Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har funderat efter helgen hur mycket man bär en bössa igentligen? kontra man skjuter med den?

Börjar känna att jag är bra trött speciellt här hemma då de är mycket berg.

Börja titta efter light bössor och hitta Remington KS Mountain. verkar riktigt lätt och fin. Var sugen på Herberts bössa när den var till salu.

Har mina förut fattade meningar om detta märke men är väll inte värre än att man kan ändra sig!?

Vet att detta vapen byggs av customshopen. Men vad skiljer en 308win mot en vanlig Remington 700? Kolven kommer väll från MC millan? Men är de någon skillnad på lådan? Ytbehandligen kanske

De jag jagar är vikt!

Då de finns mängder med grejer till detta märke så borde de inte va så svårt att hitta en  säkring som spärrar handtaget. Och kanske slagstiftet med? Och en light stock?

S.

Posted

Du krånglar till det. Lösning du är ute efter stavas R93 Professional med 50-52 cm pipa. 

• Like 2
Posted

Jag är benägen att hålla med ovanstående. Finns bättre bössor gjorda från fabrik för rörlig jakt än 700:an... behöver nödvändigtvis inte va Bläser dock  :biggrin: Å andra sidan är att "krångla till" att göra det lite mer unikt. Kostnadseffektivt nope men kul om man är lagd åt det hållet. 

• Like 1
Posted

Tanken var att få en lätt billig bössa att duracota.

Hade 2 pipor tidigare men bytte typ aldrig.

S

Posted

Du krånglar till det. Lösning du är ute efter stavas R93 Professional med 50-52 cm pipa.

En R93 är väl inte speciellt lätt?
Posted

Är litet kluven till detta... Om det handlar om att bära bössa för att sedan i första hand ta kontrollerade skott med bra stöd funkar lätta bössor med "sugrörspipa" bra för mig. Vilket det ofta blir på de rena lättviktsmodellerna. Om man däremot släpar runt på bössan som hundförare eller annan jakt där det oftare handlar om snabba skott på frihand på kortare håll är inte nödvändigtvis lättviktsmodellerna rätt väg. En bössa med mer normal viktfördelning och en lättare "kikare", typ Aimpoint kan då vara ett bättre val för att spara vikt, eventuellt tillsammans med en extrakikare som kan hängas på vid behov. Litet extravikt i säcken eller midjeväskan gör mindre.

Personligen gillar jag inte den där viftiga känslan...

Posted

Hade en Sako 75:a förut .270 win som jag gillade skarpt i början. Men ledsnade ur på den för jag kom fram till samma sak som du, man bär runt på bössan så fantastiskt mycket mer än vad man skjuter med den. Fick möjligheten att köpa en Finlight flångny för inga pengar så tja valet var inte svårt.

• Like 1
Posted

En R93 av köpt Trackingmodell eller modifierad till en väger 2,8kg, släng på en Aimpoint Micro så är saken klar och ha en kikare med om du hamnar på pass.

Min gamla Rem 7 custom KS är den enda från customshop jag klämt och känt på som jag tyckt varit riktigt härlig från början. Den har dessutom std pipa och inget sugrör som 7 brukar.

Posted

Att de blir viftigt stör mig inte.

Skjuter bättre med lite vikt de vet jag att ja gör, men dem 10-15 skott jag skjuter på en säsong känns de som de gör av eller till.

Så så lätt som möjligt.

Öppna riktmedel och en 1-4 är tanken.

Tracking har jag en typ? Men vill inte duracota den.

Därför undrar jag vad dem bantat med KS för att få ner den i vikt?

Tankarna är att köra en vanlig 700 kapa pipan max öppna riktmedel och en lätt kolv.

Sedan duracota den

S.

• Like 1
Posted

Jag har en Remington titan osäker om man gör modellen längre men önskar man en lätt 700 är den trevlig!

Posted

För mig är säkringen viktig om jag behöver jaga på ett sätt som kräver skott i loppet. Där ser jag inte 700:an som lämpligaste men jag håller med om att titan/mountain och seven modellerna är mkt trevliga vapen.

• Like 1
Posted

Jo remingtons säkring är inget att förlita sig på.

Posted

Innerst inne så vet du att du egentligen inte vill ha en remington..eller hur :thumbsup:

Den blir inte bättre för att du försöker intala dig själv att den kan bli bra.

Köp något annat istället.

/Mike

• Like 2
Posted

Mm är nog så Mike men vad?

Hoppa inte direkt jämfota när Ltr jag hade gjorde patron ur av sig själv.

Kanske enklaste att banta M98 an?

S.

Posted

Skulle jag köpt en kort,lätt,smidig studsare som är känd för funktionssäkerhet och hanterbarhet så hade det blivit antingen en Browning BLR eller en Ruger 77RSI (helstock) i 308.

/Mike

• Like 1
Posted

Brno m22 är en annan liten söt sak.

Posted

Rugern såg trevlig ut! Tror jag har skjutit med en sådan faktiskt? Men trä :pinch:

La m98an på vågen och de var ingen vacker syn viktmässigt.

Kommer bli tyngre än blasern och då har den inte sikte ännu.

S.

Posted

Ja vi bor i ett u-land så trä blir absolut enklast för dig :thumbsup:

Annars så köp en Winchester featherweight eller en lättvikts Ruger M77 och beställ en McM Edgekolv via någon med importtillstånd och en väntetid på sju månader.

/Mike

Posted

Du kan köpa min hva 1600. 2,83kg på våegen med klackarna till hakmontaget!

mvh/Urban

Posted

Men? hur kan den väga så lite? Är ju typ samma pang?

S.

Posted

Sugrörspipa, small ring låda, minimal kolv i trä som inte är överdrivet tätt.

• Like 1
Posted

Hmm. Var och klämde på en Remington idag. Nja var nog att lura sig själv som Mike sa :blush:

Hitta inge roligt alls!

S

Posted

Var tvungen att kolla upp min R93.

Med 52 cm 8x57-pipa

Tot.längd: 97 cm

Vikt utan Aimpoint Micro: 3.1 kg

Vikt med Aimpoint Micro: 3.2 kg

Vikten i all ära men jag prioriterar en kort bössa före en lätt.

Skickat från min LG-D855

post-269-14217760920883_thumb.jpg

• Like 2