Hoppa till innehåll

Åldersbestämning av rådjur.


ÅlandsFilip

Recommended Posts

För det första vill jag nämna att jag inte är någon expert på detta ämne och att det här är den uppfattning jag har bildat själv. Diverse skrönor som jag senare räknar upp är utöver det uteslutna ur denna tråd från min sida, men det betyder inte heller att det jag säger inte är en "skröna".

Denna tråd är skapad från min sida för att få den dyrbara informationen man kan få av erfarna jägare och andra kunniga personer på detta forum. Jag kommer även dela med mig av mina egna erfarenheter.

Nämnvärt är att om du är ute efter att åldersbestämma ett rådjur som du på förhand inte vet åldern på och pricka rätt på åldern, har du kommit fel. Detta är omöjligt att göra hur mycket erfarenhet man än besitter, MEN att få en indikation av rådjurets ålder är inte omöjligt.

Ålders"indikationen"

Jag är nu 19 år gammal och har följt rådjur från födsel till död. Det första jag tog till mig när jag började jaga rådjur för 4-5 år sedan, var att tänderna är den säkraste källan man kan ha.

Efter det har jag tagit mig som vana att titta i munnen på rådjuret direkt efter skott eller dylikt.

Detta har fått mig att uppmärksamma två saker. Slitage och färg på tänderna samt färgen på tandköttet.

Detta ger en god indikation om djurets ålder, men även här är det fortfarande svårt att ge en exakt ålder.

Slutsatsen man kan dra från att titta i munnen är fortfarande beroende på marken som djuret har befunnit sig på.

Efter att ha skjutit djur som varit allt från 1-7 år gamla har jag märkt detta:

Mellan 1-2 års ålder är tänderna ansenligt ljusa och knappt nerslitna.

Mellan 2-3 års ålder har tänderna tagit sig en brunare färg och man kan se lite nedslitning.

Mellan 3-5 år har tänderna antagit en mörkbrunare färg med var år som gått, slitna.

Över 5 år börjar tänderna bli rejält nerslitna och är nästintill svarta.

Detta gäller endast kindtänderna.

För några år sedan tittade jag även på framtänderna, men där har jag aldrig kommit fram till någonting annat än att det inte ger någonting alls i mitt tycke.

Men detta var ju bara en metod man kan tillämpa på rådjur som man ser tänderna på. Före jag går in på något annat vill jag säga att detta är den bästa indikationen man har och utöver den är det svårt att se hur gammalt ett rådjur är.

En sak jag har uppmärksammat är att en bocks horn kan ge en vag indikation. Man kan ofta se skillnad på en äldre bock på sina toppår och en som bara är ca. 2 år gammal. Men det är väldigt brett utöver det och svårt att se skillnad på en t.ex. 3 och 5 år gammal bock, men det finns en sak man enligt mig kan titta på.

Det är då rosorna jag tittar på i jämförelse mot hornens storlek överlag, men främst i basen. Även formen och utseendet har jag upplevt att kan ge lite information. Detta ger enligt mig kombinerat med varandra en god indikation.

Andra skrönor har jag eliminerat helt eller tyckt att de ger en alldeles för vag indikation för att vara tillförlitligt.

Saker som jag har funnit att inte är tillförlitliga:

Vithet/gråhet, stämmer absolut inte.

Beteendet (hur djuret rör sig, hur moget det är), kan ge en vag indikation om man kombinerar det med andra saker. Ingenting man ensamt bestämmer en närmare ålder utifrån.

Tjocklek på nacken och djurets storlek överlag, kan ge en vag indikation om man kombinerar det med andra saker. Ingenting man ensamt bestämmer en närmare ålder utifrån.

Åldersbestämningen

Om man då vill veta åldern på ett rådjur?

Då skall man tillämpa en metod som tar lite tid att lära sig.

Tredje tanden framifrån i kindbenet kan klyvas med en finare såg, förslagsvis en såg avsedd för metall. Där ser man lätt ljusbruna ränder och utifrån de får man djurets ålder.

Man kan lätt få antydan att det är svårt att skjuta "rätt" rådjur för förvaltning nu. Det är mycket annat som spelar in i en förvaltning som jag inte tänker gå in på desto mer, som väger mer än att skjuta rätt, enligt mig.

Men fallet är inte heller så att det är svårt att få ett hum om rådjuret är skjutbart eller inte. Med erfarenhet kommer det att bli lättare, men det kommer alltid att vara svårt att veta om bocken är tre eller sex år gammal.

Jag skall försöka klämma in lite bilder på tänder från mina marker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att klargöra skillnaden mellan markerna. Här är färgskillnaden stor mellan marker 20 km bort. Bocken som är 3,5 år är skjuten p.g.a. sjukdom, vilket var synd då den redan då var 1 poäng från silver.

post-11709-0-15284600-1425260974_thumb.j

post-11709-0-63553200-1425261182_thumb.j

post-11709-0-97500000-1425261209_thumb.j

Bocken till höger är skjuten i Eckerö, medan resten är från mina marker. Fler bilder på variation lär dyka upp med tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Va det gäller förvaltning av rådjur och få fram fina horn tycker jag dock det är svårt att bedöma tänderna innan bocken är skjuten  :happy:

När den väl är död kan man ju se om det va rätt val eller inte.

 

Innan dess är det ju hornstorlek, rosenkransar, grovlek på hals osv vi kan använda oss av för att göra rätt val även om det är osäkert. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Innan dess är det ju hornstorlek, rosenkransar, grovlek på hals osv vi kan använda oss av för att göra rätt val även om det är osäkert.

Svårt att under bockjakten se hur gammalt djuret är på halsgrovleken då rådjuren har grövre halsar under parningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En spetsbock eller en ung gaffel har ofta ett nervöst uppträdande,går och äter,tittar ofta upp,är inte ute på öppningar särskillt länge.

En revirbock står still och äter,har huvudet nere i salladen länge,står ute på öppna ytor länge,putsar sig i lugn och ro,ligger gärna på öppna ytor.

En riktigt gammal bock har ofta ett stelt och lite tungt gångsätt då dom åldras precis som oss,komprimerat skelett,minskad muskelmassa,mer brosk och bindväv,minskat underhudsfett.

 

/Mike

Men det finns ju gamlingar bland oss som man kan tro att är 40 när de är 55. Det beror väl på hur rådjuret växt upp också. Det där med att revirbockar inte är lika nervösa instämmer jag på. Revirbockar är lite kaxigare. Hör de att man rör sig så kommer de mot en om dem inte sett en.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det finns ju gamlingar bland oss som man kan tro att är 40 när de är 55. Det beror väl på hur rådjuret växt upp också. 

Åldrandet finns det ingen levande varelse som klarar sig ifrån men hos djuren liksom hos människorna så går det olika fort,det var därför jag skrev oftast.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Apropå bockar...

Är detta en sextaggare. .eller;)

/Mike

Haha, det där hittar man inte allt för ofta. Jag skulle ha den på väggen med texten "sextaggaren" under. Om det sedan är en sextaggare är diskuterbart. Är taggarna över 2,5cm, så är den väl en sextaggare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...