Jump to content

Grisdödare

etikjakt

Recommended Posts

Hur ställer ni er till att jaktlagets hundar springer in i såtarna och biter ihjäl kultingar vid i stort sett varje jakt? Jaktledaren påstår att dem är så skarpa, men det roliga i kråksången är att det inte kommer ut några

större grisar. Jag har börjat tacka nej till jakterna för jaktetiken har totalt havererat. Sådana hundar skall inte få bedriva jakt enligt mig, möjligen som en bandad eftersökshund.

• Like 1

Hur ställer ni er till att jaktlagets hundar springer in i såtarna och biter ihjäl kultingar vid i stort sett varje jakt? Jaktledaren påstår att dem är så skarpa, men det roliga i kråksången är att det inte kommer ut några

större grisar. Jag har börjat tacka nej till jakterna för jaktetiken har totalt havererat. Sådana hundar skall inte få bedriva jakt enligt mig, möjligen som en bandad eftersökshund.

Är väll bara att fråga hur ägaren till hunden är funtad och säga att det är färdig jagat för hunden på er mark? 

Jaktlagets hundar får INTE bita ihjäl kultingar. Enstaka incidenter är något som kan hända men man får vidta åtgärder snarast! Spelar ingen roll om de levererar 200kg galtar med guldbetar på löpande band.. Har de tänk på munkorg?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Problemet är att det är jaktledarens hundar 3st som alla har gjort det, dom är arrendatorerna av marken också. Vi har påtalat munkorg, men dom säger att skarpa hundar beter sig såhär.

Att de beter sig så må hända. En munkorg kan vara lösningen. Det är svårt att förklara för omgivningen (och sig själv för övrigt) att man släpper hund som kontinuerligt biter ihjäl kultingar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hände för några år sen i ett av mina lag. Var en äldre Östsibirisk lajka som på en januarijakt bet ihjäl alla kultingar i ett bo. Hade aldrig hänt innan. Några veckor hände samma sak igen på ett eftersök och då avlivades hunden. Ägaren ansåg inte att det skulle gå att få bort beteendet.

Att säga att det är så skarpa hundar uppför sig som en undanflykt är både skrattretande och hemskt på samma gång. Munkorg, E-sökshund eller sällskapshund. Inte så mycket mer att välja på enligt mitt tycke. Sen att det är jaktledaren själv som säger så får en att börja tänka på hur lämplig denne är på sin post. 

• Like 1

Tuggar de gris även om de släpps själva eller är de när de tre jagar ihop?

Men munkorg torde vara ett hett alternativ..

Låter som rätt kassa hundar som aldrig får fram några vuxna grisar utan bara biter ihjäl massa kultingar. Jag skulle söka mig till ett annat jaktlag och göra en polisanmälan mot jaktledaren/hundföraren då han tydligt visat att han skiter i både lag och etik så ska han varken ha hundar eller jaga.

• Like 1

Finns det någon jakthund som inte klipper en liten kulting som hamnar framför nosen? Jag skulle tro att i stort alla grishundar som jagar gris gör det när de springer på småkultingar..

Både min laika och ena wachteln har gjort det.

Däremot skulle jag aldrig släppa hund om jag visste att det fanns smågrisar på marken, och jag vill gärna tro att det är likadant överallt. Oftast har man bra koll på vilka grisar som finns på markerna

Hurså, det är inte så mycket frågan om vår bedömning som om du faktiskt har gjort något åt saken, du riskerar ansvar för jaktbrott genom att medverka i jakt där du vet att det kommer att bitas ihjäl kultingar, 

utöver det så undrar jag lite över ditt samvete, jag skulle inte klara av att medverka vid eller acceptera jakt där viltet lider och skadas på det sätt du beskriver. /Christian

Finns det någon jakthund som inte klipper en liten kulting som hamnar framför nosen? Jag skulle tro att i stort alla grishundar som jagar gris gör det när de springer på småkultingar..

Däremot skulle jag aldrig släppa hund om jag visste att det fanns smågrisar på marken, och jag vill gärna tro att det är likadant överallt. Oftast har man bra koll på vilka grisar som finns på markerna

Jag har aldrig råkat ut för det med min hund och det är ett fåtal gånger som jag råkat ut för att andra hundar gör det. Här verkar det ju dessutom handla om hundar som konsekvent alltid söker upp och klipper kultingar eftersom dom inte får ut några vuxna grisar så är min tolkning att dom lärt sig att rikta in sig på dom små just för att dom är lätta att ta och skita i dom stora.

menar du att det är ok?

jag blir förbannad när älghundar biter nafsar på kalvar dom jagar, är du av en annan åsikt så skiljer min o din åsikt om vad en bra jakthund är!

Precis som de flesta övriga i församlingen och även de jag möter ute i skogen anser jag givetvis att det inte är ok. Problemet är väl ganska enkelt att lösa med munkorg?

Annars finns det gott om mer lämpade hundar att tillgå.

Nej ozzian, jag bara menar att släpper du en grishund i samma såt som det finns randiga i så kommer väldigt många hundar att ta en kulting. Så enkelt är det.

Det är inte rätt, och därför skulle jag och de flesta andra aldrig att släppa hundarna när man vet att det finns småttingar.

• Like 2

Förstår att den allmäna uppfattningen är att det är åt fanders, munkorgs diskussionen blev att dom inte hör skallet tillräckligt bra, man har en massa dåliga bortförklaringar för att försvara i övrigt dåliga hundar. Min uppfattning är att avlivning är det bästa. Vi talar ju ändå om jaktkamrater som bör uppträda etiskt, synd bara att kassa hundförare får förstöra en hund på det sättet.

Alla hundar har ju olika gränser. Men var tycker ni gränsen går? Är det okej om de tar en sork eller lämmel?

Jag kör oftast min ena tik med korg. Men är rätt intressant att samma person kan tycka det är för jäkligt att hon håller en kulting men skulle det va en räv skulle det vara bra.

• Like 1

Jag hoppas nåt annat var fel på hunden utöver det? En tax biter ihjäl en färsk kulting på <kilot.

Fick reda på det hösten efter men som jag förstod det så användes hunden mycket till trafikeftersök och efter den incidenten så fungerade det inte längre. Mycket möjligt att det fanns fler orsaker men vid fråga så fick jag svaret att det berodde på att hunden efter händelsen bara "jagade på egen hand".

Finns inte några som helst förmildrande omständigheter där djur blir ihjälbitna av våra hundar som är ok. Tycker att gränsen går vid att möjligen hålla fast ett djur vid ett eftersök.

Finns inte några som helst förmildrande omständigheter där djur blir ihjälbitna av våra hundar som är ok. Tycker att gränsen går vid att möjligen hålla fast ett djur vid ett eftersök.

min uppfattning är att hunden kan förstå att viltet är skadat eller inte, så vid eftersök så får dom ta viltet men inte på ett friskt vilt, kan dom inte känna skillnad på friskt och skadat vilt ska dom ej bita!