Hoppa till innehåll

Den stora Älgjakts tråden


Foffe

Recommended Posts

Nu är det bra nära till årets premiär samt jaktpremiär får Loke! Man får allt tillbaka känslan man hade som barn och det var kvällen innan födelsedag eller julafton  :biggrin:

Husvagnen är packad och efter jobbet i morgon bär det av 83 mil norrut för en veckas älgjakt. Helt klart årets bästa vecka! Ingen mobiltelefontäckning = inga jobbmail eller telefonsamtal = RIKTIG semester, få vara ute i skogen med hund och vänner, äta och dricka gott på kvällarna och känna lugnet. Det är ta mig fan kärlek!

 

Sen om hunn kommer igång och ställer älg vore ju givetvis en dröm och superbonus, men har inga större förväntningar på det på lillskiten i år..  :geek:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt skönt väder för älgjakt idag på morgonen men tyvärr är det ett par dagar för tidigt.

post-144-0-68369600-1441299328_thumb.jpg

:wub:  :wub:  :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var tilldelningen klar, och det blev 12 älgar i hela jaktvårdsområdet!! Vi fick en kalv, men troligtvis kommer vi inte att jaga alls.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Vart jagar du? Skiter i älgjakt på hemmaplan jag också. Bara gråben. Om lite mer än 1 vecka drar ja upp till sorsele och jagar älg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi snart,och älg verkar det finnas gott om på mina marker.Starten blir på den närmaste marken med båt transport till området..I slutet av sep blir det helikopter till det andra omr för en veckas spaning & lock jakt på älg.Ledig fram till 12 oktober :smile: hoppas på ngn fin tjur..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi snart,och älg verkar det finnas gott om på mina marker.Starten blir på den närmaste marken med båt transport till området..I slutet av sep blir det helikopter till det andra omr för en veckas spaning & lock jakt på älg.Ledig fram till 12 oktober :smile: hoppas på ngn fin tjur..

 

Skitjakt på dig! :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skumt det känns att inte börja jaga Älg nu på måndag första året jag inte smyger ut till pass den första måndagen i sep sen jag började jaga Älg. Men vi börjar inte jaga fören den 18 sep i höst. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi snart,och älg verkar det finnas gott om på mina marker.Starten blir på den närmaste marken med båt transport till området..I slutet av sep blir det helikopter till det andra omr för en veckas spaning & lock jakt på älg.Ledig fram till 12 oktober :smile: hoppas på ngn fin tjur..

Och med ens så blev älgjakt rolig.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första drevet avklarat.

Regn och älgtomt, som vilken premiär som helst med andra ord...

Nej nu bryter vi ihop och kommer igen efter fikat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En pinntjur blev det efter lunch!

Själv har jag inte sett en klöv...

Tur hösten är lång!

Imorgon är en ny dag!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul för er som får vara ute o jaga Älg i dessa dagar, själv så måste jag vänta till den 18 sep då vi ska jaga här i kusmark. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför väntar ni så länge?

Det har ju iaf inte varit för varmt här uppe idag med sol o nordanvind hela dagen o så blir det imorgon också. :smile:

Inga mygg, knott el. svirron i skogen. :thumbsup: Dom var liksom bortblåsta. :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två dagar gjorda, och två älgar i backen. Båda skjutna av hundförare efter fina jobb av hundarna :)

Själv hade jag en oxe i passet i måndags men hittade inget bra läge bland smågran och sly...

/Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nice! Här har tjurarna tappat basthuden. Jag har också varit med om sådana sena kvällar här hos oss.

I måndags tog det längre tid än beräknat att få fram 10:an som sköts av en hundförare så då blev det bara en såt.

 

Skitjakt på dig/er!

Vilodag för oss idag.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nice! Här har tjurarna tappat basthuden. Jag har också varit med om sådana sena kvällar här hos oss.

I måndags tog det längre tid än beräknat att få fram 10:an som sköts av en hundförare så då blev det bara en såt.

 

Skitjakt på dig/er!

Vilodag för oss idag.

Hur är det med foten efter några dagar i skogen utan rullstolen jonsson?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det med foten efter några dagar i skogen utan rullstolen jonsson?

 

Jo tack bra! :thumbsup:

Den är ungefär lika svullen som den var innan jakten. :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag föll älg nummer 5 och 6 för oss. Vi går mot en helt ok första vecka, även om det märks att det är mindre med älg på markerna i år. Vi har knappt sett någon "ströälg", utan det är de som hundarna får upp...

/Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var man hemkommen från en veckas jakt i Jämtland.

Det var första jakten för Loke (13 månader), så spänningen var stor men förhoppningarna låga.

Det visade sig dock att jag kunde haft högre förväntningar!

Första dagen och första släppet drev han fram ko och kalv till passkytt (kalven sköts).

IMG_1933.JPG

Fullt drev/sken är ju inte vad jag vill att man ska skjuta för honom men han visar ju i alla fall intresse för älg. I skottet vänder han tvärt tillbaka (skotträdd som fan visar det sig att han är!) och går där på en tjur som han skäller på några gånger men inte vill följa efter (den tjuren skjuts även den av en annan passgranne).

Resten av veckan är händelselös (arbetsdag på onsdagen), men på fredagen händer det jag inte trodde skulle hända så här tidigt! Efter 10 minuters sök hittar Loke en älg som han ställer bomfast. Det är med glädjetårar man sitter på en stubbe och hör hunden mata på skall i värre takt än en ilsken terrier. Efter 30 min börjar jag smyga mot ståndet, men när jag närmar mig (ca 30 meter från älgen), flyttar den sig en bit och så håller det på i ca 800meter. Terrängen var helt galet svår att smyga i (antingen röjd skog med spröda kvistar på marken eller extremt tätt). Efter 2,5 timme får jag skottillfälle och fäller hundens första älg efter sjukt bra arbete från honom. Lycka som heter duga!!

IMG_1951.JPG

Även denna gång sprang han iväg när skottet avfyrades, är det någon som har bra tips på hur man arbetar bort en hunds skotträdsla?

Utöver den älgen sköt en jaktkamrat en kalv för sin unghund på fredagen, tilldelningen var fylld och man kunde med glädje åka tillbaka till Småland efter den bästa jaktupplevelse jag hittills haft.

Grattis till både Hundjobb och Älgen.

Har du tränat skott innan eller var det de första han hörde?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Anders, hur kul som helst! :smile:

 

22 skytte en bit bort och samtidigt bus, beröm och godis brukar plocka bort dramat succesivt på en ung hund med normal mental status. En studsarsmäll är hemsk i en hunds öron, hade en gråjämte som jag tog över för några år sedan. Hon var så skotträdd att hon släppte ståndet och stack när hon varsnade mig på väg fram. Hon var ett lost case tyvärr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...