Hoppa till innehåll

Den stora Älgjakts tråden


Foffe

Recommended Posts

Kalvjakt idag o kalvarna kvar i skogen. 5 passare o 4 hundförare. Hel v sidan av bybns mark v om älven vilket är ca 2300-2500 ha. Det enda som hundföraren uppe i norra änden av marken var en ko utan kalvar o det var där jag satt så det hände inget mer där. Bara 1 såt idag. I em. styckning av kalvarna från förra helgen.:)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakt i helgen på nya marken/laget och lördagen var vädermässigt  värdelöst kass. +3 iskall vind och konstant regnande.  Vi skjuter bara ko med dubbelkalv men ko med enkelkalv var det som hundarna fick upp hela tiden. Inga djur fällda premiärdagen. Söndagen kom med bättre väder och resulterade i att en passkytt fick fälla en fyrtaggare. totalt 28 älgobs

Nu blir det jakt nästa helg igen och vi har ett hondjur samt två kalvar kvar på tilldelningen.thumbnail_DSC_1106.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och hunn har haft lite oflyt av olika anledningar hela säsongen.

Pga dålig planering blev det barnafödande under den planerade jämtlandsjakten i september :blink::ph34r: och under premiärveckan i oktober blev det stolpe ut med älgar på grannmarken och fel djur när man väl hade fått fast dom på egen mark. Men förra lördagen fick Loke äntligen lön för allt skällande och jag fick skjuta en kalv för honom när jag blev inbjuden som hundförare till ett mycket trevligt lag i djupaste Småland.

I kväll bär det av till Blomstermålatrakten för att dra igång vår älgjakt i det laget. Tre dagars trevlig jakt med goa gubbar :)

Tyvärr bara en tjur och en kalv i tilldelning, så det är risk att älgjakten är över snabbt men då får det bli grisjakt istället (då släpper inte jag min då jag inte vill att han ska springa på gris ännu).

 

14670887_555857847955241_2577648023977247681_n.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-10-22 at 11:03 lsjonsson sa:

Älgen ska nog inte ha för stor krona om den ska in i det hålet.☺

Hornen är väl bara att kapa av? :P 

Men seriöst ser det där röret jäkligt smidigt ut (så länge kronan går in), det är ju inte så att det kan välta ens i värsta terrängen.. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2016-10-27 at 07:23 Anders S sa:

Jag och hunn har haft lite oflyt av olika anledningar hela säsongen.

Pga dålig planering blev det barnafödande under den planerade jämtlandsjakten i september :blink::ph34r: och under premiärveckan i oktober blev det stolpe ut med älgar på grannmarken och fel djur när man väl hade fått fast dom på egen mark. Men förra lördagen fick Loke äntligen lön för allt skällande och jag fick skjuta en kalv för honom när jag blev inbjuden som hundförare till ett mycket trevligt lag i djupaste Småland.

I kväll bär det av till Blomstermålatrakten för att dra igång vår älgjakt i det laget. Tre dagars trevlig jakt med goa gubbar :)

Tyvärr bara en tjur och en kalv i tilldelning, så det är risk att älgjakten är över snabbt men då får det bli grisjakt istället (då släpper inte jag min då jag inte vill att han ska springa på gris ännu).

 

14670887_555857847955241_2577648023977247681_n.jpg

Hm! Du måste lära dig att räkna så att det inte blir barnafödande mitt i älgjakten.:thumbsup: Grattis på er iaf till slut!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago ahoj sa:

Hornen är väl bara att kapa av? :P 

Men seriöst ser det där röret jäkligt smidigt ut (så länge kronan går in), det är ju inte så att det kan välta ens i värsta terrängen.. 

Ja visst är det det o sedan borrar man håll från isnidan på skallen o skruvar fast dom igen.:rolleyes::lol:

Ja visst gör det det. Välter det så ligger ju älgen ändå kvar inne i röret.:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago otterdalen sa:

Fjärde kalven i höst.

Kaffet smakar fantastiskt förresten...;)

DSC_0005.JPG

Grattis D!:) Det flyter på bra för dig! :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now lsjonsson sa:

Ja visst är det det o sedan borrar man håll från isnidan på skallen o skruvar fast dom igen.:rolleyes::lol:

Ja visst gör det det. Välter det så ligger ju älgen ändå kvar inne i röret.:thumbsup:

Ja, just det, Annars fungerar det att borra och blaska i lite trälim och sedan bara slå in en träplugg.. Gäller bara att montera dem på rätt sida, annars kanske det ser lustigt ut. :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago ahoj sa:

Ja, just det, Annars fungerar det att borra och blaska i lite trälim och sedan bara slå in en träplugg.. Gäller bara att montera dem på rätt sida, annars kanske det ser lustigt ut. :D

Ja visst är det så! Det är ju bra med pluggar om man måsta ta ner hornen o dammsuga av dom.:thumbsup::lol:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Takko sa:

Då var de 4 stora klara. Bara kalvar kvar så de får gå till återväxten. Nu blir det småvilt :)

Härligt!:thumbsup: Fått skjuta då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Takko sa:

Nä, bara olovliga som drogs till mig i år. Men det bästa är att det flutit på bra och ett glatt gäng med mycket hyss gör det riktigt trevligt. 

Attans vad tråkigt då!:( Ja visst är det det bästa att allt har flytit på bra.:thumbsup: Vi har det trevligt här i norr också.:) Sedan är det skönt med ett riktigt slakt- o kylrum för det gör mycket när man får fint mörat kött.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now lsjonsson sa:

Attans vad tråkigt då!:( Ja visst är det det bästa att allt har flytit på bra.:thumbsup: Vi har det trevligt här i norr också.:)

Är ju det som betyder mest. Tillfällena kommer ju alltid förr eller senare och det är ju alltid roligt och se dom även om de inte är lovliga. Det är det som är det fina, bra lag så har man jäkligt kul o allt går lätt o smidigt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Takko sa:

Är ju det som betyder mest. Tillfällena kommer ju alltid förr eller senare och det är ju alltid roligt och se dom även om de inte är lovliga. Det är det som är det fina, bra lag så har man jäkligt kul o allt går lätt o smidigt. 

Ja visst är det så! Ja, det gör dom förr el. senare. :thumbsup: God kamratskap är ju viktigt om det ska fungera bra inom ett jaktlag.:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago lsjonsson sa:

Härligt D!:) Hundsföraren nr 1 i republiken Jämtland?:thumbsup:

Haha! Halvljumma hundar och högt kluven själv, då blir det många lägen på en höst... 

Jag är junior ibland de riktiga jägarna egentligen... 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...