fredde_fmj Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Vår medlem Culot har inspirerat in mig på att fundera på att börja ladda hagel. Inga konstiga krav. 12/70 alt 12/76 eller 2,75" alt 3" Bly, stål och slug Formning, sizeing av hylsan inbyggd i stationen. Tänkte börja med att titta på en laddstation för hagel. Siarm har mycket roligt att titta på men dock dåligt med billigare laddpressar av märket Mec. Sedan har jag nog läst mig till att Lee Alloader är något som inte råds att köpa trots billigheten. Mec verkar vara ett märke som flera Jänkare kör med så varför inte luska lite mer. Någon som vet om nedan pressar uppfyller mina krav? Mec 600 Mec 650 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 En av massor trevliga videos med just MEC prylar, jag är oklar över en sak och det är om den klarar att stuka och crimpa nya hylsor väl eller om man måste komma iväg och köra det separat som en del gör men annars förefaller det vara kvalitet rakt igenom. /CHristian 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Vill du " omladda " så är en mec 650 kanon för att Den även kalibrerar, dock är vi idag många som Laddar m nya hylsor och då behöver du komplettera med en sk " crimper eller spinner" Som sätter slutformen och härdar stukningen så att den inte öppnar sig . Vill du enbart ladd m nya Hylsor och få fabriksmssiga patroner så är Omv smart plus complete the way to go . / P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Vet inte om det är 600 elr 650 jr som har kalibrering , men det är ju bara fråga innan du shoppar P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Just nu blir jag osäker om nån av dom kalibrerar? Men hursom så måste man ha en crimper om man ska köra m nya hylsor ( primade) /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted December 9, 2014 Share Posted December 9, 2014 Enligt manual så kalibrerar 600 coluten. Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 10, 2014 Share Posted December 10, 2014 " presskalibrerar" nog i så fall , men om det är med nån plasthylsa så är det bra för metall dito Kan ge släpmärken på culoten . Sen till er som funderar på ladda hagel , oavsett vad amerikanarna säger och tycker så ska ni använda en sk crimper efter pressen . .. Sen är det bara att glömma köpa komponenter I usa , de flesta är enbart för amerikanska marknaden och deras krut . /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde_fmj Posted December 10, 2014 Author Share Posted December 10, 2014 Vill du " omladda " så är en mec 650 kanon för att Den även kalibrerar, dock är vi idag många som Enligt beskrivningen för Mec 650 så behövs denna också för resize. " presskalibrerar" nog i så fall , men om det är med nån plasthylsa så är det bra för metall dito Kan ge släpmärken på culoten . Sen till er som funderar på ladda hagel , oavsett vad amerikanarna säger och tycker så ska ni använda en sk crimper efter pressen . .. Sen är det bara att glömma köpa komponenter I usa , de flesta är enbart för amerikanska marknaden och deras krut . /P Det verkar vara i USA pressen och övriga tillbehör finns tillgängliga. Siarms utbud är slutsålt. Däremot så finns det mesta vad gäller komponenter tillgängligt via Siarm. Sedan så har jag tittat lite mer på Mec's utbud och fastnat för Mec Steelmaster. Den ska enligt uppgift ha resize och vara avsedd för att ladda stål, Mec 600 och 650 verkar kräva något tillbehör för detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Enligt beskrivningen för Mec 650 så behövs denna också för resize. Det verkar vara i USA pressen och övriga tillbehör finns tillgängliga. Siarms utbud är slutsålt. Däremot så finns det mesta vad gäller komponenter tillgängligt via Siarm. Sedan så har jag tittat lite mer på Mec's utbud och fastnat för Mec Steelmaster. Den ska enligt uppgift ha resize och vara avsedd för att ladda stål, Mec 600 och 650 verkar kräva något tillbehör för detta. Jag tror du kan hitta steelmaster flång i kartong på ebay då mec e mäkta populär i usa ( den e relativt billig) , RCBS GRAND är annars en jävla fin och stadig press ( troligen dyrare) En kille på robsoft ( Norsk ) har en steelmaster om du vill höra vad han tycker . Komponenter så är det siarm som gäller , tyvärr har dom höjt taket för fri frakt från 500 till 1000 euro ( innan IVA) och en farligt godsavgift på 35 eruro för tdh och hylsa m tdh , nyhet är hylsa utan tdh .. ibland är dom inte uppdataterade på siarm , så för all del maila / P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
culot Posted December 11, 2014 Share Posted December 11, 2014 Mec super sizer är annars inte fel att ha i kombo med en OMV SMART-plus press , och du har troligen redan en krutdoserare till kula ? sen finns det skitsimpla ställbara handmått som man kan ha till hagel som i kombo m en bra digitalvåg gör att det går raskt .. tändhatten kan du slå ut m ett dorn e dyl. Beggade hylsor kan köras upp invändigt m en använ kolsyrepatron ( Ryskt hustips ) / P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde_fmj Posted February 7, 2015 Author Share Posted February 7, 2015 Nu har leveransen från Ebay kommit med en Mec Steelmaster...gediget arbete i konstruktionen verkar det vara. Återstår att montera konstruktionen i garaget och läsa manualen hur alla detaljer ska monteras. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts