vildmark Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Hej..har ni några tips på stockolja? Som inte luktar starkt..och som inte innehåller ämnen som man blir omtöcknad av enligt burkens etikett. Alltså någon miljövänlig variant utan hälsorisker... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Napier Old English bla. /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turtola Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Själv gillar jag lukten av en blandad olja med balsamterpentin och rålinolja. Behandlar själv kolvar och kåsor (inte invändigt) med det. Terpentin finns i två varianter mineralterpentin som är destillerat från kol eller olja är ett lösningsmedel som används till färg mm. är uttorkande på hud. Balsamterpentin som är vegetabilisk men luktar starkt och har viss allergi risk vid hudkontakt på grund av innehåll av "limonen". Vid applicering på en kolv har jag mycket svårt att tänka mig att man kan exponeras för lösningsmedel så att det kan medföra någon egentlig hälsorisk. Men lukten kan vara obehaglig. Ska det vara miljövänligt så kan man använda kall pressad "rå linolja" som har mycket små molekyler och tränger in i trät, är ljusare än kokt och gulnar inte. däremot torkar det mycket långsamt alltså får man ta mycket små mängder och gnida in med handen upprepade gånger. Kan även ätas, innehåller omega 3. Kokt linolja är tyngre , tjockare och mörkare än rå olja, torkar och bildar skinn varför den inte ska lämnas kvar på träytan, det är ju därför man blandar med terpentin. Oxiderar under värmeutveckling och kan självantända i trasor och spån. Även ren paraffinolja "vit medicinsk olja" (OBS inte engelskans fotogen) kan användas, man smörjer ju in skärbrädor med det. Torkar långsamt, färglöst. Alla ämnen bör gå att köpa i en välsorterad färgaffär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted February 3, 2015 Author Share Posted February 3, 2015 Ok..bra svar.. Jag tycker inte om att ha kemikalier på händerna..dels pga jag betar mårdfällor och sånt skrämmer vilt.. Sen har man torra händer ändå utan uttorkande ämnen. Och så kan det svida om man behöver peta sig i ögat.. Sen vill jag inte påverka miljön onödigt mycket genom min jakt.. Den oljan jag använt nu luktar fan rent ut sagt och man känner sig vissen i ångorna...men då burken är slut ser jag över alternativen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Det är så fall avgjort bättre att använda oxiderad linolja, dyrt som pocker men kan göras själv om man bara har lite tålamod. Ställ en avskuren flaska i ett söderförnster med lite tyg över så dammet inte kommer ner så oxidera olja på cirka 6 månader. /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Jag använder alltid kokt linolja med lite balsamterpentin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted February 3, 2015 Share Posted February 3, 2015 Jag använder alltid kokt linolja med lite balsamterpentin. Nackdelen är att den blir fasligt mörk för att inte säga svart med tiden när den oxiderar i träet. Låter man rå olja oxidera blir den liknande den kokta, men det blir inte alls lika mörk. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted February 4, 2015 Share Posted February 4, 2015 Nackdelen är att den blir fasligt mörk för att inte säga svart med tiden när den oxiderar i träet. Låter man rå olja oxidera blir den liknande den kokta, men det blir inte alls lika mörk. /T Därför slipar jag alltid först bort den betsade/färgade ytan från fabrik, sedan med tiden blir det en väldigt vacker färg och yta. Men visst, har man en redan mörk kolv kanske det kan bli för mörkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juniper Posted October 5, 2021 Share Posted October 5, 2021 Väcker tråden till liv. Har inte gett stocken den kärlek den förtjänar under lågsäsongen och märkte efter helgens drevjakter i regn att den blivit lite torr. Vad rekommenderar ni för quickfix till älgjakten på fredag när jag ska sitta på ryggsäcken? Det är en begagnad HQ640 där jag inte har en aning om tidigare oljor och jag har dessvärre inte tiden att göra något allt fö seriöst just nu. Stocken kommer ändå modifieras vad det lider, så jag behöver som sagt en quickfix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KJE81 Posted October 5, 2021 Share Posted October 5, 2021 17 minutes ago juniper sa: Väcker tråden till liv. Har inte gett stocken den kärlek den förtjänar under lågsäsongen och märkte efter helgens drevjakter i regn att den blivit lite torr. Vad rekommenderar ni för quickfix till älgjakten på fredag när jag ska sitta på ryggsäcken? Det är en begagnad HQ640 där jag inte har en aning om tidigare oljor och jag har dessvärre inte tiden att göra något allt fö seriöst just nu. Stocken kommer ändå modifieras vad det lider, så jag behöver som sagt en quickfix Jag brukar använda denna olja på mina kolvar när dom börjar vara lite törstiga, just som en quickfix https://www.jakt.se/ccl-konditioneringsolja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simnil Posted October 6, 2021 Share Posted October 6, 2021 Kör med Rustins Danish Oil. Jag tycker den verkar funka bra. ...största problemet brukar vara att lyckas öppna korken när flaskan stått ett tag sen sist, torkar fast som f_n! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted October 7, 2021 Share Posted October 7, 2021 De senaste åren har jag kört med 2/5 kokt linolja, 2/5 soloxiderad linolja och 1/5 balsamterpentin. Detta ger en fantastiskt vacker finish. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts