Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej go'vänner :-)

En kompis vill ha hjälp med ny stock till en Hva 1640 han har ståendes. Faktiskt hans första egna bössa som han skaffade under mitten på 80-talet. Det är tänkt att denna bössa skall bli 'förstabössa' åt kompisens nu 14-åriga son. Lite nostalgi och historik i arvgången där alltså :-) Bössan ifråga är en 1640 med alu.underbeslag. Till saken hör att kompisen också har en arvebössa från sin far på förvaringslicens, som är vad jag kan se en 1640 med stålunderbeslag. Rätta mig om jag har fel (bössa 2 på bilderna nedan).

Vi funderar på en Boyds laminatstock. Dessa finns ju för Husqvarna "mauser 98" som det står på Boyds hemsida. Passar 1640-systemet till dessa. Vi tänkte använda/flytta stålunderbeslaget till den nyare bössan (som är i betydligt bättre skick i låda och pipa).

Funkar detta? Är medveten om att det kommer behöva tas ur för sidosäkringen, men är det några större inpassningar utöver detta?? Passar stålunderbeslaget? Är 1640 en 'small ring mauser'?? Är Boydsstockarna gjord för en 'large ring'??

Alla tips och funderingar uppskattas :-)

Nyare bössan:

post-8252-0-00624300-1427994016_thumb.jp

post-8252-0-36711000-1427994024_thumb.jp

Äldre bössan med stålunderbeslag (visst är väl det också en 1640!?):

post-8252-0-59111000-1427994034_thumb.jp

post-8252-0-16939900-1427994046_thumb.jp

Posted

Boyds finns före både large och small ring. Kommer nog att behöva ta ur för slutstyckeshandtaget också. Samt kanske bädda kolven.

• Like 1
Posted

1640 är mer lik en small ring. Jag skulle oavsett ha bäddat den. Jag bäddade min 1640 i en stock för large ring så det är fullt möjligt. Man behöver som du är inne på justera uttaget för underbeslaget. Om jag inte missminner mig finns det fler modeller till large ring, det kan vara en anledning till att ändå köpa det.

• Like 1
  • 9 years later...
Posted

Min svinbössa är knäckt!

Kolven gick hädan men jag kan inte riktigt få känslan av vilken typ av underbeslag jag har, är det aluminium?

IMG_8595.jpeg

IMG_8596.jpeg

IMG_8597.jpeg

Posted
6 minutes ago Dansken sa:

Det är aluminium.

Tackar!

Posted
9 minutes ago Dansken sa:

Det är aluminium.

Du verkar ju vara en sån som kan saker om gamla HVA, förslag på ny kolv?

Jag vet ju allt om att det finns andra bössor på marknaden men man har det man har..

Posted

Alla kolvar till m/98 system kan du få din 1640 att passa i med lite arbete. Det kräver att du sätter dig in i problemen och är allmänt händig. Det är inte "bara" men det är inte rymdforskning heller. Om det är från en "large ring" eller "small ring" spelar ingen roll- det fixar du mef plastbäddningen: vad som spelar roll är avståndet mellan lådskruvarna.

Du kan alltså INTE passa in den i en m/96 kolv.

Det finns massor av trådar med sånna projekt här och på grannkanalen.

Lycka till 👍

• Like 1
Posted
6 hours ago Dansken sa:

Alla kolvar till m/98 system kan du få din 1640 att passa i med lite arbete. Det kräver att du sätter dig in i problemen och är allmänt händig. Det är inte "bara" men det är inte rymdforskning heller. Om det är från en "large ring" eller "small ring" spelar ingen roll- det fixar du mef plastbäddningen: vad som spelar roll är avståndet mellan lådskruvarna.

Du kan alltså INTE passa in den i en m/96 kolv.

Det finns massor av trådar med sånna projekt här och på grannkanalen.

Lycka till 👍

Tack!

Har inte tid med pyssel så det blev en som ska kunna passa både mej och pipa/låda..