Jump to content

Hur är egentligen tamdjur konstruerade?

qvarnhill

Recommended Posts

Trots att det är 11 dagar, 2 tjurar och 4 kalvar kvar av jaktårets älgtilldelning i vårt ÄSO så känns det rysligt hopplöst, har aldrig lagt så mycket tid på något och samtidigt fått sån ynklig utdelning... 150-170 timmar riktad älgjakt sedan oktober utan att ens vara riktigt, riktigt nära! Nåja, det är väl en inledning för ett inlägg "gnälltråden" men det hela utmynnar i att det saknas kokkött i hushållet. Framdelskött med ben är ju basen för mycket gott att äta och utan att ruinera sig och besöka nå'n lyxslaktare så är det omöjligt att få tag på t.ex hals och högrev med ben, ja inte ens märgpipa går att uppbringa så man undrar ju, hur faen är kossorna konstruerade egentligen eller vart tar benen vägen!?

Kan det vara så att folk i gemen inte kokar egen köttsoppa, pepparrotskött eller dillkött och gör dom det, fattar de då inte att man vill ha benen med vid tillagningen? Är det bara jag som efterfrågar styckdetaljer med ben i "vanliga affären"?

Hur gör ni andra på forat som inte lyckas med råvaruanskaffningen i skogen eller är det bara jag i hela världen som inte lyckats med att få till det!?

Nåja, det är som sagt 11 dagar kvar... :sad:

Du är rätt på det, benfritt och snabblagat är modellen, långkok också benfritt. Men revben måste vara ben i!

För egen del sätts kursen mot lagården med bult och kniv i högsta hugg, rekommenderar att su hör runt bland traktens bönder om inköp av 1/2 eller 1/4 nötkreatur på återtag eller hemslakt.

Du är rätt på det, benfritt och snabblagat är modellen, långkok också benfritt. Men revben måste vara ben i!

För egen del sätts kursen mot lagården med bult och kniv i högsta hugg, rekommenderar att su hör runt bland traktens bönder om inköp av 1/2 eller 1/4 nötkreatur på återtag eller hemslakt.

"Med bult och kniv i högsta hugg"... Me like!  :thumbsup:

I Lund har vi två bra köttbutiker som styckar allt själva. Bra kvalitet och förvånansvärt billigt. Och benen är kvar i bitarna. Dock måste man säga till i tid om man tex vill ha lite rimmad oxbringa.

Det trevliga är att här handlar faktiskt många i dessa affärer så utbudet är både stort och bra.

• Like 1

På CityGross brukar man kunna beställa det kött man vill ha då de kör med butiksstyckning, dock kan man få beställa någon dag innan!

På CityGross brukar man kunna beställa det kött man vill ha då de kör med butiksstyckning, dock kan man få beställa någon dag innan!

Vi har ju en City Gross i sta'n men jag är lite oroad för så fort man vill ha nå't som inte är ordinarie, då tenderar nasarna att vilja r*vkn*lla kunderna och jag tänker inte stå där med lång näsa och ha fått betala samma kilopris för högrev med ben som dito utan. Fast, jag får väl kolla med dom vad de kan göra för mig.

Inte på CG men väl andra inrättningar har jag ibland tvingats att köpa benfritt kött och sedan sågade märgben för typ 30:-/kilo vid sidan om och den typen av bondfångeri vill jag inte vara med om!

Men alltså, har ju 11 dagar på mig att själv lösa problemet...  :rolleyes:

Du tillhör ett utdöende släkte Qvarnhill som gör mat på riktigt. Vill du verkligen se hur illa det kan bli så besök en affär i Gällivare, slakteriet undantaget. Det är bara hyllor med färdiglagat och någon hylla med färdigskurna karrékotletter och lite grisfilé som standard. Fiskdisken ska vi inte ens nämna.

Du tillhör ett utdöende släkte Qvarnhill som gör mat på riktigt. Vill du verkligen se hur illa det kan bli så besök en affär i Gällivare, slakteriet undantaget. Det är bara hyllor med färdiglagat och någon hylla med färdigskurna karrékotletter och lite grisfilé som standard. Fiskdisken ska vi inte ens nämna.

Är det så illa... Som en dinosaurie alltså!?  :sad:  :ohmy:

Du är inte ensam dinosaurie Qvarnhill, men vi är inte så många längre. Vår generation är nog bland de sista som KAN laga mat, de yngre lever på hel och halvfabrikat med få undantag.

• Like 1

Det kan vara så, men det är sällan en aktion utan en reaktion. Min dotter är förvisso bara 17 år, men hon och svärmor byter recept på allt möjligt och framförallt omöjligt. Jag känner ingen i min generation som raidar gårdslakterier efter nöt och gris tungor. Oftast kostnadsfritt dessutom...