Jump to content

Den stora Älgjakts tråden

Foffe

Recommended Posts

ÄNTLIGEN! Jag var hund och kompisen avslutade fint, STOOOR ko och JÄTTESTOOOR kalv idag! [emoji106] Drygt jobb för en lönnfet, hjärtklen gubbe och en tjock, lika hjärtklen gubbe att jobba hem två älgar från absolut värsta stället på marken... Tur vi kunde hyra en älgtrack för 300:-!

Låter som ni sköt en 10taggare och en kviga idag......såhär i könskvoteringstider![emoji38]
  • Like 1

Vad ska man säga om den här dagen mer än att vi har nollat idag.

5 hundar o 12 passare utspridda på ett rätt stort omr. o älgarna smiter emellan passarna.

En flock renar kom o sprang förbi mitt pass en bit in i skogen för man hörde bjällrorna lång väg men såg dom inte.

20-30 st renar.

Skit jakt....  :wallbash:

Överväger att sälja/avliva hundarna och göra mig av med bössorna och sluta med jakt.

Släpper ungtiken tillsammans med tiken.

Dom hittar en älg eller iaf tar spår. Springer efter i ca 1,5 km på grannmarken.

När dom är på väg tillbaks så är dom ca 150 m från mig. Om dom fortsätter i bakspåret så måste dom springa en större runda så jag visslar på dom. Då brakar det till ca 50-80 m från mig.

Hundarna tar efter och springer i ca 1,5 km på grannmarken fast åt ett annat håll. Dom får inte stopp på älgen och vänder tillbaks efter att passerat 2 vägar och en bäck.

När dom väl är tillbaks så fortsätter jag att gå. Dom gör lite utflykter men hittar ingen fler älg.

När jag börjar nå slutet på min såt så får en grannhund upptag och ståndskall ca 400 m in på grannmarken.

Naturligtvis sticker mina hundar dit och tiken "stjäl" det ståndskallet. Det blir omväxlande stånd och gångstånd så helt plötsligt så är dom inne på marken.

Det vill inte riktigt stå utan flyttar sig lite mest hela tiden. Plötsligt så vinklar gångståndet mot mig och skallen blir lite glesare.

Efter några minuter så ser jag en älg skymta bland träden ca 40 m från mig. I ögonvrån ser jag att det rör sig 20 m vid sidan av den första älgen. Jag tittar åter på första älgen men kan inte se den klart.

Jag vänder åter blicken mot den andra som kommer i en liten sänka bredvid den första älgen. Tycker att den ser lite mindre ut än den första. Tittar åter mot den första som nu klivit fram lite mer och jag ser det är en ko.

Jag gissar att den andra är en kalv eller liten kviga(båda lovliga). När den kliver fram i en basväg ca 25 m från mig så siktar jag i bogen och skjuter. Kalven håller en fart som är ung mitt i mellan sken och lunk.

Samtidigt springer kon nästan rakt över mig. Måste hoppa undan och jag är så nära att jag skulle kunna klappa mulen om jag sträcker ut armen. Kon vinklar undan och drar iväg och hundarna kommer strax efter. 

Tittar mot där kalven kom men ser inget. Hundarna håller efter kon och får efter någon km, åter igen stopp på kon. Är ett oroligt stånd som bitvis går undan. Går slutligen lös och försvinner bort på samma ställe som älg nr 2 under morgonen, försvann.

Jag söker kalven men hittar inget. Iom att mina hundar är efter kon så kommer en annan hundförare in och börjar spåra. Den tiken är riktigt ivrig så vi släpper henne. 

Hon drar iväg lite drygt 1 km in på grannmarken och skäller fast stånd. Vi ger oss av mot ståndet och meddelar grannlagen om vad som är på G. Då släpper hunden och kommer tillbaks.

Då har mina hundar släppt och vi tar min tik för att försöka fortsätta spåra där den andra slutade skälla.

Där intill en bäck med massor av vindfällen tappar även min tik bort sig. Jag släpper lös henne men hon lyckas inte riktigt reda ut var kalven tagit vägen....

Min 3:e kalv i år som jag skjuter på som inte återfinns..... :pinch:  :wallbash:

Så om någon kommer med ett rimligt bud på utr och hundar så kommer jag att överväga att sälja och börja odla rovor istället.

• Like 1

du kan få en sättrova för unghunden kias husse :tongue::thumbsup:

fast du e ju välkommen när du skjuter bom två gånger på samma stilla stående älg på knappa 30 m och ungefär tre meter nedanför dej  :sad::dry:

• Like 1

du kan få en sättrova för unghunden kias husse :tongue::thumbsup:

fast du e ju välkommen när du skjuter bom två gånger på samma stilla stående älg på knappa 30 m och ungefär tre meter nedanför dej  :sad::dry:

Känns bara förjävligt nu....

Första kalven jag sköt på kan jag ta att något hände/störde. Men visst gnager det lite att jag tydligen inte hade full koll på alla eventualiteter som kunde hända. Det som stör mig mest är att jag feltolkade vad jag såg. Stod i ett enesnår på en myrkant. Kalven ca 60-70 m bort. Jag feltolkade kalvens markering i skottet. Det är möjligt att jag hade tex någon enekvist för mynningen som inte syntes i kikaren. Eller något små sly som var i kulbanan ute på myren. Eller att jag helt enkelt vinglade bort skottet.

Dock blev det aldrig något riktigt e-sök iom alla hundar mest bara var intresserad av räntan från kon som jag sköt.(Eftersom kalven "tecknade" så bra i skottet.....) Jag gick aldrig med min tik pga tappad mobil som jag ville hitta igen, radiobatteri som tydligen var utbränt och allt annat som hände då.

Andra kalven vet jag det blev bom på. Eg inget som jag skulle kunnat gjort annorlunda. Kon och kalven bestämde sig för att dra i sken samtidigt som jag tryckte av så jag ser kalven hoppa ur kikaren samtidigt som skottet går.

Spårning och e-sök utan tecken på träff, samt att ekipaget passerade en passare på ett grannlag. Utan synliga tecken.

Det är nått som kan hända och händer ibland när man jagar älg. 

Och nu dagens..... Förmodligen så kom kalven lite snabbare än jag bedömde och jag har skjutit i tarmarna. För bom är uteslutet. Siktade något framför mitten på bogen. ca 25 m avstånd. Hade fortfarande kalven i kikaren efter skottet.

Två av lagets mest rutinerade hundar jobbar på e-söket. Tiken min har aldrig tidigare tappat bort ett spår särskilt om det varit hål på älgen.

Får se om jag begär tillstånd att gå in och försöka spåra igen i morgon. Men har fått en förkylning och är rätt loj med halsont, huvudvärk och är rätt medtagen efter dagen som varit. 

Händer mycket kul i Böle har jag hört.

Rövskott osv osv

Jo det är en passare som funnit på 2 älgar i låren under hösten....

Hörde talas om det [emoji1]

2 smällar i bogarna och en eftersmäll i låren med 338..... Blir spännande och se om det är nått mer än halsen och filerna kvar efter styckning.

Fast å andra sidan så blev den iaf kvar...... I motsats till idag.

2 smällar i bogarna och en eftersmäll i låren med 338..... Blir spännande och se om det är nått mer än halsen och filerna kvar efter styckning.

Fast å andra sidan så blev den iaf kvar...... I motsats till idag.

Är ju ändå köttfärs man vill ha mest av ändå

En 4-taggare skjuten hos idag av en passkytt. :thumbsup:

Dagens obs från min sida när jag var på väg ifrån em.-passet en groda i sena okt. i norr. :ohmy:

Å andra sidan var det +8 i luften. :smile:

En 4-taggare skjuten hos idag av en passkytt. :thumbsup:

Dagens obs från min sida när jag var på väg ifrån em.-passet en groda i sena okt. i norr. :ohmy:

Å andra sidan var det +8 i luften. :smile:

Grodlår, säger bara grodlår! Nåja, du får väl vara med å jobba med den skjutna älgen kan jag tro!

Grodlår, säger bara grodlår! Nåja, du får väl vara med å jobba med den skjutna älgen kan jag tro!

Haha! Mycket har jag provat på i matväg men inga grodlår.

Nej, det behöver jag inte eftersom jag är stelopererad numera så har jag inte den rörligheten numera som jag skulle behöva för att lasta upp älgen på 4-hjulingens släp.

Det är svårt att röra sig smidigt i skogen över stock o sten i min situation numera. Jag gör mitt i slakthuset ist med att hjälpa till att flå älgen innan vi drar av skinnet, m. m. :smile:  :thumbsup:  

• Like 1

Flår ni älgarna innan ni drar av dom skinnet..... :tongue: :tongue: Måste testa det :biggrin:

Ja, vi flår dom runt benen o ner till bröstkorgen o undersidan av magen. :smile:

Ja, vi flår dom runt benen o ner till bröstkorgen o undersidan av magen. :smile:

Förstod det men det lät lite kul om man vill tolka det på det roliga viset:-)

Förstod det men det lät lite kul om man vill tolka det på det roliga viset:-)

Jaja, tolka det som du vill! :biggrin:

Börjar jag bli skjuträdd? :o

Passat på 3 älgar so far i år, och alla utav fel "sort".

Är det inte bra att du inte skjutit om de varit av fel sort??

Skogen nästa. 1 tjur o 1 kalv kvar o 2 kalvar till hundförarna som tack för ett bra arbete. :thumbsup: