Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad gör ni som jagar mycket mård, mink och iller (och även räv för den delen) av pälsen? Slänger ni den bara ihop med djuret, eller går det att ta tillvara på annat sätt?

Nått enstaka kan jag förstå att man skickar på beredning, men det blir ju för dyrt att göra med varje skinn, men åandra sidan känns det väldigt tråkigt att bara slänga dom.

Har hittat en del trådar ang att bereda själv, men intresset verkar ganska svagt tycker jag, så...går alla dessa skinn bara till spillo?

Posted

Jag bereder enstaka skinn själv. Andra spar jag i frysen tills jag hittar någon konsthantverkare som är intresserad av dem. Har även lämnat skinn till garvningskurser/utbildningar som övningsmaterial. Då tar jag en symbolisk summa för porto och hantering. Känner att det är bättre att de kommer till användning och bidrar till att bevara kunskapen om ett gammalt hantverk än att de bara slängs bort.

Allt för sönderskjutna skinn kasseras, möjligen undantaget rävsvansar som är enkla att lägga spår med eller låta hundarna latja med.

Posted

Jag har börjat att skicka utomlands till försäljning

Posted

Jag har börjat att skicka utomlands till försäljning

Please do tell more. Är det i Danmark skinnen hamnar? Vad för skinn säljer du och vad får du för priser för dem ungefär? 

Posted

Usa. Förra säsongen fick jag ut ca 250kr i snitt för 105 skinn efter att frakt och annat dragits av. (Rävskinn)

Posted

Usa. Förra säsongen fick jag ut ca 250kr i snitt för 105 skinn efter att frakt och annat dragits av. (Rävskinn)

I vilket skick är skinnen då? Behandlade? I så fall hur?

Posted

Då är dom skrapade, tanade och torkade. Jag köpte även upp en del rävar i fjol oflådda för 150:-/st (om dom var hela och fina) för att få ihop ett större antal.

Nu var många av rävarna skjutna med hagel för stövare eller grythund och det drar ner priset rätt rejält. Bäst är att ta dom med fälla och avliva med en .22 för skinnprisets skull.

Den stora kostnaden i detta var frakten. 105 skinn fördelade på 5 lådor blev nästan 7000:- i frakt!

Posted

Då är dom skrapade, tanade och torkade. Jag köpte även upp en del rävar i fjol oflådda för 150:-/st (om dom var hela och fina) för att få ihop ett större antal.

Nu var många av rävarna skjutna med hagel för stövare eller grythund och det drar ner priset rätt rejält. Bäst är att ta dom med fälla och avliva med en .22 för skinnprisets skull.

Den stora kostnaden i detta var frakten. 105 skinn fördelade på 5 lådor blev nästan 7000:- i frakt!

Tack för dina svar i tråden. Mycket intressant att få veta lite om ekonomin bakom det hela. Jag tycker det är kul att någon håller på med skinnhantering i den volymen, det kan inte vara särskilt vanligt. Jag undrade lite smått hur tusan du fått ihop 105 rävar, men nu fick jag ju svaret. Men borde inte skinnen vara i ganska okej skick om de är skjutna för stövare? Antar att det är hagel som används då. Det kanske har mycket att göra med skjutavstånd, eller?

Dyr frakt!

Posted

Tack för dina svar i tråden. Mycket intressant att få veta lite om ekonomin bakom det hela. Jag tycker det är kul att någon håller på med skinnhantering i den volymen, det kan inte vara särskilt vanligt. Jag undrade lite smått hur tusan du fått ihop 105 rävar, men nu fick jag ju svaret. Men borde inte skinnen vara i ganska okej skick om de är skjutna för stövare? Antar att det är hagel som används då. Det kanske har mycket att göra med skjutavstånd, eller?

Dyr frakt!

Skinnuppköparna "over there" gillar inte hagelskjutna djur. Det skiljer säkert minst 50 kronor per skinn bara för att djuret är skjutet med hagel istället för en kula i huvudet.

Är sedan räven skjutet med hagel vis gryt, så kan det ju ha hunnit gå iväg 3-4 smällar mot den och då är det frågan om den ens löns att flå...