Jump to content

Ladda hagel med Mec 600 alt 650

fredde_fmj

Recommended Posts

Vår medlem Culot har inspirerat in mig på att fundera på att börja ladda hagel.

Inga konstiga krav.

12/70 alt 12/76 eller 2,75" alt 3"

Bly, stål och slug

Formning, sizeing av hylsan inbyggd i stationen.

Tänkte börja med att titta på en laddstation för hagel.

Siarm har mycket roligt att titta på men dock dåligt med billigare laddpressar av märket Mec.

Sedan har jag nog läst mig till att Lee Alloader är något som inte råds att köpa trots billigheten.

Mec verkar vara ett märke som flera Jänkare kör med så varför inte luska lite mer.

Någon som vet om nedan pressar uppfyller mina krav?

Mec 600

Mec 650

En av massor trevliga videos med just MEC prylar, jag är oklar över en sak och det är om den klarar att stuka och crimpa nya hylsor väl eller om man måste komma iväg och köra det separat som en del gör men annars förefaller det vara kvalitet rakt igenom. 

/CHristian

• Like 1

Vill du " omladda " så är en mec 650 kanon för att

Den även kalibrerar, dock är vi idag många som

Laddar m nya hylsor och då behöver du komplettera med en sk " crimper eller spinner"

Som sätter slutformen och härdar stukningen så att den inte öppnar sig . Vill du enbart ladd m nya

Hylsor och få fabriksmssiga patroner så är

Omv smart plus complete the way to go .

/ P

" presskalibrerar" nog i så fall , men om det är med nån plasthylsa så är det bra för metall dito

Kan ge släpmärken på culoten .

Sen till er som funderar på ladda hagel , oavsett vad amerikanarna säger och tycker så ska ni använda en sk crimper efter pressen . ..

Sen är det bara att glömma köpa komponenter

I usa , de flesta är enbart för amerikanska marknaden och deras krut .

/P

Vill du " omladda " så är en mec 650 kanon för att

Den även kalibrerar, dock är vi idag många som

Enligt beskrivningen för Mec 650 så behövs denna också för resize.

" presskalibrerar" nog i så fall , men om det är med nån plasthylsa så är det bra för metall dito

Kan ge släpmärken på culoten .

Sen till er som funderar på ladda hagel , oavsett vad amerikanarna säger och tycker så ska ni använda en sk crimper efter pressen . ..

Sen är det bara att glömma köpa komponenter

I usa , de flesta är enbart för amerikanska marknaden och deras krut .

/P

Det verkar vara i USA pressen och övriga tillbehör finns tillgängliga. Siarms utbud är slutsålt.

Däremot så finns det mesta vad gäller komponenter tillgängligt via Siarm.

Sedan så har jag tittat lite mer på Mec's utbud och fastnat för Mec Steelmaster.

Den ska enligt uppgift ha resize och vara avsedd för att ladda stål, Mec 600 och 650 verkar kräva något tillbehör för detta.

Enligt beskrivningen för Mec 650 så behövs denna också för resize.

Det verkar vara i USA pressen och övriga tillbehör finns tillgängliga. Siarms utbud är slutsålt.

Däremot så finns det mesta vad gäller komponenter tillgängligt via Siarm.

Sedan så har jag tittat lite mer på Mec's utbud och fastnat för Mec Steelmaster.

Den ska enligt uppgift ha resize och vara avsedd för att ladda stål, Mec 600 och 650 verkar kräva något tillbehör för detta.

Jag tror du kan hitta steelmaster  flång i kartong på  ebay då mec e mäkta populär i usa ( den e relativt billig) , RCBS  GRAND är annars en jävla fin och stadig press  ( troligen dyrare) 

En kille på robsoft   (  Norsk )   har en steelmaster  om du vill höra vad han tycker .   Komponenter  så är det siarm som gäller , tyvärr har dom höjt  taket för fri frakt från 500 till 1000 euro ( innan IVA) 

och en farligt godsavgift på 35 eruro för tdh och hylsa m tdh  , nyhet är hylsa utan tdh ..    ibland är dom inte uppdataterade på siarm , så för all del maila    

/ P

Mec super sizer   är annars inte fel att ha i kombo med en   OMV SMART-plus press ,  och du har troligen redan en krutdoserare till kula ? 

sen finns det skitsimpla ställbara handmått som man kan ha till hagel  som i kombo m en bra digitalvåg gör att det går raskt ..   tändhatten kan du slå ut m ett dorn  e dyl.

Beggade hylsor kan köras upp invändigt m en använ kolsyrepatron  (  Ryskt hustips )  

/ P

• 1 month later...

Nu har leveransen från Ebay kommit med en Mec Steelmaster...gediget arbete i konstruktionen verkar det vara.

Återstår att montera konstruktionen i garaget och läsa manualen hur alla detaljer ska monteras.

• Like 1