lsjonsson Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 Härligt Anders o grattis till lyckad jakt för hunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 Grattis till både Hundjobb och Älgen. Har du tränat skott innan eller var det de första han hörde? Jag har inte tränat skott innan (vilket jag bevisligen skulle gjort..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 Grattis Anders, hur kul som helst! 22 skytte en bit bort och samtidigt bus, beröm och godis brukar plocka bort dramat succesivt på en ung hund med normal mental status. En studsarsmäll är hemsk i en hunds öron, hade en gråjämte som jag tog över för några år sedan. Hon var så skotträdd att hon släppte ståndet och stack när hon varsnade mig på väg fram. Hon var ett lost case tyvärr. Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mats_bengt Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 Häftigt och grattis. Är inte Loke ur kullen där tiken dog eller blev sjuk. Så valparna hamnade hos andra tikar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 Tack! Nej, det är inte han. Loke är från lokadalen, en av sexton valpar och tiken överlevde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mats_bengt Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 Tack! Nej, det är inte han. Loke är från lokadalen, en av sexton valpar och tiken överlevde. Där ser man tyckte nästan jag kände igen dig, undrar om du inte var där samtidigt som jag och tittade på en valp. För jag har Lokadalens Rita Extra kul att det var från den kullen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 Idag fick man skämmas något. Sköt två skott. Det ena mitt i en tall det andra elak träff i kviga. Lyckligtvis var det en bra hund bakom och det tog tillräckligt bra för att kvigan skulle stanna 150-200m längre bort och invänta hundföraren... Skönt med bra jaktkamrater som fixar till det när det går fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Där ser man tyckte nästan jag kände igen dig, undrar om du inte var där samtidigt som jag och tittade på en valp. För jag har Lokadalens Rita Extra kul att det var från den kullen. Aha kul! Ja Loke är ju med från R kullen. Har det gått bra med din hunn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mats_bengt Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Nja hon var rätt på gång i somras tog rätt långa rundor, så jag vågade inte ha henne lös. Vi har mycket rådjur runt huset och detta är en reslig och snabb dam. Trodde nog det skulle vara bättre fart när jag började släppa nu i augusti, men hon har varit rätt försiktig hittills. Men tycker det börja släppa nu, så nu kan hon nog vara mogen för lite älgkontakt snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Simon. Posted September 16, 2015 Popular Post Share Posted September 16, 2015 Ska upp till jämtland imorgon, har ju bra minnen därifrån då jag sköt min första älg där förra året så taggad är man! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted September 16, 2015 Share Posted September 16, 2015 Skitjakt på dig Simon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kias Husse Posted September 17, 2015 Popular Post Share Posted September 17, 2015 Gått så där på jakten. Går med tiken på morgonen och testar stubbsittning med "valpen"(ungtik på 1,5 år) Första veckan(mån-fre) på "gäst" mark(inget skjutet under några år så jag "lovade" att komma dit med tiken och skjuta en älg åt dom), var det ont om upptag. Ett på en stilig kronhjort. Sen på två upptag på varandra följande dagar, upptag på grävling som gömde sig. Dag fyra blev det upptag och stånd på en kviga utanför marken. Men det gick så småningom undan och in så jag fick skjuta årets första älg. Fredagen blev en mellandag då jag flyttade till annan mark och nytt lag. Började bra med upptag och kort stånd på ko och kalv. Går loss rätt snabbt så jag går in på ståndplatsen för att se vad tiken har skällt. Då har kon och kalven sprungit runt myren vi är på och kliver fram. Står på ca 65 m och ekipaget har full uppsikt mot tiken som på väg in igen. Jag får läge på kalven och skjuter. Kalven tar ett halvsteg fram och står med framändan lätt sänkt. Jag tolkar det hela som att den håller på och blöder ur och inom kort ska falla. Kon vänder då upp sig, från att stått med ändan mot mig. Jag bestämmer mig för att även ta kon. Efter skottet sprätter kalven fart och springer runt kon och jag smäller på ett andra skott mot kalven som då är på väg in i skogen på hårdbacken. Kon har också vänt men tippar omkull ca 10 m från skottplatsen. E-sök och stök resten av dagen, men kalven kan inte återfinnas. (Dock ej av mig då tiken stannade hos kon och inte alls var intresserad av att springa efter kalven. Och e-söket försvårades av ett hardrev som gick genom området.) På söndagen så går jag em. Går ca 500-600 m och tiken sticker och skäller fast i upptag 200 m bort. Har med mig mågen och vi sätter oss och fikar i 30-40 min. Sen börjar vi smyga på. Vi kommer fram till ett hygge där vi ser en ko ca 70 m ute på ett hygge. Om jag tagit skogen 30-40 m till innan vi vänt upp på hygget så hade vi kommit rakt upp på kalven och endast haft 40-50 m till älgarna. Vi står och pratar lite om vi kan se någon kalv och om jag ska låna ut bössan i uppsiktsjakt iom att det verkar vara rätt lugnt. Då vänder kon och ställer sig och stirrar på oss. Efter ca 1-2 minuter så vänder hon upp och ställer sig med baken mot oss och bredsidan mot hunden. Då kliver kalven fram bakom en rotvälta så kon står rakt i mellan tiken och kalven. Tiken står ca 15 m till vänster om kon och kalven ca 15-20 m höger om kon. jag bestämmer mig för att det inte riktigt är läge att låta mågen skjuta iom att kon verkar vara obekväm med vår närvaro. Samtidigt som mitt finger börjar kröka sig runt avtryckaren, så brakar allt loss i sken, där jag ser att kalven sprätter ur kikaren samtidigt som jag trycker av. Tiken håller i i ca 400 m och kommer in, medans jag är framme och söker blod/hår osv. Jag och mågen fortsätter söka på skottplatsen när tiken tar efter igen. Hon hänger på ca 1,5 km till å som rinner på ett annat jaktlag. Jag tar beslutet att följa i pejlspåret för att söka. Finner inget fram tills punkten där tiken släppte första gången. jag går tillbaks till skottplatsen där jaktledaren kommer med sin hund för att spåra. Tiken kommer tillbaks och vi börjar spåra. Spårar ut till gränsen och hittar inget(förutom spåren...) Jaktledaren snackar med grannlaget och ekipaget har sprungit förbi en passare som har suttit där dom sprang över ån. Dom har inte sett några tecken på träff. På måndagen hittar tiken en liten tjur(4-6 pinnar) men som vägrar att stå. Han springer i skogen bakom en passare som inte hinner med. Sen vidare ut mellan två passare i "förbjuden skjutriktning". Efter jakten slut så tar jag ut valpen och spårar den tjuren. Parkerar bilen och går mot området där tjuren senast varit synlig. Valpen börjar vädra direkt och när vi gått ca 40-50 m så sätter hon nosen i vägen rätt på spårstämpeln från tjuren. Vi tar spåret och spårar klockrent i 2 km där jag sedan släpper intill markgränsen. Valpen fortsätter själv i ca 300 m innan hon släpper och vi avbryter övningen. På tisdagen så har folk sett en kalv vid en väg i närheten av där jag sköt kon. Jag måste passa på morgonen. Jag föreslår att vi ska ha en passare på vägen en liten bit bort från där kalven varit synlig, intill gränslinan och mot en sjö. Vi har inget ordinarie pass där.Men det röstas ner. När sedan lottningen av pass görs så blir jag utan pass pga felräkning av antal passare. Så jag säger att då sätter jag mig där jag ville ha en passare. Jag får ok från jaktledaren som slipper fundera mer. Under första morgontimmen hör jag nått små knak, plast i vatten och några små knorr. Är osäker på om det är älg eller om det ligger någon and ute i vattnet. Men en av passarna har släppt sin stövare som har fått upp hare igen. Första rundan så buktar drevet ca 200-300 m bort ifrån mig. Men andra rundan kommer in på 50-100 m. Ser aldrig haren eller stövaren, men hör något knäpp och plask. Ca 2 min efter att stövaren lämnat området så går ko och kalv över vägen. (Har suttit och spanat över området, men ser inte älgarna förens dom nästan är över vägen och i diket. Pga att jag spanat av ett hygge.) Siktar och osäkrar på kalven. Avstår dock skott pga småsly i vägdiket och ett avstånd på ca 150 m samt att jag är lite "låg" av tidigare fadäser och är tämligen ovillig att riskera att orsaka ännu ett e-sök..... Under em så släpper jag både "valpen" och tiken. Det blir upptag på grannmarken och dom springer 4 km efter den älgen/älgarna längs samma å som söndagens ekipage sprungit över. På onsdagen så släpper jag valpen pga att tiken verkar ansträngd i h-framända. Inte halt, men tecken på att hon har besvär. Valpen går "fot" första 1-1,5 kilometrarna. Sen sticker hon iväg som skjuten ur en kanon och springer efter något(utan skall) i drygt 700 m. Där släpper hon och går ut på en väg i närheten, istället för att ta bakspåret tillbaks. Resten av den dagen springer hon vägar och tillbaks till bilen för att ta spåret ut. Men halvvägs så bryter hon spåret och springer en runda på skogen och åter ut på vägen. När hon för andra gången är vid bilen och tar spåret ut så går jag ner och möter henne ung där hon vek av förra rundan. Torsdag blir "kojdag" pga ihärdigt regn. Vi styckar kon(som vi vanligtvis lämnar bort för styckning) I morgon (fredag) så stannar jag hemma och ska försöka få tiken till vet iom att hon fortfarande uppvisar besvär från bogen. Summa under starten på årets jakt är att jag trots allt är rätt nöjd med hundarnas insats. Men är betydligt fler betänkligheter kring min egen insats. Om jag bara gjort lite annorlunda och tagit lite andra beslut så hade jag kunnat ha 7 älgar i marken. Nu är det bara 2 och två skott på kalvar som man eg inte vet hur det har gått för..... Första kändes allt rätt och jag ansåg mig få alla tecken på en dödlig träff. Andra känns mer som "olycksfall". Kände direkt efter skottet att det inte var bra när kalven sprätter ur kikaren samtidigt som jag trycker av.... Lite bilder från jakterna. Dock ingen från kon då jag dels tappade mobilen i myren och fick låna en metalldetektor under em för söka rätt på. Men också pga av att det finns ingen glädje eller stolthet för den kon.... Uppladdning och taktiksnack inför jakten: Lite naturbilder: Kvigan: Hemmamarken: PS: Taktiken funkade. Nära nog exakt där jag pekar så skällde tiken på kon som jag sköt och där tjuren sprang mellan passarna.... DS. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted September 17, 2015 Share Posted September 17, 2015 Då var man hemkommen från en veckas jakt i Jämtland. Det var första jakten för Loke (13 månader), så spänningen var stor men förhoppningarna låga. Det visade sig dock att jag kunde haft högre förväntningar! Första dagen och första släppet drev han fram ko och kalv till passkytt (kalven sköts). IMG_1933.JPG Fullt drev/sken är ju inte vad jag vill att man ska skjuta för honom men han visar ju i alla fall intresse för älg. I skottet vänder han tvärt tillbaka (skotträdd som fan visar det sig att han är!) och går där på en tjur som han skäller på några gånger men inte vill följa efter (den tjuren skjuts även den av en annan passgranne). Resten av veckan är händelselös (arbetsdag på onsdagen), men på fredagen händer det jag inte trodde skulle hända så här tidigt! Efter 10 minuters sök hittar Loke en älg som han ställer bomfast. Det är med glädjetårar man sitter på en stubbe och hör hunden mata på skall i värre takt än en ilsken terrier. Efter 30 min börjar jag smyga mot ståndet, men när jag närmar mig (ca 30 meter från älgen), flyttar den sig en bit och så håller det på i ca 800meter. Terrängen var helt galet svår att smyga i (antingen röjd skog med spröda kvistar på marken eller extremt tätt). Efter 2,5 timme får jag skottillfälle och fäller hundens första älg efter sjukt bra arbete från honom. Lycka som heter duga!! IMG_1951.JPG Även denna gång sprang han iväg när skottet avfyrades, är det någon som har bra tips på hur man arbetar bort en hunds skotträdsla? Utöver den älgen sköt en jaktkamrat en kalv för sin unghund på fredagen, tilldelningen var fylld och man kunde med glädje åka tillbaka till Småland efter den bästa jaktupplevelse jag hittills haft. Jag har "rastat" hunden ca 1 km från en skjutbana. Sen gradvis närmat mig skjutbanan, tills att vi står bredvid skjutbåset. Skjuta .22 för att träna blir inte helt rätt. Inte samma typ av ljud i en .22:a och en klass 1. Då inte bara volym utan även frekvens osv..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted September 18, 2015 Share Posted September 18, 2015 Fina foton! Taktiksnacket fungerade bra med jycken förstår jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders S Posted September 18, 2015 Share Posted September 18, 2015 Jag har "rastat" hunden ca 1 km från en skjutbana. Sen gradvis närmat mig skjutbanan, tills att vi står bredvid skjutbåset. Skjuta .22 för att träna blir inte helt rätt. Inte samma typ av ljud i en .22:a och en klass 1. Då inte bara volym utan även frekvens osv..... Tack för tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foffe Posted September 18, 2015 Author Share Posted September 18, 2015 Då var första morgonen avklarad var dåligt väder men uppehåll fram till ca 8.30 då började det att regna. Vi fick 5 Älgar idag, 3 tjuarar o två kalvar, så imorgon är det kalv som gäller fram tills jaktledaren säger annat, vi ligger efter just nu så minst en till kalv måste vi fälla innan vi får skjuta vuxna igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted September 19, 2015 Share Posted September 19, 2015 Jag har inte tränat skott innan (vilket jag bevisligen skulle gjort..)Såg att Kia kom med det jag brukar köra med när de är valp redan, skulle jag vara i din sits så skulle jag ta med en till hund som är totalt oberörd som sällskap vid träningen. Lycka till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted September 19, 2015 Share Posted September 19, 2015 Såg att Kia kom med det jag brukar köra med när de är valp redan, skulle jag vara i din sits så skulle jag ta med en till hund som är totalt oberörd som sällskap vid träningen. Lycka till. Funkar bra med avledning typ vardagsdressyr samtidigt som man går mot skjutbanan. Ser man att man är så nära att hunden reagerar på smällarna så vänd men fortsätt "som vanligt" och låtsas inte om hundens skottreaktioner. För att ev nästa dag/gång försöka komma närmare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted September 19, 2015 Share Posted September 19, 2015 Vi fyllde på med en kalv igår. Idag fick jag ett eftersök att ta mig an. En passare hade skjutit på en ko direkt på morgonen. (Vilket senare visade sig vara träff i mjukdelarna på låret och upp i småtarmarna...) Satt som passare då jag skulle gå på em. Tiken har haft besvär från en bog/armbåge/ben och inte jagat sedan tisdags. Så jag ville "spara" henne till släpp på em. Samtidigt som jag rätt gärna vill få igång "valpen". Så jag satte valpen på spåret och hon var väldigt uppspelt och ivrig att få ta sig an uppgiften. Själv var jag från början rätt övertygad om det var frågan om ett "död sök". Efter ca 1,5 km spårande och ett antal blodpölar, utan legor. Hör jag hur det brakar till ca 30-50 m bort. Valpen drar och blir på spänn. Jag släpper valpen och hon springer ikapp och skäller ett tiotal rätt osäkra skall. Hon följer efter en stund men kommer in. På med linan och vi tar spåret igen. Efter ytterligare ca 1 km så ser jag kon springa iväg på ca 25 m från mig med baken mot mig. Släpper åter igen valpen och får 2-3 skall ca 100 m bort. Efter en kort stund hör jag åter skall ca 200-250 m bort. Ståndskall, men inte av valpen.... En annan hund skäller. Vi har spårat i två andra jaktlags område, och vi har tillstånd att gå på, på den mark ståndet nu är. Men väl framme på ca 30 m ser jag hunden men inte älgen. Det är i en "svart skog"(Typ 100 årig gran/tallskog där stammarna rätt ofta endast är som kvastskaft...) som är trång, risig och full av vindfällen. Ståndet går undan och jag fortsätter att försöka komma in. Det går undan in på ett tredje område där vi inte får kontakt med någon från laget. Dock vet vi att dom är ute. Så jag går upp mot våran lina för att invänta kontakt. Tillslut så får vi kontakt och har tillstånd att gå på, men vi beslutar att jag stannar på linan om det går lös igen och jaktledaren går på. Han kommer in på 10 m i fast stånd men hunden är i vägen. När hunden kommer in till jaktledaren så reser kon och springer. Vilket resulterar i ett ytterligare skott i låret. Kon slänger sig över en å och det andra laget skickar på en av sina hundförare. Då slänger sig kon åter igen i ån men får två skott i huvudet. Sen är det bara för oss att ta dragaren och åka 3,5 mil runt för att bärga kon. (Typ 500 m från våran gräns men med en å i mellan och ingen överfart.) Efter ett gediget arbete i en mycket brant åkant så har vi en "reducerad" älg till i slaktboden till kvällningen. Inget riktigt släpp idag. Valpen visar på en mycket gedigen spårning. Vi är efter i ca 4,5 km innan vi backar och väntar. Dock är det bara att konstatera att hon inte är mogen än att få stopp på och ställa älg. Och jag kan konstatera att hon är ovillig att närma sig en annan hunds ståndskall, med mindre än 150-200 m i distans. Lite "synd" för valpen att den andra hunden kom och ställde innan hon hade chansen "morska" upp sig bli mer självsäker...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 På pass i älgskogen o idag ska man inte skjuta någon älg neråt myrmarken om man inte ska simma ut till den el vada. Det får nog bli ett skott bakom ryggen om tilllfälle skulle ges. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pfrep Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 På pass i älgskogen o idag ska man inte skjuta någon älg neråt myrmarken om man inte ska simma ut till den el vada. WP_20150920_06_57_02_Pro.jpg Det får nog bli ett skott bakom ryggen om tilllfälle skulle ges. WP_20150920_06_57_13_Pro.jpg det är dags i år jonsson! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otterdalen Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 Sköt en kviga efter 40 minuters skällande av gamtiken nu på morgonen. 400 meter hemifrån så det var ju lättsamt... [emoji2] Blev inga bilder, glömde helt bort det efter att jag ringt sönerna så de kunde komma och "hjälpa till"... Nu får de vila tills oktoberjakten, tror jag... [emoji6] 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 det är dags i år jonsson!Ja jag tycker det också men när man inte ser en älg på marken knappt.Vi har haft igång två kor med enkelkalv idag o dom är fredade o en av passarna såg ko m tvillingkalvar på grannmarken. Jag har bara sett en flock med duvor idag. Nu är vi på andra såten o det ser lika mörkt ut där. Andra passet fördagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kias Husse Posted September 20, 2015 Share Posted September 20, 2015 Ut med tiken idag. Ett upptag på något som sprang undan. Hon gav på några stoppskall efter ca 600-700 m förföljande men det fortsatte att gå undan. Tiken höll i tills hon mötte den andre hundföraren ca 1 km bort. Sen följde hans hanhund med tiken när hon kom tillbaks. Så jag gick helt plötsligt med två hundar... Dom gick på sök på var sida om mig efter en stunds samspringande. Den hanen fick upptag som inte stod. Tiken lämnade "sin" sida och hakade på. Älgen sprang ner på "byn" bland sommarstugor och gårdar där tiken kom ikapp hanen. Hanen stannade på byn ett tag, tiken sprang vidare. Tiken var i spåren och det kommer runt tillbaks till mig. Då kommer en ko springande rakt mot mig ca 150 m bort. Kon kutar rakt mot mig under en sträcka av ca 60-80 m innan hon viker av. Har henne i siktet men avstår skott iom hon kommer rakt mot mig och jag vet att tiken är någonstans bakom. (Ca en halv minut visar det sig sen när jag ser tiken i löpan.) Tiken håller i och kon springer över vid ett vägpass men passaren hinner inte med. Tiken verkar vara ca 500-600 m meter bakom och bryter ung samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 En kalv skjuten under fm men inte av mig. Jag har däremot suttit o tittat på en fin havshörn som låg o seglade över trädan där jag hade mitt pass. En mäktig upplevelse att få se den ca 50-75 m över marken med sina stora vingar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts