Jump to content

22 short funkar den i 22lr-vapen?

Recommended Posts

Posted

Var idag inne hos vapenhandlarn och lämnade tillbaka lite ammunition som inte funkade i min 22lr. Jag bad om att få några olika sorter att testa istället. Jag brydde mig inte om vad det var utan tog det som plockades fram för att få prova nytt. Kollade när jag kom hem då visar det sig att den ena sorten jag fått är RWS 22 short!?! Funkar den i ett vapen gjort för 22lr?

Posted

Svar ja.

Men den är tyvärr inte tillåten för jakt.

Posted

Inga problem, avser endast att övningsskjuta.

Posted

Funkar den i ett vapen gjort för 22lr?

Om det handlar om att hitta nåt som fungerar bättre är det inte ett alternativ, utan det är nog nåt du fick av misstag.

Posted

Nja det var såhär att jag var bara glad att få byta Winchestern jag köpt tidigare. Efter ett par serier med den såg det ut som om jag dragit en hagelsvärm på tavlan, så vad somhelst kändes som ett bra byte.

En annan fråga av delikat karaktär dyker ju upp. Får jag ens köpa 22 short? Nåt sådant vapen har jag ju inte... kanske bäst att lämna tillbaka!

Posted

I tillägg till ovanstående, att skjuta enstaka korta i ett normalt LR patronläge har ingen effekt men skjuter man mer än så kan det orsaka både en blyavlagring i patronläget såväl som fett och pålagringar där med påföljande bekymmer med precision och funktion,

i detta sammanhang kan det kanske få föreslås att asken sparas till avlivning av vilt i fälla, eller till annat syfte där det är ett måste med mycket begränsad effekt. /Christian

Posted

I tillägg till ovanstående, att skjuta enstaka korta i ett normalt LR patronläge har ingen effekt men skjuter man mer än så kan det orsaka både en blyavlagring i patronläget såväl som fett och pålagringar där med påföljande bekymmer med precision och funktion,

i detta sammanhang kan det kanske få föreslås att asken sparas till avlivning av vilt i fälla, eller till annat syfte där det är ett måste med mycket begränsad effekt. /Christian

Tack Christian! Kanske är läge att skilja på "vad som funkar" och "vad som är lämpligt". Får nog bli att ta en vända till... Blir till att börja kolla vad jag får med mig redan i butiken tror jag. Nästa gång tar jag inte med ungarna heller så kan jag fokusera på affärerna.

Posted

har dom inte gjort om reglerna som vanligt så är det ok att som 22lr ägare köpa och inneha 22 short

• 8 years later...
Posted

Det är ju helt galet.. använt 22 kort för avlivning flera gånger.. hur det där kan gå till rätten är ju obegripligt! 

Posted

Jag tycker det är bra att man använder polisen och domstolens resurser för att sätta dit 74åriga jägare som begår ett så flagrant brott mot lagen. Det enda jag är förvånad över är att man inte kallade in insattsstykan och helikoptrar för att ta denne brottsling i fängsligt förvar. Tänk vad gubben hade kunnat ställa till med dessa farliga småskott. Kom att tänka på en yrkeskriminell gängmedlem som hade fem st ak47or i sitt källarförråd. Man kom fram till att det var bäst att inte åtala honom för detta då han påstod att dom inte var hans. Dessutom hade han ju blivit tvingad att förvara dom. Dessutom var han ju med i ett avhopparprogram så ett åtal kunde inverka menligt på hans rehabilitering. Urban legend? Ja, kanske men det skulle inte förvåna mig en sekund om det är sant.

Posted
7 hours ago Hipshot sa:

Det är ju helt galet.. använt 22 kort för avlivning flera gånger.. hur det där kan gå till rätten är ju obegripligt! 

Då är du ju en mkt kriminell buse i deras ögon, men jag är som du mkt förvånad och det låter mer som prestige.

Får man heller då inte inneha 12/65 ??   nu står det väl förvisso kal 12 bara på mina licenser 

Posted
På 2014-11-19 at 14:52 Anders Johannesson sa:

Tack Christian! Kanske är läge att skilja på "vad som funkar" och "vad som är lämpligt". Får nog bli att ta en vända till... Blir till att börja kolla vad jag får med mig redan i butiken tror jag. Nästa gång tar jag inte med ungarna heller så kan jag fokusera på affärerna.

Du får väl som laglydig medborgare anmäla handlaren för olaglig överlåtelse eller nåt, och självklart överlämna dig själv till myndigheten för  lämpligt strafföreläggande ..   

Posted

.22short .22long .22Lr

12-65 i 12-70 eller 12-76 kammare

Många skjuter .38 i .357Mag för billigare skott och lindrigare rekyl

Vad många kriminella vi är

Tur vi har myndigheter som "kan sätta oss på plats" så det kan bli tryggare på kvällarna i Vivalla...

• Haha 1
Posted

Tycker hela det där ärendet låter bisarrt.. Den där stackaren kan knappast fått kompentent hjälp via ngn jaktkunnig advokat alt ngt av jägareförbunden. Dessutom borde rimligen någon "expert" vitsordat att 22 kort absolut inte fungerar i 22 lr bössa.. Det där är så konstigt, någon komponent fattas alt så har han haft noll och inget kompetent stöd. Hade varit grymt spännande med @Christian N input i ämnet.. 

Posted

Enligt länk på grannkanalen visar det sig att gubben havde kontroll I hemmet och en revolver han hade licens på inte var inlåst i vapenskåpet- utan låg laddat med 3 skarpa skott i en garderob...

Och det kan ju komplicera det hela lite.

Posted
1 hour ago Dansken sa:

Enligt länk på grannkanalen visar det sig att gubben havde kontroll I hemmet och en revolver han hade licens på inte var inlåst i vapenskåpet- utan låg laddat med 3 skarpa skott i en garderob...

Och det kan ju komplicera det hela lite.

Fy fan, sååå jävla fult!!!

Det där är definitionen på "cherrypicking".. man väljer ut ngn beståndsdel av ett åtal och gnäller och ylar om det.. Huvuddelen av åtalet var brister i vapenförvaringen och den är en no-brainer, där ska det åtalas utan prut. Nu körde de med dessa patroner också som lite extra allt.

Pisstidning!

Hade de redovisat hela åtalet/domen så hade det varit fine, tror ingen jägare/vapenägare skulle kritisera det åtalet... de hade fortfarande haft en nyhet i hur f-n gubben kan lagföras för plugg i kal 22.. Nu spär de bara på klyftan/misstron gentemot polis och rättssystem.

• Like 2
Posted

Laddad picka i garderoben och fel skott i skåpet låter ju mer som husrannsakan pga av anledning? Vanliga kontroller annonseras i förväg och då bör man väl rimligen förbereda så att allt är extra superkorrekt?

Posted
6 hours ago MagnusN sa:

Laddad picka i garderoben och fel skott i skåpet låter ju mer som husrannsakan pga av anledning? Vanliga kontroller annonseras i förväg och då bör man väl rimligen förbereda så att allt är extra superkorrekt?

Kan inte hitta något om laddad picka på grannkanalen, förutom detta:

Har det inte framkommit i andra tråden i ämnet att han även hade en laddad revolver i en låda?

Kan inte hitta den tråd som hänvisas till.

Posted
På 2023-10-24 at 10:34 Hipshot sa:

Tycker hela det där ärendet låter bisarrt.. Den där stackaren kan knappast fått kompentent hjälp via ngn jaktkunnig advokat alt ngt av jägareförbunden. Dessutom borde rimligen någon "expert" vitsordat att 22 kort absolut inte fungerar i 22 lr bössa.. Det där är så konstigt, någon komponent fattas alt så har han haft noll och inget kompetent stöd. Hade varit grymt spännande med @Christian N input i ämnet.. 

I just detta fall kan jag inte kommentera något, men generellt sätt verkar det finnas rätt många moment av intresse rörande detta fall, en del moment av klander kan också skönjas. Christian 

• Like 1
Posted
På 2023-10-24 at 21:00 Islänningen sa:

Kan inte hitta något om laddad picka på grannkanalen, förutom detta:

Har det inte framkommit i andra tråden i ämnet att han även hade en laddad revolver i en låda?

Kan inte hitta den tråd som hänvisas till.

IMG_2035.thumb.jpeg.2646635002ebb026ca27b17cab084203.jpeg

Posted

Måste man ha sina vapen inlåsta när man själv är hemma? Våran statsminister kan ju till och med åka hemifrån utan att låsa sitt vapenskåp och det fick ju inte några konsekvenser.

Posted
7 hours ago Luger6 sa:

Måste man ha sina vapen inlåsta när man själv är hemma? Våran statsminister kan ju till och med åka hemifrån utan att låsa sitt vapenskåp och det fick ju inte några konsekvenser.

Han hade säkert åkt dit, om något av vapnen hade varit laddat i skåpet 

Posted

När skabbrävar stryker runt tomten har jag Drillingen laddad och klar på en fåtölj jämte altandörren. Olagligt? Plisen räknar tydligen ett vapen som laddat när du har ett löst påfyllt magasin i direkt anslutning till vapnet tex i fickan. Tror det diskuterades i någon annan tråd.