Hoppa till innehåll

Den stora Älgjakts tråden


Foffe

Recommended Posts

1 hour ago otterdalen sa:

Haha! Halvljumma hundar och högt kluven själv, då blir det många lägen på en höst... 

Jag är junior ibland de riktiga jägarna egentligen... 

Ja, men du verkar ha ett bra flyt ändå.:D Ja visst blir det så. Haha! Visst kan det vara så att du är junis i sällskapet men då har du gödsel i byxfickorna ist.:P

När får vi någon ny artikel ifrån dig i en jakttidning då??? Man ser ju fram emot dina storrys:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago otterdalen sa:

Haha! Halvljumma hundar och högt kluven själv, då blir det många lägen på en höst... 

Jag är junior ibland de riktiga jägarna egentligen... 

Högt kluven brukar inte räcka så långt på jamtska skenälgar!;)

Tror nog hunn är lite varmare än ljummen. Ska bli jäkligt kul att jaga ihop nästkommande helg!!:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago lsjonsson sa:

Ja, men du verkar ha ett bra flyt ändå.:D Ja visst blir det så. Haha! Visst kan det vara så att du är junis i sällskapet men då har du gödsel i byxfickorna ist.:P

När får vi någon ny artikel ifrån dig i en jakttidning då??? Man ser ju fram emot dina storrys:thumbsup:

37 höstar ung, knappt injagad enligt farsan... ;)

Men han börjar känna flåset i nacken nu vad gäller fällda älgar iaf!:D

Kan bli någon artikel i vinter, skickat iväg en rövarhistoria till en tidning iaf.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Urban sa:

Högt kluven brukar inte räcka så långt på jamtska skenälgar!;)

Tror nog hunn är lite varmare än ljummen. Ska bli jäkligt kul att jaga ihop nästkommande helg!!:)

Ska bli kul som tusan! 

Hundarna är väl termosvarm iaf...;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now otterdalen sa:

Ska bli kul som tusan! 

Hundarna är väl termosvarm iaf...;)

Tror det kommer bli mycket fiskesnack med M.........framförallt med tanke på att du blir ensam jämthundsgubbe med fyra gråhundsentusiaster runt dig!!:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Urban sa:

Tror det kommer bli mycket fiskesnack med M.........framförallt med tanke på att du blir ensam jämthundsgubbe med fyra gråhundsentusiaster runt dig!!:D

Å herregud... 

Ska skyndsamt åka och låna mig en norsk fotpall av en polare så jag har något att plocka fram om det går dåligt... 

Skämtåsido, ska bli jädrigt kul att få umgås lite och kanske välta nån älg ihop Urban! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago otterdalen sa:

37 höstar ung, knappt injagad enligt farsan... ;)

Men han börjar känna flåset i nacken nu vad gäller fällda älgar iaf!:D

Kan bli någon artikel i vinter, skickat iväg en rövarhistoria till en tidning iaf.

Haha! Du är nog mer än injagad om jag har läst det mellan raderna också, för det måste man göra också.:P

Ja, det kan jag säkert tro!:thumbsup:

Då får vi vänta ett tag till.:rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
6 minutes ago vildmark sa:

Sköt en älg idag.. min första älg och då har jag jagat älg de senaste 3åren och haft älg i pass av fel sort varje år.. En stor fin tjur med fula horn var det.. ena sidan var borta och det horn som fanns kvar var som ett rådjurshorn..  Lapua mega 6.5x55 blev älgens död på 70-80meters håll.. bössan var min tikka 695 lyx..  Skottet tog i lungan och älgen gick ca 100m.. Hunden var en gråhund av bästa sort.. älskar den jycken! 

Grattis!

Vart det nån älgfrossa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä jag höll mig lugn..  trodde att jag fick fel djur i pass som vanligt när ett hondjur dök upp i kikaren.. sänkte bössan och då tittade tjuren fram efter.. pang sa det och älgen gick vidare utan någon reaktion.. trodde jag bommat hur man nu kunde göra det på en stor älg på 70-80m håll.. men som väl var låg den där en bit in i skogen.. stendöd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag hade min gråwachtel drev på en kviga, tyvärr blev inget skjutet då det bara var kalvjakt. Drevet passerade mig på ca 40 m. Är väldigt glad över hans utveckling denna höst, en älg skjuten för honom, han är uppe i 7 ståndskall samt ett flertal drev på älg , han jobbar även med vildsvin. Värt att notera är att detta är hans första säsong, han är lite mer än 1,5år. Frustrerande att det inte har blivit skjutet mer för honom men härligt o se att intresset finns :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago vildmark sa:

Nä jag höll mig lugn..  trodde att jag fick fel djur i pass som vanligt när ett hondjur dök upp i kikaren.. sänkte bössan och då tittade tjuren fram efter.. pang sa det och älgen gick vidare utan någon reaktion.. trodde jag bommat hur man nu kunde göra det på en stor älg på 70-80m håll.. men som väl var låg den där en bit in i skogen.. stendöd.

Byt kaliber till något bättre så att den inte går +100 m igen.:rolleyes::thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago 6.5x55SM sa:

Vad skull dä va föla? :D

En 8 mm rem mag ger genomslag o död älg på +300 m.

8 mm rem mag  o 308 win.jpg

Där har du skillnaden på en 8 mm rem mag (8x72 BR o en 308 win). 308:an har jag till våra bävrar här uppe.:rolleyes::P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago 6.5x55SM sa:

Hejehehe, luftvärnskanon!

Man kan ju kalla dom Lillklas o Storklas.:rolleyes: Nja, det vet jag inte men den gör sitt jobb utan disskusioner iaf!:rolleyes: Jag har testat på +300 m m 14,26 g kula på en kviga o den gick ca 20 m innan den rasade ihop.:thumbsup: Perfekt lungtäff o genomslag o oskadat hjärta så det blev rökt så.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now lsjonsson sa:

Nja, det vet jag inte men den gör sitt jobb utan disskusioner iaf!:rolleyes: Jag har testat på +300 m m 14,26 g kula på en kviga o den gick ca 20 m innan den rasade ihop.:thumbsup: Perfekt lungtäff o genomslag o oskadat hjärta så det blev rökt så.:)

Dyr att skjuta med antar jag? Har du nån erfarenhet av 7mm rem Mag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago 6.5x55SM sa:

Dyr att skjuta med antar jag? Har du nån erfarenhet av 7mm rem Mag?

Ja, om man ska stå på banan o panga så blir det dyrt. Därför har jag 308:an också o sedan har jag visst en 416 rem mag också visst.:rolleyes: Nej, men den är klenare!:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago lsjonsson sa:

Byt kaliber till något bättre så att den inte går +100 m igen.:rolleyes::thumbsup:

Kaliber spelar imo mindre roll alla gånger. Sköt ett skott förra året på en kviga som skytten 100m innan mig hade skjutit med ett riktigt välriktat skott med 375 hh....

Stressade djur i sken kan bevisligen gå en bit oaktat bra träff från fin kaliber.

(Jag trodde kvigor skulle rulla runt som en hare efter träff av dylika kalibrar...) :D

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Abex sa:

Kaliber spelar imo mindre roll alla gånger. Sköt ett skott förra året på en kviga som skytten 100m innan mig hade skjutit med ett riktigt välriktat skott med 375 hh....

Stressade djur i sken kan bevisligen gå en bit oaktat bra träff från fin kaliber.

(Jag trodde kvigor skulle rulla runt som en hare efter träff av dylika kalibrar...) :D

 

Visst kan det vara så att dom gör det men inte alltid. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...