hs_merkel Posted March 3, 2015 Posted March 3, 2015 Är vinterdäck på bild. Montera senare mussepigg stolarna. 17" svarta fälgar med Michelin pilot 225-45-17 nyttjades på sommar. Quote
Popular Post rikard454 Posted January 28, 2016 Popular Post Posted January 28, 2016 Det är inte något vidare med fart i den här tråden men jag kan ju försöka liva upp den, jag själv har "alltid" varit intresserad av fordon sen man satt i sandlådan och lekte med sin Aston Martin, etc. I dagsläget har jag fyra stycken entusiastfordon, två bilar och två motorcyklar: En Mercdes-Benz 560 SEC, 1991 års modell. En för mig riktig drömbil som jag lustade efter direkt 1980 när de första smygbilderna tagna av Hans G Lehmnan började cirkulera, tog några år innan jag handlade mig en av de fem som såldes här i Sverige. Snygg (i mitt tycke), snabb, bekväm och av en sagolik byggkvalité - har kört den i snart 17 år och mer eller mindre bara servat den (har bytt kuggstången till solgardinen i bakrutan två ggr och det är dags igen nu). En Cadillac Fleetwood Eldorado från 1973, en av de officiella kopiorna som byggdes av startbilen på Indy 500 det året. Stor, bekväm, snygg (återigen i mitt tycke) - 2900 kilos tjänstevikt, 8,2 liters V8, framhjulsdriven - ett riktig slagskepp! Lysande bil att åka på fikaturer runt om i byarna här uppe sommartid. Vi har dock dragit ned till Österrike för ett par år sedan på en bilträff där nere för Cadillacentusiaster - nätt "liten" tripp men det var en riktigt trevlig kanonresa här uppifrån Norrbotten! Bodde stundtals i USA tidigare och köpte den i Kalifornien och kunde registrera och försäkra den i mitt namn där så vi har kört en hel del med den där borta också. Kvalitetsmässigt lite so-so naturligtvis, men i ett mycket gott skick - vi är andre ägaren på den - första ägaren var en "tät" vinodlare utanför Sacramento som hade haft den sen den var ny och tagit väldigt väl hand om den om än kört väl så lite (en del oljeringar satt fast på den när vi köpte den och den drog kopiösa mängder olja första tiden). Originallack (mestadels), original hel inredning inkl. ratt o instrumentbräda utan sprickor(!).Farthållaren, klockan och A/C'n fungerar inte dock... Funderar på att fixa klockan, de andra två man man klara sig utan här uppe :-) En av motorcyklarna, tysk, en Horex från 1953 - ganska ovanlig hoj här i landet - mycket avancerad maskin för sin tid, mycket delar i lättmetall, fyrtakt, överliggande kamaxlar ("axeldrivna"), fyrväxlad - så vitt jag förstår den snabbaste maskinen i sin storleksklass på den tiden (342 cc). Kul sak att brumma runt med på sommaren, går bra även om den är lite udda med växel o fotbroms "omkastade" jämfört med moderna maskiner :-) Har även en 118cc's Husqvarna (en sk. "rödqvarna" eller "rödmyra" som en del kallar dom) efter min morfar som sakta men säkert börjar bli mer och mer körbar, den hade stått sen 1959 när jag började skruva med den för ett antal år sedan så det fanns mycket att göra på den. Men jag har provkört den ett par gånger så det närmar sig... /Rikard 5 Quote
Islänningen Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Snygg Kådilljåk. Förmodar att du hade följe av en tankbil på resan ner till Österike. Vad använder du för motorolja? Förmodar att den kräver mineralolja. Quote
MKJ Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Hette möjligen vinodlaren Frasenetti? Vilket år köpte du den? Quote
rikard454 Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Snygg Kådilljåk. Förmodar att du hade följe av en tankbil på resan ner till Österike. Vad använder du för motorolja? Förmodar att den kräver mineralolja. Det fanns gott om bensinmackar, och tanken är jättelik i den så man kommer säkert 45/50 mil på en tank. Hrrrm, ja - om man kör försiktigt :-) Motoroljan kör jag med mineralolja ja, kommer inte ihåg vad den heter nu men jag köper den i dunkar på TA Motor (Cadillacspecialist). Kör man med delsyntet eller en tunnare olja än denna har den en förmåga att knacka lite runt ventilerna men med denna går den kanonbra. /Rikard Quote
rikard454 Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Hette möjligen vinodlaren Frasenetti? Vilket år köpte du den? Nej han hette Harvey i efternamn - han har gått bort nu för några år sedan. Men han hade en stor vin- och fruktodling strax söder om Sacramento. Med ett jättelikt pampigt hus och ett garage som rymde ett 15-tal samlarbilar plus egen helikopter. Vi köpte bilen våren 2002 och hade den registrerad på mig i Kalifornien en tid innan den fick följa med hem till Norrbotten. Blev tänd på bilmodellen redan 1978 när jag läste en artikel om en 73'a Eldorado i Power Magazine. Är faktiskt andra 73'an vi har, den första var även den en av de officiella kopiorna på startbilen till det årets Indy 500, sålde dock den när vi ramlade över den här pärlan. /Rikard Quote
Vestjakt Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Bilar var mitt största och igentligen det enda intresse innan jag började med jakten. Innan bilar var det båtar och båtlivet som gällde. Första bilen var en superfin välskött Volvo 940 uberlångsam men funkade för någon med färskt körkort. Det varade ett år sedan såldes den och en volvo 940 med turbo köptes sen gick det bara utför. Min sista bil innan jakten tog över helt var en Mazda 3 Mps där det mesta i trimväg var gjort utan att öppna motorn. Jävligt kul bil trots framhjulsdrift saknar den fortfarande. Äger i nuläget en praktisk bil för jakt men som saknar all form av körglädje till vardags. Abstinensen är enorm speciellt nu när våren är på väg efter någon snabb körglad bil. Quote
Galne Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Bilar var mitt största och igentligen det enda intresse innan jag började med jakten. Innan bilar var det båtar och båtlivet som gällde. Första bilen var en superfin välskött Volvo 940 uberlångsam men funkade för någon med färskt körkort. Det varade ett år sedan såldes den och en volvo 940 med turbo köptes sen gick det bara utför. Min sista bil innan jakten tog över helt var en Mazda 3 Mps där det mesta i trimväg var gjort utan att öppna motorn. Jävligt kul bil trots framhjulsdrift saknar den fortfarande. Äger i nuläget en praktisk bil för jakt men som saknar all form av körglädje till vardags. Abstinensen är enorm speciellt nu när våren är på väg efter någon snabb körglad bil. Du tyckte inte Mazda 3an var tillräcklig i original, eller var det mycket som ville ha mer?? Quote
Popular Post Ausch Posted February 4, 2016 Popular Post Posted February 4, 2016 Kör lite amerikanskt gjutjärn på sommaren. 3 Quote
Popular Post Sako_Finnbear Posted May 2, 2021 Author Popular Post Posted May 2, 2021 Blev en utvändig tvätt av sommarbilen i går. Måste ta och damma av lite i motorrummet med en dag. 4 Quote
lsjonsson Posted August 17, 2021 Posted August 17, 2021 Jag såg den här rariteten på stan idag och fick ett snack med ägaren. Den är helronverad in - & utvändigt Citroen 2CV6 av årgång -56. Quote
Sako_Finnbear Posted March 6, 2022 Author Posted March 6, 2022 Vilken raritet! Verkligen inte ofta man ser en sådan längre. Quote
lsjonsson Posted March 6, 2022 Posted March 6, 2022 47 minutes ago Sako_Finnbear sa: Vilken raritet! Verkligen inte ofta man ser en sådan längre. Ja, verkligen! Nej, det är inte ofta man ser sådana längre! Quote
Dansken Posted March 6, 2022 Posted March 6, 2022 51 minutes ago Sako_Finnbear sa: Verkligen inte ofta man ser en sådan längre. Nej, tack och lov 😉 2 Quote
Sako_Finnbear Posted March 6, 2022 Author Posted March 6, 2022 59 minutes ago Dansken sa: Nej, tack och lov 😉 Haha!😁 Quote
Popular Post Baberg Posted March 6, 2022 Popular Post Posted March 6, 2022 Bilar är en kul hobby. Har tre stycken som det pysslas med på vinterkvällarna. Opel Rekord 1960 Ford Eifel 1938 Mazda 1,8 MX5 1999 3 Quote
lsjonsson Posted March 6, 2022 Posted March 6, 2022 2 hours ago Dansken sa: Nej, tack och lov 😉 Miljöförstörare enl. mp. Quote
Dansken Posted March 6, 2022 Posted March 6, 2022 En sån kallades för "ett studielån" hemma i Danmark då jag var ung. Tänk Prag våren, intellektuella, rikemansbarn, salongsocialister- då var detta den enda bil man kunde ha utan att visa högfärd och tappa ansikte i Danska storstäder där alla cyklade. "Vanligt folk" sa att det var det dyraste sätt att visa att man var vänstervriden. Krocka för fan inte i en sån apgunga. 2 Quote
Järven Posted March 6, 2022 Posted March 6, 2022 1 hour ago Dansken sa: "Vanligt folk" sa att det var det dyraste sätt att visa att man var vänstervriden. 😁 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.