Jump to content

Den stora Älgjakts tråden

Foffe

Recommended Posts

1 hour ago stefan sa:

4 st för mig och 358 an och alla tjurar & alla på lock.

Någon större tjur då?

Grattis Vestjakt!:)

Alltid något speciellt med första älgen el. vad det nu är man fäller för vilt.:thumbsup:

• Like 1

Det va den mest osköna jaktdag jag varit med om idag. blåste så det vibrerade i tornet och kallt som om det va mitt i vintern.

Inga djur fanns det idag heller. 

12 minutes ago simonarvestrand sa:

Det va den mest osköna jaktdag jag varit med om idag. blåste så det vibrerade i tornet och kallt som om det va mitt i vintern.

Inga djur fanns det idag heller. 

Det var lindrigt ändå! Kom igen när det ösregnar, snöblandat regn, haglar el. ren snö-fall/-storm el. -15 ute i tornet.:thumbsup:

Blåsigt här med. Bara olovliga djur idag + en kviga som skytten inte fick rent håll till. Nya tag imorgon och hoppas på lite mindre blåst.

57 minutes ago lsjonsson sa:

Det var lindrigt ändå! Kom igen när det ösregnar, snöblandat regn, haglar el. ren snö-fall/-storm el. -15 ute i tornet.:thumbsup:

regnade igår men det va ändå värre idag. 

Om det är snöstorm och -15 sitter jag och kollar på jaktfilm på tvn och hör elden spraka från kakelugnen :)

1 minute ago simonarvestrand sa:

regnade igår men det va ändå värre idag. 

Om det är snöstorm och -15 sitter jag och kollar på jaktfilm på tvn och hör elden spraka från kakelugnen :)

Jag minns mitt första år här uppe o premiären på älgjakten för mig på sept.jakt. Snöblandat regn o blåsigt hela dagen. Därefter skaffade jag mig ett par långa gummihandskar så att jag höll mig torr om fingervantarna. Dessa i rött o väl tilltagen storlek o dom ligger alltid i ryggan under älgjakten om jag anar regn under dagen. https://www.google.se/search?q=gummihandskar&espv=2&biw=1600&bih=780&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi7nOTjudPPAhXIDpoKHdTqAdgQsAQIJw#imgrc=Dk-QyJA89JL7KM%3A

Vekling! :P Jag har varit med om det några gånger här uppe. :thumbsup:

16 minutes ago stefan sa:

Nej inte direkt 14 och 16 taggare,och 2 mindre..

Ok! Kul när det flyter på bra med lock.:thumbsup:

2 hours ago andershermansson7 sa:

Skjuten nyss tyvärr av brodern 

DSC_0134.JPG

Kan ju bli din tur nästa gång.:thumbsup:

Fin tjur o grattis till skytten!:)

• Like 2

Inte en älg på hela dagen men i bilen påvägen hem då är dom minsann ute på fältet.

• Like 1

1 hour ago simonarvestrand sa:

Inte en älg på hela dagen men i bilen påvägen hem då är dom minsann ute på fältet.

Ibland kan det vara så.:(

1 hour ago andershermansson7 sa:

300kg 

Fin tjur. Mycket mat!:thumbsup: Se nu till så att den får hänga o möras nu bra länge annars är det väl bara att mala den till färs.:thumbsup:

• Like 1

Då var veckan slut 2 vuxna kvar för ett par helgjakter. Haft fina lägen på olovliga tjurar så man har ju fått lyfta på mössan ett par gånger. Men två skjutna i varje fall. Däremot inga dubbelkalvar så kalvarna tar vi det lugnt med.

• Like 1

40 minutes ago Takko sa:

Då var veckan slut 2 vuxna kvar för ett par helgjakter. Haft fina lägen på olovliga tjurar så man har ju fått lyfta på mössan ett par gånger. Men två skjutna i varje fall. Däremot inga dubbelkalvar så kalvarna tar vi det lugnt med.

Ni har längre tid än oss att jaga dom på. In i nästa år va? Vi slutar sista helgen i nov. o då kan det vara riktigt jävligt väder. -15 o snö om det vill sig illa.

Måndagen var riktigt seg och kall, sen började de rulla på och 10 älgar av 14 åkte i backen varvid två riktigt fina tjurar :)

På 2016-10-16 at 21:11 lsjonsson sa:

Ni har längre tid än oss att jaga dom på. In i nästa år va? Vi slutar sista helgen i nov. o då kan det vara riktigt jävligt väder. -15 o snö om det vill sig illa.

Ja till sista Januari, på tok för långt. 

2 hours ago Takko sa:

Ja till sista Januari, på tok för långt. 

Ja, det tycker jag också.