TekDr Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Det är bara att låta dom växa till sig till nästa år. 8-10 taggar då kanske el. mer. Hoppas på det för nästa år är det tjur. Kan glädjas åt att vi har tjurar med bra gener för de är stora i kroppen och helt ok horn för att va i våra trakter [emoji3]. Dom skulle bara haft lite kor att betäcka också [emoji52] 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Hoppas på det för nästa år är det tjur. Kan glädjas åt att vi har tjurar med bra gener för de är stora i kroppen och helt ok horn för att va i våra trakter [emoji3]. Dom skulle bara haft lite kor att betäcka också [emoji52] Ja, ni får skriva det till LST el. om det är ÄSO som ger er tilldelningen. Stora i kroppen ger mer kött i frysen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TekDr Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Ja, ni får skriva det till LST el. om det är ÄSO som ger er tilldelningen. Stora i kroppen ger mer kött i frysen. Behövs inte skrivas nåt, farsan sitter med i styrelsen för ÄSO:t [emoji6] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 14, 2015 Share Posted November 14, 2015 Behövs inte skrivas nåt, farsan sitter med i styrelsen för ÄSO:t [emoji6] Då slår han näven i bordet o säger ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 15, 2015 Share Posted November 15, 2015 Älgjakt idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Tjuren blev kvar i skogen under gårdagen. Kor med kalvar bara obsade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersson10 Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Så har ännu en jaktsäsong snart passerat. Efter mycket funderande så bestämde jag mig för att det garanterat blir den sista för mig, tills jag har cash nog att köpa 2000 ha sammanhängande mark eller gifter in mig i någon lämplig släkt. Sporadisk gästjakt, 12 jaktdagar denna höst. Har en ungtik som gått riktigt bra, jagat från första släpp som 6 månaders ligist. 3 ståndläger åkte i backen i höst, 2 ensamma(!) kalvar och 1 liten oxe. Förbannat kul när det går bra, speciellt då det drar fram den klassiska svenska avundsjukan! Nu kör vi all in på 5 jaktprov, så ska championatet bannemej vara på plats Sen skickar vi ut bössorna, pejlarna och resten av jaktgrejerna på blocket. Nu riktar vi blickarna mot en ny hobby som man inte behöver vara miljonär, infödd i ett sedan generationer inpissat hundförarrevir eller SCA knekt för att få chansen att utöva på ett vettigt sätt, GOLF! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Så har ännu en jaktsäsong snart passerat. Efter mycket funderande så bestämde jag mig för att det garanterat blir den sista för mig, tills jag har cash nog att köpa 2000 ha sammanhängande mark eller gifter in mig i någon lämplig släkt. Sporadisk gästjakt, 12 jaktdagar denna höst. Har en ungtik som gått riktigt bra, jagat från första släpp som 6 månaders ligist. 3 ståndläger åkte i backen i höst, 2 ensamma(!) kalvar och 1 liten oxe. Förbannat kul när det går bra, speciellt då det drar fram den klassiska svenska avundsjukan! Nu kör vi all in på 5 jaktprov, så ska championatet bannemej vara på plats Sen skickar vi ut bössorna, pejlarna och resten av jaktgrejerna på blocket. Nu riktar vi blickarna mot en ny hobby som man inte behöver vara miljonär, infödd i ett sedan generationer inpissat hundförarrevir eller SCA knekt för att få chansen att utöva på ett vettigt sätt, GOLF! Jo det blir svårare och svårare att jaga om man inte är välbetald eller har bra kontakter. Än svårare till meningsfull jakt med medvetet sänkt vinterstam och alla rovdjur.... Men golf?!? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 Så har ännu en jaktsäsong snart passerat. Efter mycket funderande så bestämde jag mig för att det garanterat blir den sista för mig, tills jag har cash nog att köpa 2000 ha sammanhängande mark eller gifter in mig i någon lämplig släkt. Sporadisk gästjakt, 12 jaktdagar denna höst. Har en ungtik som gått riktigt bra, jagat från första släpp som 6 månaders ligist. 3 ståndläger åkte i backen i höst, 2 ensamma(!) kalvar och 1 liten oxe. Förbannat kul när det går bra, speciellt då det drar fram den klassiska svenska avundsjukan! Nu kör vi all in på 5 jaktprov, så ska championatet bannemej vara på plats Sen skickar vi ut bössorna, pejlarna och resten av jaktgrejerna på blocket. Nu riktar vi blickarna mot en ny hobby som man inte behöver vara miljonär, infödd i ett sedan generationer inpissat hundförarrevir eller SCA knekt för att få chansen att utöva på ett vettigt sätt, GOLF! En jaktchampion bör inbringa en redig uppsättning klubbor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersson10 Posted November 17, 2015 Share Posted November 17, 2015 Jo det blir svårare och svårare att jaga om man inte är välbetald eller har bra kontakter. Än svårare till meningsfull jakt med medvetet sänkt vinterstam och alla rovdjur.... Men golf?!? Golf är riktigt roligt, är man förbannad är det bara att ställa sig och dunka iväg boll på boll. Och när man mot alla odds är i någorlunda balans, så går man en runda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersson10 Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 ''Den sista färden'' Var inbjuden till ett jaktlag som saknade hundar förra helgen. Kalv kvar på tilldelningen. Släppte ungtiken och satte mig för att vänta på ev upptag. Efter 1 timme kommer upptaget 2 km bort, inom gränsen. Perfekt! Efter 1,5 timme är jag 80 meter från skallet, ofrivillig stöt i det bedrövligt skrapiga föret. Går iväg i gångstånd ut ur marken, rundar ett berg och vänder tillbaka in i marken. Går och ställer mig i ett pass efter en väg och hör hur gångståndet närmar sig. Blir fint det här. Först kommer kossan upp, strax efter i diket ser jag kalven. När kalven kliver upp på vägen skjuter jag. Vad händer? Jo, både kossan och kalven ramlar. Ligger på vägen och sprattlar som sköldpaddor på rygg. Kan inte skjuta något mer då det är ett virrvarr av älgben och tiken är max 1 meter ifrån älgarna. Dom tar sig dock upp ganska fort, men kan inte heller då få iväg ett skott. Dom ramlade i precis rätt tid. Precis på millisekunden rätt tid. Hittar varken blod eller annat som tyder på en träff. Tar upp pejlen och ser att det går iväg i 28 km/h. Så särskilt ont har dom nog inte. Går i spåren 500 meter in i skogen för att vara säker, men inte en blodfläck. Blir stopp 4 km bort, utanför marken. Får lov att gå efter. Inne på ståndet ser jag två mycket välmående älgar. Fina djur. Går därifrån efter ett tag och skrattar för mig själv. Precis innan jag tryckte av såg jag i ögonvrån hur kossan föll ihop, och i kikarsiktet försvann kalven. Försent för att styra om, Pang och praktbom. Bra timing, eller en klassisk filmning ( Det var rena isbanan på vägarna denna dag) En minnesvärd och rolig jaktdag med bra hundjobb. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otterdalen Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 ''Den sista färden'' Var inbjuden till ett jaktlag som saknade hundar förra helgen. Kalv kvar på tilldelningen. Släppte ungtiken och satte mig för att vänta på ev upptag. Efter 1 timme kommer upptaget 2 km bort, inom gränsen. Perfekt! Efter 1,5 timme är jag 80 meter från skallet, ofrivillig stöt i det bedrövligt skrapiga föret. Går iväg i gångstånd ut ur marken, rundar ett berg och vänder tillbaka in i marken. Går och ställer mig i ett pass efter en väg och hör hur gångståndet närmar sig. Blir fint det här. Först kommer kossan upp, strax efter i diket ser jag kalven. När kalven kliver upp på vägen skjuter jag. Vad händer? Jo, både kossan och kalven ramlar. Ligger på vägen och sprattlar som sköldpaddor på rygg. Kan inte skjuta något mer då det är ett virrvarr av älgben och tiken är max 1 meter ifrån älgarna. Dom tar sig dock upp ganska fort, men kan inte heller då få iväg ett skott. Dom ramlade i precis rätt tid. Precis på millisekunden rätt tid. Hittar varken blod eller annat som tyder på en träff. Tar upp pejlen och ser att det går iväg i 28 km/h. Så särskilt ont har dom nog inte. Går i spåren 500 meter in i skogen för att vara säker, men inte en blodfläck. Blir stopp 4 km bort, utanför marken. Får lov att gå efter. Inne på ståndet ser jag två mycket välmående älgar. Fina djur. Går därifrån efter ett tag och skrattar för mig själv. Precis innan jag tryckte av såg jag i ögonvrån hur kossan föll ihop, och i kikarsiktet försvann kalven. Försent för att styra om, Pang och praktbom. Bra timing, eller en klassisk filmning [emoji3] ( Det var rena isbanan på vägarna denna dag) En minnesvärd och rolig jaktdag med bra hundjobb. Den var ny, älgarna har tittat för mycket på fotboll... [emoji6] När man slutar förvånas av saker som sker i skogen är det dags att sälja av grejerna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Den var ny, älgarna har tittat för mycket på fotboll... [emoji6] När man slutar förvånas av saker som sker i skogen är det dags att sälja av grejerna! Dom har väl sett Ronaldo på tv o hur han filmar utanför el. innanför straffområdet. Ja, det är väl så. Har du sett den här filmen? Detta hände när en kompis kollega var ute efter skogsväg med skogsmaskinen. Hur ofta får du uppleva något sådant på arbetet??? Inte ofta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otterdalen Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Coolt! Har sett 2 vargar som tog en älgkalv framför bilen på 90-talet. Sjukt mäktigt, och skrämmande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Coolt! Har sett 2 vargar som tog en älgkalv framför bilen på 90-talet. Sjukt mäktigt, och skrämmande... Ja, det är det verkligen! Ingen vet hur björnens jakt på den flyende älgen slutade för dom försvann utom synhåll för maskinföraren. Det måste ha varit mäktigt, och samtidigt skrämmande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted December 6, 2015 Share Posted December 6, 2015 Nu kan det bli jakt på älgarna i Sareks nationalpark. Vi får se vars det slutar. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6319229 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 8+8 blev våran tilldelning inför höstens älgjakt. Hela Norrbottens tilldelning finns i länken. Blanka rader är privatpersoner. http://www.kuriren.nu/nyheter/hela-listan-fler-an-vantat-far-skjutas-i-ar-8900154.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubler Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Har nog aldrig sett så pass mycket älg som i år 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 14 minutes ago hubler sa: Har nog aldrig sett så pass mycket älg som i år Har ni fått mindre med varg i Dalarna med omnejd då??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubler Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Just now lsjonsson sa: Har ni fått mindre med varg i Dalarna med omnejd då??? Hur ska man svara politisktkorrekt på den frågan? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Just now hubler sa: Hur ska man svara politisktkorrekt på den frågan? Haha! Det kan vara nog så svårt att formulera sig korrekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubler Posted July 27, 2016 Share Posted July 27, 2016 Just now lsjonsson sa: Haha! Det kan vara nog så svårt att formulera sig korrekt. haha ja det kan vara svårt ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Denna sköts i norra delarna av Kalix kommun i tisdags. Jag fick fotot av en kille i Kalix. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Ibland är det inte läge för en fight om älgen. http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/bjorn-tog-paskjuten-alg-20160910/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 På 2016-09-12 at 05:03 lsjonsson sa: Ibland är det inte läge för en fight om älgen. http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/bjorn-tog-paskjuten-alg-20160910/ Här är fotot på nalle som stal jägarens påskjutna älg. Det är en rätt fin nalle som man inte ska bråka med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts