Hoppa till innehåll

Vilken hagelpatron tycker ni är bäst för jakt?


Takko

Recommended Posts

Eller mer korrekt, rejält påtaglig effekt. 81 cm pipor på Browningen är optimalt för snabba kajor. Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade dem nyss, med viss effekt

 

Trevlig start på dagen, Chris! ;)

Även jag ska köpa på mig lite GB idag - blir väl Black Gold - ska till Torsbo i annat ärende så jag passar på. Har kört med Hull ett bra tag, men de är på upphällningen och svåra att få tag i. Tycker det har viss mental betydelse för mig, att jag känner förtroende för pluggen, oavsett hur stor/liten den faktiska skillnaden är. Hade jag haft tillfälle att förbruka de mängder jaktplugg som en del av er gör, kanske jag varit något mera priskänslig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag provade dem nyss, kajorna söker boa i skorstenen, med viss effektattachicon.gifIMAG0904.jpg

om de kajorna är skjutna  på under 30m så skulle jag vilja se dom " avklädda"    och det med tanke på min bild på 35m   med halv choke , en browning skjuter INTE sämre  det är en sak som är säker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller mer korrekt, rejält påtaglig effekt. 81 cm pipor på Browningen är optimalt för snabba kajor. Christian

 

Nu blev det lite fel här va. Det ska inte vara optimalt, du skulle helst bommat och tröttnat på pangen - och sålt den till mig i ren frustration :biggrin:

 

Av skodonen att dömma så fick kajorna ett fint avslut eller det var inte för deras skull du klätt upp dig?

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja det här med plugg o så, det krävs förtroende för dem för att jag skall kunna prestera, ligger det i bakhuvudet att det är tveksamheter därvid så blir inte resultatet något vidare, men sådan är jag.

 

M- Det var iförd tweed kavaj, svartajeans, finskjorta och kontorsskor, varför inte eller hur? Allvarligt talat så hörde jag dem på taket, skorstenen när jag borstade tänderna och ivrigt påhejad av min bättre hälft så tog jag tillfället i akt,

 

att missa med den pangen, nja jag gör ju inte det så mycket eller hur? I varje fall inte räkmackor av detta slag.

 

C- Nu ligger de där kajorna och slaskar hemma på gräsmattan om inte min kompis gladan har snott dem när jag kommit hem ikväll så kan jag ta en titt på effekten.

 

Det var frågan om 1/4 och 1/2 choke, Browning original, avstånd cirka då, 16 meter och 23 meter, iom att huset ligger i mellan hade jag ingen möjlighet att släppa ut mer, iofs är det också så långt jag kan skjuta ung också .

 

/Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undran? Jagade jämt förut Gyttorp gruset US 6 32 gram. Andvänder nu gamebore clearing pigeon. Eller wichester zz.

Hur mycket skillnad är de i fart på dessa.

Har problem att jag bommar framför. Sen på andra får jag typ bromsa svingen.

Har klurat länge på de här.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här " Magiska " pluggen gillar skånepågen , och det är ju inte svårt att förstå när träffbilden ser ut så här på 35'm , skjuten i min Fabarm XLR5. 5/10 choke , och kronografen sa att den gick fort, rejält fort

attachicon.gifimage.jpg

Ruggigt bra träffbild, US no?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undran? Jagade jämt förut Gyttorp gruset US 6 32 gram. Andvänder nu gamebore clearing pigeon. Eller wichester zz.

Hur mycket skillnad är de i fart på dessa.

Har problem att jag bommar framför. Sen på andra får jag typ bromsa svingen.

Har klurat länge på de här.

S

 

Det kan skilja tillräckligt i fart för att du skall bomma framför! Jag märkte detta då jag körde slut på min favoritpuppa på skjutbanan och blev tvungen att skjuta Steelmax - omvänd effekt, men efter att ha fått tag på favoritpuppan igen så fick jag vänja om tänket från Steelmax.

 

Där du normalt kramade av med Gyttorp kan beroende på var du trycker av generera bom med en snabbare puppa. Tight choke, på skallen på en kråka som inte är allt för långt ifrån dig skulle jag tro bommar, men det är min tanke om saken...

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När vi ändå diskuterar fabrikat kanske man skulle slänga in en fråga om US no också. Har alltid jagat rå med US 3 och US 1, visserligen skjutit några med klenare hagel också. Jag är ju "tuktad" från de gamle när man började jaga att ettor ska de va te rå. Treor gick bra tills de fick vinterpälsen osv. Själv jagar jag med treor hela säsongen när det gäller rådjur men även här går ju åsikterna isär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt ett kid med 3or sista dagen på säsongen iår. Det lade sig fint. Dock hade täckning kunnat vara bättre.

Skjut på tavla och rita in lungor och se hur många hagel du får in med 1or resp 3or. Bra täckning är a och o. Tror penetrationen är tillräcklig med 3or om man väljer en bra puppa.

Kommer det en räv eller hare så är det ännu mindre träffyta och svärmens täckning blir ännu viktigare. Är det blandjakt är väl en 3a och en 5a i en bock ett bra alternativ.

Jag jagar alltid blandjakt när rådjur är på menyn så 1or är ett no no och inget jag vill panga mindre vilt med.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hs... om du ligger långt fram konstant..

 

Du får fåglar som tvärnitar i luften och faller ned med stela vingar alt stendöda i luften utan dunkudde effekt.. alt flyger runt runt i cirklar och tar ofta höjd.. Det talar för träff i skallen, ganska vanligt. Jag märker det ibland när jag skjuter Saga Eliten.. jag måste medvetet ge fan i att gå fram när jag skjuter tänkskytte dvs hinner tänka. Lyfter man och trycker så går det bara bra.

 

Några gånger så har jag upplevt detta även på väldigt nära håll.. stendöd fågel i luften utan dunkudde effekt och så har jag kunnat räkna ihop 3-5 hagelträff bara i näbben.. då ligger man i framkant.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exakt beskrivning! Näbben sönder skjuten och inge dun. Tvärnitar i luften och vingarna stela. Tydligt exempel på dem som föll i går. 

Fundera på att gå tillbaka till Grouse alt någon annan slö patron? Som inte håller sån fart. Öppna upp från 3/4 till 1/2. Så får man dra in på avståndet.

Problemet började igentligen när jag gjorde mig av med Sporting bocken jag hade.

Benellin med 66cm  är väldigt lätt, likadant med  Urika 2 jag hade innan med 61cm pipa.

Men gillar benellin, funkar kanon då de blir fart i grejerna. Men lugna skott då funkar de inte. Typ i helgen.

 

S. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Exakt beskrivning! Näbben sönder skjuten och inge dun. Tvärnitar i luften och vingarna stela. Tydligt exempel på dem som föll i går. 

Fundera på att gå tillbaka till Grouse alt någon annan slö patron? Som inte håller sån fart. Öppna upp från 3/4 till 1/2. Så får man dra in på avståndet.

Problemet började igentligen när jag gjorde mig av med Sporting bocken jag hade.

Benellin med 66cm  är väldigt lätt, likadant med  Urika 2 jag hade innan med 61cm pipa.

Men gillar benellin, funkar kanon då de blir fart i grejerna. Men lugna skott då funkar de inte. Typ i helgen.

 

S.

Skruva dit en 22-25mm stång på 250-400gram på magasinmuttern det lugnar ner svingen , det var ett megaproblem för mig

När jag sköt Browning 81cm på tävling och ville ha 66-71cm på halvautomaterna vid jakt .

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min beretta med 61cm pipa hade jag tyngsta viktkittet från Briley funka bra faktiskt. Hade 76cm pipor på bocken med 5cm förlängda choker.

Gjorde du stången själv? eller la du bara som en bricka? Har fundera på bricka när jag klura.

 

S. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min beretta med 61cm pipa hade jag tyngsta viktkittet från Briley funka bra faktiskt. Hade 76cm pipor på bocken med 5cm förlängda choker.

Gjorde du stången själv? eller la du bara som en bricka? Har fundera på bricka när jag klura.

 

S. 

jag hade en 1" stång i RF som jag gängade i ena änden , sedan borrade jag igenom magmuttern och drog en M8 insex m blå locktite , stången kapade jag efter behov.

Du kan ev behöva lägga i kolven åxå och då kan du få exakt lika balans som bocken ( nästan) jag har balanspunkten fr avtrycket exakt lika som min Browning med 81cm + 2cm extended choke.

En Benelli M2-90 / 66cm jag hade , där tog jag en 2-skott magförlängare och la blyhagel i.

 

/ P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hs.. skjuter du jaktplugg typ Grouse så har du hagel nog för att gå från trekvart till kvart. Du ökar kärven marginellt storleksmässigt och torde ta de flesta fåglarna då. Mike sa ngt klokt för ett tag sen till mej.. jag borde kunna gå från blytrap och trånga borrningar till jaktplugg och kvart typ och på så sätt få bättre procent fällda fåglar per skott.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är alltid en fråga om hur många piller man öser iväg och vilken choke man har - lite piller -> tight choke, mycke piller -> öppen choke. Sedan är det en fråga om hur jämt man fördelar pillerna med - har man jämna träffbilder behlöver man inte så fasligt många hagel egentligen, men ofta ligger man en smula ojämt och då får man kompensera med att ha mer hagel i patronen eller lite mer choke.

 

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova. Tack för tipset! Kan säga att självförtroende har fått sig en törn!

Tillbaka till tråden.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gamebore clear pigeon  426 m/s

Gyttorp Grouse 390 m/s

Winchester Ranger 390 m/s

Wichester ZZ 419 m/s

 

Var tvungen att titta efter hur mycket de skillde i fart.

 

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gamebore clear pigeon 426 m/s

Gyttorp Grouse 390 m/s

Winchester Ranger 390 m/s

Wichester ZZ 419 m/s

Var tvungen att titta efter hur mycket de skillde i fart.

S.

Tänkte mäta black gold och white gold och lite annat skoj med kronografen i helgen. Vad hade du för avstånd till kronografen och vilken choke när du sköt HS? Ursäkta off topic.. Vill bara få tillförlitlig data.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är vad fabrik uppger.

Skulle gärna mäta dessa plugg varm mot kall.

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kolla gärna gamebore WG 24g  och steelmax 24g om du har lust o kan :D har bunkrat upp gambore, körde med steelmax innan, men tkte inte om dom, plus att gambore är billigare än steelmax,.. tack så mkt!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...