Jump to content

Recommended Posts

Posted

I höstas fick jag nog av apportering och hundförarejobb på ett gods. Det är ungefär 10 - 12 skyttar på jakterna och ungefär lika många hundförare.

När det var dags för slyngeljakt så var det ca 25 stycken med vapen som dök, många av dem som stod där förväntansfulla inför dagens övning hade inte hjälpt till på andjakterna utan var yrkesjägarens kompisar och folk från klövviltsjakterna. När jag påpekade detta för yrkesjägaren fick jag till svar att det är så många hundförare som inte jagar och att det räcker för många att få komma dit och jobba med sina hundar. Jag kontrade snabbt med att då dyker jag upp på klövviltsslyngeljakten men det fick jag inte.

Nu har jag snackat med några om det här och de har samma bild som jag.

Vilka erfarenheter har ni från slyngeljakter?

Vad beror det här på?

Posted

Prestige...

Hm det tror jag inte eller så får du utveckla vad du menar..

Posted

Det går inte att generellt säga att det beror på ditten eller datten.

Såå skönt när jag orkade hålla på med detta, styrde allt. Från första jakten hade jag koll på hur många bössor som vi skulle bli på slyngel. Visst, lite spårade det, men jag höll emot så mycket jag kunde för min tanke var att har man gnott hela säsongen så ska man inte ens ha en teoretisk chans att bli bortlottad på hastigt inkastade värdelösa pass hela dagen.

Men jag har tveklöst varit med om det du beskriver! Landade i slutsatsen att ens insatser tas för givna och hoppar man så är det bara att fylla på med villiga hundförare. Jag har skippat en del uppdrag, taggat ned rejält på andra och tackat nej till nya projekt på grund av bristande intresse så jag har inga som helst problem med att skippa ställen som inte uppskattar engagemanget.  

En annan förklaring som jag varit med om är att ägarna/chefen/vd/whatever/ lagt sig i och velat trycka in egna kompisar "gratis" på slynglarna. Svårt som fan att hantera.. blir svårt både för de ordinarie hundförarna samt för jägaren som ska försöka hålla emot. 

Jag har förståelse och accepterar att jägarn bjuder med en och annan kollega. De gör inget annat än arrangerar jakter hela säsongen, bjuder de några kollegor så får de ofta själva hänga med på deras slynglar. Nu hjälper väl de flesta varandra ändå så det löser sig iofs.

Men blir det som du skriver 25 pers när ni är 10-12 ordinarie så är det helt galet och förbannat synd. Jag hade inte ställt upp på det.

Pm:a gärna stället :-) har mina aningar..

Posted

Vad det beror på att just denne jägaren beter sig så kan jag ju inte svara på.

Tror generellt att slyngeljakten är en möjlighet för jägaren, som hipp skriver, att själv bli bjuden på lite jakter.

Tyvärr finns det alldeles för många som gärna jobbar röven av sig gratis, bara för att få lite jakt....oaktat kvalitet.

Gick själv lite som hundförare på klövviltsjakter för ca 15 år sedan, men lessnade av just den anledningen att slyngeljakterna ofta höll för låg kvalitet, korta varsel etc.

Kan tänka mig att det är ännu större konkurenns om hundplatserna inom fågelhundsvärden, då som du skriver, det är många som inte ens jagar själva, som deltar.

mvh/Urban

Posted

Det är väl lite som parkeringsavgifter, skulle ALLA parkera rätt  så skulle stadens budget braka ihop pga uteblivna inkomster fr parkböter..

Skulle ALLA gratisjobbande hundförare säga NEJ så skulle det braka ihop för godsens köpjakter alternativt  de skulle få betala för hundförartjänsten.

Jag har en granne vars fru flänger land och rike runt på jakter och enligt min kompis dvs min granne så kostar hennes Hobby en rejäl slant...

/ P

• Like 1
Posted

Ni är inne på samma tankar som jag om det här. Det är gott om apportörer och många som vill arbeta med sina hundar. Sen tror jag också att det är lite skillnad i synen på apporteringsjobb och att gå som hundförare på klövvilt. Det sistnämnda är nog mer "riktig jakt" för många jämfört med att bara hämta änder.

Nä jag kommer inte att hjälpa till på det godset kommande säsong. Jag har andra ställen att hjälpa till på och där är situationen lite annorlunda MEN jag vet efter att ha hört mig för att det är inte ovanligt att det går till som jag beskrev i första inlägget, alltså att det är armbågslucka mellan skyttarna på slyngeljakten.

Posted

Upplevde det på klövviltsjakterna.. Normala 12 bra pass blev 18 och kreti o pleti fick hänga med. Riktigt tråkigt och en bidragande orsak till att jag la ned det där.