Jump to content

Jaktlabrador - apportering utan jakt

simu

Recommended Posts

Hallå!

Säkerligen ställs denna fråga tusentals gånger men jag måste ändock ställa den. Jag behöver nämligen lite hundhjälp!

Senaste tiden har jag kommit i kontakt med jaktlabradorer där jag tränat med dessa i form av dummysökning med dirigering och markering. Jag är oerhörd nybörjare på detta men kände att det var tammefasiken otroligt roligt! Sen vilken fart, lycka och intresse hund sen har; det var fantastiskt att se. Jag har erfarenhet av hundar och skall ha en hund men jag har avvaktat lite tills jag känner klicket, mycket väl kom detta klick. Det är en jaktlabrador jag vill ha!

Men nu kommer det stora kruxet, det råder inte bara tudelade åsikter om detta men sjudelade åsikter. Frågan är: måste man vara jägare för att skaffa sig en jaktlabrador? Så som jag ser det (kanske är det helt åt skogen) så tänker jag att dessa hundar är retrievers och skall apportera, det märker man väl på deras sätt när de apporterar än det ena och andra. Så om jag, som ägare av en jaktlabbe, skulle aktivt arbeta med dessa i form av apportering av dummy (stundvis måhända även riktiga änder och kråkor) men inte själv bedriver jakt. Är detta ok? Ursprungssyftet försvinner alltså inte för hunden - nämligen att retrieva. Om det då mestadels är dummies, är det ok?

Jag anser mig själv vara väl mån om hund, att dess syfte skall uppfyllas och att jag skall hjälpa denne till detta. Men om mitt intresse inte är att jaga, vad sker då? Visserligen är jag öppen för att följa med på jakt med hund, någon enstaka gång, men inte själv bedriva det. Om så är fallet. Jag tar mer än gärna åsikter om detta! Jag har tittat runt på forum och anser denna sida/forum vara likväl intressant, lärorik men främst seriös (jmfr vovve.net). Varav varför jag vänder mig till Er!  :rolleyes: 

Med vänlig hälsning,
simu