m.olsson.1986 Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Har en jaktlabbe på 10 månader som är tänkt till apportering. Vi har tränat mycket inkallning, stadga, markering, sök mm. Det vi inte tränat särskiljt mycket ännu är inlevereringar, detta resulterar ju då i att inlevereringarna inte är perfekta. Det spelar ingen roll för jag får in fåglarna. Söket är skitbra likaså markeringarna. Dock finns ett problem som oroar/irreterar mig. Vi har varit på en hel del jakter, en del andjakter då vi sätter ut själv samt div svartfågeljakt och duvjakter. Problemet är att han är så sjukt otålig i pass. Piper/ylar och kan inte sitta still. När skottsalvorna på andjakterna drar igång blir han tokig, hoppar, studsar och jag kan knappt jaga för jag har fullt upp med honom. Sedan vid apportering funkar det skitbra, han är en tuff kille och hittar änder skadade som döda. Igår jagade vi på sträck och han fick in samtliga fåglar. Någon som har tips på vad jag kan göra? Har jag börjat jaga för tidigt ? Mycket tacksam för svar! Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
JPA Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Har jag börjat jaga för tidigt ? Antagligen.. Gjorde precis samma med min gula. Jag tror att dom inte är färdiga för full jakt så unga. Men det finns dom med mer erfarenhet här inne. Quote
spionnadh Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Jag hade försökt neutralisera smällarna. Alltså att han inte förknippar varje smäll med att han får apportera. Ut och skjut järnet utan att det är fågel i luften. Nästa steg kanske kan vara att medvetet bomma när det flyger förbi något... Quote
strävhår Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Avträna, det roligaste som finns Sitt med på jakter å han får inte göra ett dyft Quote
killer_mouse Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 träna stadga så åk på jakt där det skjuts en del men skicka inte innan hunden har lugnat ner sej så den sitter stilla och bara markerar fallen fågel medans andra hundar jobbar Quote
m.olsson.1986 Posted December 8, 2014 Author Posted December 8, 2014 Låter ju otroligt tjatigt avstå skott medvetet blir inte lätt! Tror ni inte lågsäsong gör jobbet då ? Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
strävhår Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Skjuta kan du, men hunden skall inte jobba. Men om även husse är lugn å fin så ramlar nog polletten ner fortare. Quote
cjr Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Kan inte svara på exakt vad som är "fel" eller vad som bör göras, sånt där är alltid extremt individuellt, men skaffade själv jaktlabbe förra sommaren och har fortfarande inte haft med honom på jakt. Detta efter extremt tydliga instruktioner från uppfödaren, som jag har väldigt stort förtroende för (hennes egen labbe, min killes mor, är FTCH och har en hel massa andra vinnartitlar). Uppfödaren sa att vi bör vänta MINST ett och ett halvt år innan jakt. Därom tvistar väl de lärde, men som sagt - jag har fog för att tro att hon vet exakt vad hon snackar om. Quote
JPA Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Som sagt.. Jag gjorde samma med min. Allt gick jättebra och allt kom in. MEN det som hände med min hund var att jag hade skapat ett monster som ville apportera allt,kunde inte sitta still,och pep, Sen börja hon knalla nånstans mellan att min finger rörde sig mot säkring och att jag osäkrade. Det jag fick göra var att gå tillbaka till ruta ett. Fruktansvärt tråkigt men hellre det än en hund som för ett jävla liv och inte kan sitta still. Quote
Sun Flower Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Det kanske kan vara lättare att börja med mindre "störning" än jakt. Hur funkar han på träning? Du skulle ju kunna börja med att träna med dummies utan skott. Sedan får han inte hämta nåt förrän han är helt lugn. (Tyst, svansen stilla och stängd mun) Sedan ökar du störningen med skott och kallt vilt lite i taget och håll kvar kraven på stadga. Sedan kan du ge dig ut på jakt igen med samma krav. Det viktigaste är att aldrig låta honom hämta när han är uppe i varv. Du kan även träna in att stå avslappnat, typ väga på ena benet med händerna i fickorna och visa med hela kroppen att "nu kommer inget att hända". Då har du ett tecken till hunden att det är lika bra att slappna av. Sedan kan du träna stadga i vardagen. Allt som hunden tycker är kul, gå ut genom dörren, börja äta etc. så ska du vänta ut att hunden är lugn först. 1 Quote
ozzian Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 steg ett( enligt mig då hundtränarkungen) släng ut två dummisar, säg sitt/stanna kvar, gå och hämta dummi nr 1 själv, är du nöjd me sittandet låt hunden hämta nr 2. detta kör jag i någon form även på duktiga hundar! Quote
EmilSand Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Jag fick rådet ifrån "min" uppfödare att inte låta hunden följa med på jakt överhuvudtaget förrän den är iaf 2 år, hon är 8 månader just nu och vi kör korta träningspass på 5-10min var eller varannan dag, just nu löper hon för första gången så då tar vi det lilla lugna! Quote
ozzian Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 nä två år på en jaktlabbe? men det ska ju funka på träning innan jakt, sen vet jag inte vart du vill komma? en bra jakthund eller en bra tävlingshund? Quote
EmilSand Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Ja, 2 år, men sen är det självklart upp till individen med, alltså hunden, inte ägaren Hade jag bara skaffat hunden för att apportera lite kråkor å gås när jag är ute själv så hade jag nog inte väntat såpass, men då jag har möjlighet att ta med hunden på riktigt bra fasanjakter osv så vill jag inte chansa med något, men somsagt, vi får se hur hon artar sig i år! Quote
Hipshot Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 Jobbigt problem.. Vi har haft en och annan sån där problemhund inne på jakterna i syfte att lugna ned sig. Glöm eget skytte, glöm apportering. Parkera så ni ser bra och lite granna står i smeten. När ylandet startar, bråka på jycken samt kräv stram fot och gå iväg en bit. Stanna och sätt jycken. Piper den igen när det skjuts nästa gång så samma lika gå iväg ännu längre. Tror man ska tänka sig för jävligt noga innan man hoppar in i smeten med en unghund. På samma sätt som man provar skott så ska man försiktigt nära sig både smällandet och fågelregn. Vissa hundar är lugna av naturen, då spelar det ingen roll. Men har man ett nervknippe som lätt varvar upp så får man ta det lite piano. 1 Quote
ozzian Posted December 8, 2014 Posted December 8, 2014 har labben fått lära sig vänta? som jag skrev innan? om så måste du träna passivitet! Quote
nuke Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Du chansade och det gick inte vägen. Gör du inget aktivt åt det som Hipp föreslår befäster du bara hans beteende. Hunden är ung så du har fortfarande tid på dig att fixa till det men att hoppas på att det löser sig själv över lågsäsongen är nog att hoppas på för mycket. Var glad över att du har en pigg och alert hund med bra potential, ta tag i problemet och lägg huvudfokus för nästa säsong på träningen, börja utan bössa, så blir det nog bara bra. /M Quote
Popular Post Hipshot Posted December 9, 2014 Popular Post Posted December 9, 2014 Hellre bromsa en övertänd jycke än peppa en ointresserad... 6 Quote
Urban Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Håller med hippen! Du har ju 9 månader på dig nu att träna stadga......bara att köra! Det viktiga är att hunden jobbar. Stadga och annat är ju bara dressyr.... Tror det är ett vanligare problem bland fågelhundsfolk idag med hundar som inte jobbar, än stadgeproblem. mvh/Urban 1 Quote
Skånepåg Posted December 9, 2014 Posted December 9, 2014 Håller med ovanstående till fullo. Bromsa, ta ett steg tillbaka och jubla över att du har en hund som verkligen VILL. Passa på att jaga kråka över vintern, bara du och hunden. Låt honom inte apportera förrän han är helt lugn, och apportera det mesta själv. Han måste lära sig att vänta.. Sen är det bara att öka dosen steg för steg, så fort du märker att det blir för mycket så är det bara att backa ett steg och befästa det du vill ha. Jag har själv en unghund, en Jaktspringer, med ett helt sinnessjukt jaktintresse och dessvärre lite hög stressnivå. Han är 20 månader nu så injagning pågår. Jag började släppa honom på ensamjakt, med mig och kanske ett par skyttar, funkade kanon sen har han varit med att par gånger och jagat i lite större sällskap, med 40-50 vilt på paraden, ingen godsjakt. Där har han blandat och gett, poängen är att när han stressar upp, piper, lever djävul, stänger av, så blir det paus. Vi måste lära dom små att slappna av betyder att vi får ha mer roligt :-) och ensamjakt i gömsle är perfekt till det! Mycket kommer med ålder och rutin, men du vill ju inte lära hunden att pipande och stress betyder att han får hämta saker.. 1 Quote
m.olsson.1986 Posted December 9, 2014 Author Posted December 9, 2014 Ja det är väll bara gå ut och sätta sig då Samma problematik finns när det gäller att sitta i bil. Jag har honom med mig varje dag i bilen och han sitter där många timmar varje dag, det går helt fint han ligger bara där i bagageluckan och sover. Men när han blir lämnad och han ser att jag har bössan på axeln och är jaktklädd, då river han galler mellan gagageluckan och övriga bilen hoppar fram och tuggar sönder allt han kommet över ( mappar, böcker, hinkar mm). Detta löste sig ju skapligt med en bur men då skriker han mycket istället. Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
m.olsson.1986 Posted December 10, 2014 Author Posted December 10, 2014 Tack för alla goda tips, blir till att spendera en halvdag i gömsle till helgen och titta på fåglar Skickas från min iPhone via Tapatalk Quote
Sun Flower Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 En tanke med att korrigera när hunden piper. Då måste man vara säker på att hunden upplever det som ett obehag. Annars kan det vara så att hunden har tråkigt och när den piper så händer det i alla fall nåt. Då kan det bli så att du råkar belöna ett oönskat beteende med t.ex uppmärksamhet. Då är det enklare att vänta in ett önskat beteende, dvs lugn hund, och droppa en godbit i huvudet på hunden. Sedan när hunden börjar fatta att den bara får jobba när den är lugn kan man prova med "mottryck". Det innebär att du helt enkelt trycker hunden mot t.ex en utlagd apport utan att ge apportkommando. Då vill du att hunden ska trycka sig bakåt mot dig för att den ska få hämta. Det kan vara bra att ha någon som kan plocka upp apporten om hunden skulle få för sig att tjuva. Det här funkade väldigt bra på sambons hund som är minst sagt het. Quote
nuke Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 Mer ett halvår än en halvdag skulle jag tro. Det kan ta ett tag att få ordning på det, ha inte för bråttom. /M Quote
oordning Posted April 27, 2015 Posted April 27, 2015 En tanke med att korrigera när hunden piper. Då måste man vara säker på att hunden upplever det som ett obehag. Annars kan det vara så att hunden har tråkigt och när den piper så händer det i alla fall nåt. Då kan det bli så att du råkar belöna ett oönskat beteende med t.ex uppmärksamhet. Då är det enklare att vänta in ett önskat beteende, dvs lugn hund, och droppa en godbit i huvudet på hunden. Sedan när hunden börjar fatta att den bara får jobba när den är lugn kan man prova med "mottryck". Det innebär att du helt enkelt trycker hunden mot t.ex en utlagd apport utan att ge apportkommando. Då vill du att hunden ska trycka sig bakåt mot dig för att den ska få hämta. Det kan vara bra att ha någon som kan plocka upp apporten om hunden skulle få för sig att tjuva. Det här funkade väldigt bra på sambons hund som är minst sagt het. bara som en notis om hur vi gjorde för att ändra beteendet på våran, han piper egentligen inte utan hässjar(alltså i princip högljutt flämtande). från början fick vi lära oss att sätta hunden bredvid oss med kommando, för att han skulle förstå att nu är det något på gång, men du ska sitta still. det funkade inte alls utan vi fick tipset om att sätta hunden vid ett träd med kopplet och utan kommando bara stå i närheten, det gjorde han genast lugnare. genom att ge han ett kommando satte vi en kravsituation i samband med en enorm förväntan på att nu ska jag snart få arbeta och göra något roligt, så blev det överslag. tack och lov så blev det en snabb förbättring och nu kan han t.om vila på platsen även om hundarna runtomkring arbetar. Quote
Recommended Posts