på kläder för en som gillar att vara torr.?! Bor i ett fuktigt blåsigt Skåne.

/Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har outback II byxor och är helt nöjd. Ska dock sägas att jag inte jagat mer än 3-4 heldagar i dem och några stillasittande kvällar. Har hittills inte blivit blöt utifrån trots heldag i regn. Däremot var jag på älgjakt där jag växlade mellan att sitta på pass och gå tillsammans med hundförare och börjar man svettas blir det lite bastukänsla. Livslängden kan jag inte uttala mig om men för en nybörjare som mig själv med inte allt för många jaktdagar per säsong funkar de utmärkt. Jag är övertygad att man kan hitta något bättre om man lägger på några tusen. Men jag har för mig att du TS också är ny på det här så du lär nog hitta fler grejer att lägga pengar på

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått tumregler av någon som håller på med gortex: 5000 mm "regntätt" om regnet kan rinna av, 10 000 mm du kan sätta dig eller sätta ett knä i vatten och kläderna kan stå emot regn även med några små väck som fångar vatten. Dock gäller det kort tid, efter som att om det är torrare på insidan kan vatten få för sig att gå åt fel håll i gortexen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Mycket av tricket m membran är att sköta dem - Inte för smutsiga för då funkar de sämre, tvätta m bra tvättmedel och torktumla eller stryka efter tvätt för att återförsluta membranet. Jag brukar även tvätta in särskild impregnering för att vattnet ska rinna av och inte börja sugas in.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...