Anders Johannesson Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Var idag inne hos vapenhandlarn och lämnade tillbaka lite ammunition som inte funkade i min 22lr. Jag bad om att få några olika sorter att testa istället. Jag brydde mig inte om vad det var utan tog det som plockades fram för att få prova nytt. Kollade när jag kom hem då visar det sig att den ena sorten jag fått är RWS 22 short!?! Funkar den i ett vapen gjort för 22lr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Svar ja. Men den är tyvärr inte tillåten för jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Johannesson Posted November 19, 2014 Author Share Posted November 19, 2014 Inga problem, avser endast att övningsskjuta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Regnar Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Funkar den i ett vapen gjort för 22lr? Om det handlar om att hitta nåt som fungerar bättre är det inte ett alternativ, utan det är nog nåt du fick av misstag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Johannesson Posted November 19, 2014 Author Share Posted November 19, 2014 Nja det var såhär att jag var bara glad att få byta Winchestern jag köpt tidigare. Efter ett par serier med den såg det ut som om jag dragit en hagelsvärm på tavlan, så vad somhelst kändes som ett bra byte. En annan fråga av delikat karaktär dyker ju upp. Får jag ens köpa 22 short? Nåt sådant vapen har jag ju inte... kanske bäst att lämna tillbaka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 I tillägg till ovanstående, att skjuta enstaka korta i ett normalt LR patronläge har ingen effekt men skjuter man mer än så kan det orsaka både en blyavlagring i patronläget såväl som fett och pålagringar där med påföljande bekymmer med precision och funktion, i detta sammanhang kan det kanske få föreslås att asken sparas till avlivning av vilt i fälla, eller till annat syfte där det är ett måste med mycket begränsad effekt. /Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Johannesson Posted November 19, 2014 Author Share Posted November 19, 2014 I tillägg till ovanstående, att skjuta enstaka korta i ett normalt LR patronläge har ingen effekt men skjuter man mer än så kan det orsaka både en blyavlagring i patronläget såväl som fett och pålagringar där med påföljande bekymmer med precision och funktion, i detta sammanhang kan det kanske få föreslås att asken sparas till avlivning av vilt i fälla, eller till annat syfte där det är ett måste med mycket begränsad effekt. /Christian Tack Christian! Kanske är läge att skilja på "vad som funkar" och "vad som är lämpligt". Får nog bli att ta en vända till... Blir till att börja kolla vad jag får med mig redan i butiken tror jag. Nästa gång tar jag inte med ungarna heller så kan jag fokusera på affärerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 har dom inte gjort om reglerna som vanligt så är det ok att som 22lr ägare köpa och inneha 22 short Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts