Takko Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Ja det var kul. Vi har haft några sporadiskt i ett par år men vi har inte lyckats skjuta någon tidigare. I går i sista såten så snurrade det på ordentligt med hunden då han hade 4 hjortar i såten och aldrig varit i kontakt med hjort tidigare. Visade sig att han tyckte detta var väldigt kul så vi hade ett par buktande drev med älg hunden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 2, 2015 Share Posted November 2, 2015 Härligt Takko! Då är det bara att hoppas på att dom ökar i antal då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Takko Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Ja dom ökar nog. Våra markägare är inte helt överförtjusta då vi hittat en del barkade granar redan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 3, 2015 Share Posted November 3, 2015 Ja dom ökar nog. Våra markägare är inte helt överförtjusta då vi hittat en del barkade granar redan. Ja visst gör dom det. Vi hade ca 50 som rymt från ett hägn el. blivit utsläppta så jag vet hur skogen såg ut här uppe. Vi fick order att skjuta bort varenda en av JBV eftersom dom inte var vaccinerade mot tbc. Vilket liv det blev på ägaren till hägnet. Köttet tillföll oss jägare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 Tiken har bara hittat älgar med springskor de senaste veckorna. Typ det längsta det har stått är ca 20 min. Idag hade hon stopp kanske 3-4 gånger och endast 1-5 min/gång på ca 6-7 km förföljande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Älgjakt idag! 1 tjur kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Tjuren blev kvar i skogen o springer runt o skrattar sig lycklig. Fick se skymten av en tjur på ca 300 m mellan trädstammarna idag o var jagad av en jämte. Man skulle behövt en robotkula som hade gått runt trädstammarna o gått under el. över för trädgrenarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6mm rem Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Står i valet och kvalet att lämna 8mm bössan hemma i morgon och istället ta 358an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Står i valet och kvalet att lämna 8mm bössan hemma i morgon och istället ta 358an. Du måste ju lufta din 358:a också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6mm rem Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Du måste ju lufta din 358:a också. Blev 8an ändå 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Blev 8an ändå 8:an hade varit snyggast i träkolven o inte med den där leksakskolven. Skitjakt i pissvädret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6mm rem Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 8:an hade varit snyggast i träkolven o inte med den där leksakskolven. Skitjakt i pissvädret! Träkolv är opraktiskt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Träkolv är opraktiskt Ja men den är len när man stryker handen efter den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6mm rem Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Ja men den är len när man stryker handen efter den. Fast den hade nog slagit sig ca:1dm åt höger efter denna helg. Var så blött jag trodde att drunkningsdöden var oerhört nära fast än jag satt 2.5m över mark. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Fast den hade nog slagit sig ca:1dm åt höger efter denna helg. Var så blött jag trodde att drunkningsdöden var oerhört nära fast än jag satt 2.5m över mark. Jag har alltid en sopsäck ca 150 l som jag kan dra över bössan om vädrets makter skulle ställa sig på tvären. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6mm rem Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Jag har alltid en sopsäck ca 150 l som jag kan dra över bössan om vädrets makter skulle ställa sig på tvären. Känns oerhört praktiskt [emoji1] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Känns oerhört praktiskt [emoji1] Ja, det är det! Hela bössan är torr men det gjorde inte din bysse. Du vet att det ska till en smålänning för att det ska bli till en liten uppfinning som är praktisk o inte tar mycket plats i ryggan.. Har du fått någon snö ännu? Det verkar vara på G väster ut men här är det dimma o flera +grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Nu börjar vi snart,och älg verkar det finnas gott om på mina marker.Starten blir på den närmaste marken med båt transport till området..I slutet av sep blir det helikopter till det andra omr för en veckas spaning & lock jakt på älg.Ledig fram till 12 oktober hoppas på ngn fin tjur.. Nå Stefan hur gick älgjakten för dig o laget? Har du inga foton som du kan lägga ut också. Alltid kul med lite jaktäventyr från nordligaste landsdelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6mm rem Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Ja, det är det! Hela bössan är torr men det gjorde inte din bysse. Du vet att det ska till en smålänning för att det ska bli till en liten uppfinning som är praktisk o inte tar mycket plats i ryggan.. Har du fått någon snö ännu? Det verkar vara på G väster ut men här är det dimma o flera +grader. Min råkar tåla väta , cerakote och mcmillan gör saker lite bättre [emoji1]. Nä ingen snö än tack och lov.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 Min råkar tåla väta , cerakote och mcmillan gör saker lite bättre [emoji1]. Nä ingen snö än tack och lov.. Ja, det gör ju alla leksaker som är gjorda i plast! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6mm rem Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 Ja, det gör ju alla leksaker som är gjorda i plast! Leksaker är kul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 3 dagar(2 nätter) på skogen. Upptag varje dag, tyvärr bara på älgar med springskor... Några korta stopp på 1-5 minuter på vägen. Men inget riktigt stånd. Ungtiken skällde iof älg på egen hand. Tyvärr kom ett stövardrev på hare rätt igenom på hennes första egna upptag.... Upptaget ca 1 km bort och fast i 1-2 minuter på samma ställe. Några minuter senare kom en hare förbi. Och efter 2-5 minuter skällande så blev det liv mellan 2 hundar. Sen inget mer från "valpen" som tar bakspåret tillbaks. Harhunden fortsätter i harlöpan. Sista upptaget strax innan solens nedgång i dag. Ung 300-400 m från bilen. Var tyvärr på fjällkameler. Dock är tiken rutinerad och sprang inte efter utan nöjde sig med att skälla lite vid kontakt när dom bara "hängde" lite i området... Förmodligen strören som letat sig bort från där dom släpptes. (Släpps inte på marken i år liksom förra året.) Jaja, hundarna med hem varje dag. Fått sett rå, ren, hare och något flygande skogshöns. Haft älgupptag varje dag även om vissa har dragit i 4-5 km. Bastu och törstsläckande malt. Så det har det varit goda dagar på skogen även om intet skott lossats mot vilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 1 timmes stånd/gångstånd i ett fruset och mycket knastrigt före. Hög och klar luft i solsken. En musfjärt gick att höra i 2 km. Nåja, kom in på ca 200 m innan det upplöstes och ingen fick se älgen. Skavsår på tassarna så hundarna lämna WO i morgon. Nya tag till nästa helg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Idag kunde vi skjutit tre olika tjurar. Jag kunde skjutit double på 4:a och 6:a. Men med hondjur på tilldelningen är det bara mobilkameran som får skjutas med [emoji57] 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Idag kunde vi skjutit tre olika tjurar. Jag kunde skjutit double på 4:a och 6:a. Men med hondjur på tilldelningen är det bara mobilkameran som får skjutas med [emoji57] Det är bara att låta dom växa till sig till nästa år. 8-10 taggar då kanske el. mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts